Voor alle duidelijkheid: hieronder de recentste mededeling van deze maand, en daar is helemaal geen sprake van Parijs [AANVULLING: in dat artikel zelfs niet over Brugge], enkel naar Berlijn en later Kopenhagen en Basel:
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van
Amsterdam naar Berlijn. Volgens medeoprichter Hessel Winkelman van GoVolta heeft de nieuwe vervoerder een goede dienstregeling en route toegewezen gekregen.
GoVolta kan kort na het starten van de trein naar Berlijn ook starten met
treinen naar Kopenhagen en Basel. Volgens Winkelman kunnen die treinen in een kwestie van weken volgen. Maar helemaal zeker of dit ook gaat gebeuren is hij nog niet. ’’We hebben wel de treinpaden gekregen die we nodig hebben. De reden voor de twijfel is meer commercieel. De vraag is bijvoorbeeld of we wel in de winter willen beginnen met een lijn naar Basel. Dit is toch meer een zomerroute.’’
https://www.treinreiziger.nl/september- ... n-berlijn/
Je moet zoiets ook niet zien als een echte aankondiging vanwege de vervoerder.
Een potentiële vervoerder heeft eerst die bevestiging van markttoelating en van treinpaden nodig om concreet verder bij leveranciers en financiers te kunnen onderhandelen.
Zo'n aanvraag staat openbaar op de website, en dan willen de nieuwsgierige trein-media (en wij) hen natuurlijk direct uitvragen om er een heel concreet verhaal van maken.
