Wat spreekt er eigenlijk tegen het verhogen van het aanbod als de vraag er is? Het gaat nog altijd om een openbare dienst, en iedere inperking van de dienstverlening ervaar ik als een fundamentele inbreuk op wat de trein als vervoermiddel zou moeten zijn. Met als basics: een stipte dienstverlening, een vast tarief (gerekend per kilometer) en uiteraard in verste verte niets wat lijkt op reservatiedwang. Ik weet dat ik een roepende in de woestijn ben, maar hoe veel verder wil men nog gaan om de trein nóg onaantrekkelijker te maken?
Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Niets, maar dan moet je wel de capaciteit hebben om het aanbod te verhogen. Met de huidige treinen is die capaciteit er niet. Er is niet genoeg materieel om de treinen te verlengen of om meer treinen te rijden.jotie schreef: ↑08 aug 2023, 16:07
Wat spreekt er eigenlijk tegen het verhogen van het aanbod als de vraag er is? Het gaat nog altijd om een openbare dienst, en iedere inperking van de dienstverlening ervaar ik als een fundamentele inbreuk op wat de trein als vervoermiddel zou moeten zijn. Met als basics: een stipte dienstverlening, een vast tarief (gerekend per kilometer) en uiteraard in verste verte niets wat lijkt op reservatiedwang. Ik weet dat ik een roepende in de woestijn ben, maar hoe veel verder wil men nog gaan om de trein nóg onaantrekkelijker te maken?
Met de invoering van ICNG zou dat beter moeten worden. Een stam Benelux heeft nu 470 zitplaatsen, 2x ICNG is 826 zitplaatsen.
Eén ICNG is dus 413 zitplaatsen. Ik denk dat tegen die tijd alle treinen wel met twee stellen moeten rijden.
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Blijkbaar gaat men daar toch niet heel ver in gezien het aantal reizigers maar blijft stijgen en daardoor zulke maatregelen om reizigers te kanaliseren nodig zijn.
Ook op andere treinen waar men simpelweg moet reserveren worden recordaantallen reizigers geteld. Het zal dus nog wel meevallen met onaantrekkelijk zijn

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Momenteel bestaat nog steeds de mogelijkheid tegen een hoger tarief een ticket te boeken dat de hele dag geldig blijft. Zal dit zo blijven, of wil men zo ver gaan dat je simpelweg geen andere mogelijkheid meer zal hebben dan een ticket met treinbinding te boeken?
Ik heb eens naar 070 79 79 79 gebeld voor wat informatie, en de telefoniste zei dat, moest ik door een vertraging van een andere trein mijn aansluiting in Antwerpen missen, ik dan naar het loket in het station kan gaan om het ticket te laten aanpassen. Dat zal geen probleem zijn, beloofde ze.

Ik heb eens naar 070 79 79 79 gebeld voor wat informatie, en de telefoniste zei dat, moest ik door een vertraging van een andere trein mijn aansluiting in Antwerpen missen, ik dan naar het loket in het station kan gaan om het ticket te laten aanpassen. Dat zal geen probleem zijn, beloofde ze.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Ik heb mijn plannen wat veranderd. Ik ben nu van plan te vertrekken op dinsdag 22 augustus, en terug te keren op zaterdag 26 augustus. Heb een nieuw heen- en terugticket geboekt. Net als de eerste, betaald met Mastercard. De eerste boeking, die € 57 kostte, heb ik laten annuleren. Heb meteen een e-mail gekregen met de bevestiging van die annulatie. Ondertussen is er ook € 47 teruggestort op mijn Mastercard.
Maar als ik in mijn account van My Train kijk, zie ik daar nog steeds de gegevens staan van die eerste tickets, die dus geannuleerd zouden moeten zijn. De gegevens van de tickets van de tweede boeking zie ik óók staan. Ik vind in My Train niets terug van die annulatie. Hoe kan dat?
Maar als ik in mijn account van My Train kijk, zie ik daar nog steeds de gegevens staan van die eerste tickets, die dus geannuleerd zouden moeten zijn. De gegevens van de tickets van de tweede boeking zie ik óók staan. Ik vind in My Train niets terug van die annulatie. Hoe kan dat?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Misschien is het overzicht morgen pas bijgewerkt? Ik durf het niet te zeggen. Maar als je je geld als terug hebt, zal het wel goed zijn.Dieselfreak schreef: ↑09 aug 2023, 20:37 Maar als ik in mijn account van My Train kijk, zie ik daar nog steeds de gegevens staan van die eerste tickets, die dus geannuleerd zouden moeten zijn. De gegevens van de tickets van de tweede boeking zie ik óók staan. Ik vind in My Train niets terug van die annulatie. Hoe kan dat?
Overigens betaal je bij de NMBS €1 per enkele reis meer dan bij NS.
Groetjes,
Rian
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Ik heb die eerste boeking, de annulatie ervan, én de tweede boeking, allemaal maandag uitgevoerd. Inmiddels zie ik nog steeds de gegevens van beide boekingen staan in My Train. Zou het zo lang duren tegen dat het overzicht is bijgewerkt?rvdborgt schreef: ↑10 aug 2023, 00:20Misschien is het overzicht morgen pas bijgewerkt? Ik durf het niet te zeggen.Dieselfreak schreef: ↑09 aug 2023, 20:37 Maar als ik in mijn account van My Train kijk, zie ik daar nog steeds de gegevens staan van die eerste tickets, die dus geannuleerd zouden moeten zijn. De gegevens van de tickets van de tweede boeking zie ik óók staan. Ik vind in My Train niets terug van die annulatie. Hoe kan dat?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Is er nog een update of is het status-quo?Dieselfreak schreef: ↑10 aug 2023, 07:30Ik heb die eerste boeking, de annulatie ervan, én de tweede boeking, allemaal maandag uitgevoerd. Inmiddels zie ik nog steeds de gegevens van beide boekingen staan in My Train. Zou het zo lang duren tegen dat het overzicht is bijgewerkt?rvdborgt schreef: ↑10 aug 2023, 00:20Misschien is het overzicht morgen pas bijgewerkt? Ik durf het niet te zeggen.Dieselfreak schreef: ↑09 aug 2023, 20:37 Maar als ik in mijn account van My Train kijk, zie ik daar nog steeds de gegevens staan van die eerste tickets, die dus geannuleerd zouden moeten zijn. De gegevens van de tickets van de tweede boeking zie ik óók staan. Ik vind in My Train niets terug van die annulatie. Hoe kan dat?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Beetje off-topic, maar hoe kan ik bij de NS een ticket Gent - Utrecht boeken met de ICBrussel op de uren dat een EUR sneller is?
Bij NMBS kan je HSTs afvinken, maar bij NS zie ik zo geen optie (of een optie via).
Dank
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Niet, vrees ik. Die website heeft maar heel weinig mogelijkheden. Overweeg ook om de reis op te knippen in Noorderkempen en voor het eerste stuk een Rail Pass/Standard Multi of iets dergelijk te gebruiken. Vaak scheelt dat nogal wat. (T.o.v. de reguliere prijs.)
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Geïntrigeerd door bovenstaande vraag heb ik ook alle mogelijke dingen uitgeprobeerd, maar het lukt niet om aan NS-prijzen dergelijke verbindingen aan te kopen. Via's bij de Treinreiswinkel halen bijvoorbeeld ook niets uit, en andere 'derden' kunnen het stuk met de IC Direct vaak niet 'beprijzen'.
Overigens lijken die NS websites echt een knoeiboel. Onder andere het adressenbeheer is hopeloos voor niet-Nederlandse adressen en dat geldt ook voor het betalingsbeheer. Wie een van hun Flex-abonnementen wil te pakken krijgen, heeft een meer dan gemiddelde informaticakennis nodig om érgens te geraken. Ik begin eindelijk te snappen waarom Nederlanders de site van NMBS Europe durven aanprijzen - hoewel ook die verre van perfect is. Het is echt tijd voor een Europees project waarin met al dit soort hindernissen komaf wordt gemaakt.
Fun fact om mee af te sluiten: volgens sommige routeplanners rijdt er volgende week een Urlaubs-Express tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen. Gewoon een pendeltreintje tijdens de werken, maar de classificatie is wel geestig.

Overigens lijken die NS websites echt een knoeiboel. Onder andere het adressenbeheer is hopeloos voor niet-Nederlandse adressen en dat geldt ook voor het betalingsbeheer. Wie een van hun Flex-abonnementen wil te pakken krijgen, heeft een meer dan gemiddelde informaticakennis nodig om érgens te geraken. Ik begin eindelijk te snappen waarom Nederlanders de site van NMBS Europe durven aanprijzen - hoewel ook die verre van perfect is. Het is echt tijd voor een Europees project waarin met al dit soort hindernissen komaf wordt gemaakt.
Fun fact om mee af te sluiten: volgens sommige routeplanners rijdt er volgende week een Urlaubs-Express tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen. Gewoon een pendeltreintje tijdens de werken, maar de classificatie is wel geestig.

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Helemaal akkoord! Maar, euh, zouden alle Europese geesten daarvoor al wel rijp zijn? Ik vrees ervoor.Het is echt tijd voor een Europees project waarin met al dit soort hindernissen komaf wordt gemaakt.
Trouwens, wie zou de beheerder moeten zijn van zo'n project? Bestaat er een actieve Europese koepelorganisatie van reizigersvervoerders?
Het vliegverkeer heeft dit wereldwijd aangepakt, en dan met prive-initiatief (Amadeus, Galileo, Sabre, ...), maar dat lijkt me voor spoorvervoer al helemaal niet haalbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Zou dat geen ideaal project zijn voor de 'grand old lady' van het spoorverkeer, de UIC?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Hm, aan de UIC had ik niet gedacht. Maar dat is toch een normgever, eerder dan een uitvoerder?
Maar jawel, als UIC een norm vastlegt dan kunnen de diverse ticketverkopers die implementeren. Het wordt weliswaar niet simpel om een norm vast te leggen die alle tariefformules van alle aanbieders dekt.
Maar jawel, als UIC een norm vastlegt dan kunnen de diverse ticketverkopers die implementeren. Het wordt weliswaar niet simpel om een norm vast te leggen die alle tariefformules van alle aanbieders dekt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?
Er zijn ook regelmatig storingen waardoor functionaliteit niet of niet goed werkt. De rest is niet uniek voor NS en zie je wel bij meer Nederlandse bedrijven: vaak lijkt men een bepaald idee van de gebruiker te hebben en wordt er geen rekening gehouden met gebruikers die niet in dat plaatje passen. Denk bijvoorbeeld aan het alleen accepteren van Nederlandse mobiele nummers bij contactgegevens, terwijl het product wel degelijk toegankelijk zou moeten zijn voor mensen uit andere landen, die (nog) geen Nederlands mobiel nummer hebben. Ik heb de indruk dat soort dingen in Duitsland vaak beter gaan.jotie schreef: ↑17 feb 2024, 16:32 Geïntrigeerd door bovenstaande vraag heb ik ook alle mogelijke dingen uitgeprobeerd, maar het lukt niet om aan NS-prijzen dergelijke verbindingen aan te kopen. Via's bij de Treinreiswinkel halen bijvoorbeeld ook niets uit, en andere 'derden' kunnen het stuk met de IC Direct vaak niet 'beprijzen'.
Overigens lijken die NS websites echt een knoeiboel. Onder andere het adressenbeheer is hopeloos voor niet-Nederlandse adressen en dat geldt ook voor het betalingsbeheer. Wie een van hun Flex-abonnementen wil te pakken krijgen, heeft een meer dan gemiddelde informaticakennis nodig om érgens te geraken. Ik begin eindelijk te snappen waarom Nederlanders de site van NMBS Europe durven aanprijzen - hoewel ook die verre van perfect is. Het is echt tijd voor een Europees project waarin met al dit soort hindernissen komaf wordt gemaakt.