Pagina 2 van 3
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 20 okt 2024, 19:18
door TimJ36
Toen er nog een Thalys reed tussen Parijs en Oostende zag ik nooit veel mensen tot in Oostende doorrijden. Jammer voor Oostende natuurlijk, want het heeft heel wat te bieden op cultureel vlak; maar Brugge en Gent zijn veel gekender bij het internationaal publiek.
FLV-FGSP schreef: ↑19 okt 2024, 22:34
Ik wens die mensen van GoVolta veel succes, maar tenzij ik me vergis, hebben ze momenteel nog geen rijtuigen die buiten Nederland mogen rijden en nog geen personeel dat buiten Nederland mag rijden. Een hele uitdaging, lijkt me.
Dat lijkt me nu toch geen onnoemelijk moeilijke opdracht? Het gaat maar om twee trein per dag? Laat ons zeggen 20 rijtuigen in totaal. Die moeten toch te vinden zijn op de tweedehandsmarkt?
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 20 okt 2024, 19:52
door 260689
Als m'n de treinbegeleider opleid als rangeerder kan m'n bij aankomst in Blankenberge opduwen tot de bundel en daar de loc keren van kant. S'avonds duwt de treinbegeleider richting het station en trein staat klaar voor vertrek. Dat is de makkelijkste en vooral de goedkoopste oplossing ervoor.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 20 okt 2024, 21:14
door trainlovertje
FLV-FGSP schreef: ↑19 okt 2024, 22:34
Ik wens die mensen van GoVolta veel succes, maar tenzij ik me vergis, hebben ze momenteel nog geen rijtuigen die buiten Nederland mogen rijden en nog geen personeel dat buiten Nederland mag rijden. Een hele uitdaging, lijkt me.
Wat personeel betreft kunnen ze kijken naar European Sleeper, wat een samenwerking met GreenCityTrip heeft. Die leveren het rijdend personeel, als ik het goed heb.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 20 okt 2024, 21:42
door ovspotter_be
Wordt rijdend personeel daar niet geleverd door Train Charter Services?
Een samenwerking met TCS is zeker mogelijk al denk ik wel dat deze nog geen licentie en opgeleid personeel hebben voor Frankrijk.
TCS heeft bij mijn weten enkel een licentie voor België, Nederland en Duitsland, voor de European Sleeper werd er op het Tsjechische gedeelte volgens mij samengewerkt met České dráhy.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 20 okt 2024, 23:19
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: ↑20 okt 2024, 21:42
Wordt rijdend personeel daar niet geleverd door Train Charter Services?
Ja, dat ja, excuses.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 21 okt 2024, 08:26
door Nils
trainlovertje schreef: ↑20 okt 2024, 23:19
ovspotter_be schreef: ↑20 okt 2024, 21:42
Wordt rijdend personeel daar niet geleverd door Train Charter Services?
Ja, dat ja, excuses.
Voor zover ik weet wil GoVolta alles in eigen beheer gaan rijden.
Zie ook dit artikel:
https://www.treinreiziger.nl/govolta-in ... arijs/amp/
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 21 okt 2024, 08:29
door dovaere
ovspotter_be schreef: ↑20 okt 2024, 21:42
Een samenwerking met TCS is zeker mogelijk al denk ik wel dat deze nog geen licentie en opgeleid personeel hebben voor Frankrijk.
Frankrijk is niet zo dringend.
Al in april zeiden ze Parijs uit te stellen, en eerst naar Berlijn, Kopenhagen en Basel te willen. Laten we dat avontuur in en door Duitsland eerst eens afwachten.
GoVolta: in 2025 treinen naar Kopenhagen, Basel en Berlijn (en
niet naar Parijs)
02 apr 2024
Vorig jaar bleek dat GoVolta ook een lowbudgettrein naar Parijs wil starten. Die ambitie is er nog steeds, vertelt Winkelman. “Maar dat gaan we niet in 2025 doen. In de eerste fase zullen we ons richten op treinen vanuit Nederland via Duitsland. In een volgende fase zullen we vervolgens ook treinen vanuit en via België gaan rijden.”
[...]
Of de treinen een restauratie zullen hebben, zoals eerder beoogd werd, is nog niet duidelijk. “Maar de treinen zullen in elk geval een vorm van catering hebben”, belooft Winkelman.
https://www.treinreiziger.nl/govolta-in ... ar-parijs/
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 21 okt 2024, 08:44
door dovaere
Voor alle duidelijkheid: hieronder de recentste mededeling van deze maand, en daar is helemaal geen sprake van Parijs [AANVULLING: in dat artikel zelfs niet over Brugge], enkel naar Berlijn en later Kopenhagen en Basel:
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van
Amsterdam naar Berlijn. Volgens medeoprichter Hessel Winkelman van GoVolta heeft de nieuwe vervoerder een goede dienstregeling en route toegewezen gekregen.
GoVolta kan kort na het starten van de trein naar Berlijn ook starten met
treinen naar Kopenhagen en Basel. Volgens Winkelman kunnen die treinen in een kwestie van weken volgen. Maar helemaal zeker of dit ook gaat gebeuren is hij nog niet. ’’We hebben wel de treinpaden gekregen die we nodig hebben. De reden voor de twijfel is meer commercieel. De vraag is bijvoorbeeld of we wel in de winter willen beginnen met een lijn naar Basel. Dit is toch meer een zomerroute.’’
https://www.treinreiziger.nl/september- ... n-berlijn/
Je moet zoiets ook niet zien als een echte aankondiging vanwege de vervoerder.
Een potentiële vervoerder heeft eerst die bevestiging van markttoelating en van treinpaden nodig om concreet verder bij leveranciers en financiers te kunnen onderhandelen.
Zo'n aanvraag staat openbaar op de website, en dan willen de nieuwsgierige trein-media (en wij) hen natuurlijk direct uitvragen om er een heel concreet verhaal van maken.

Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 21 okt 2024, 12:14
door Gydo
Maar GoVolta is niet eens een toegelaten vervoerder in nog geen een land. Kunnen ze dat voor september 2025 al regelen, om zelf treinen te rijden op eigen licentie? In de nieuwste ACM melding staat als materieel of getrokken treinen of treinstellen, we zullen zien. Ik denk dat ex-IC1 van DB worden ingezet. TRI heeft er nu meer dan 40 stuks ofzo van DB overgenomen dus die kunnen gehuurd worden door GoVolta. En een Traxx of Vectron kan zo gehuurd worden, als ze dat met eigen licentie willen rijden/verzorgen.
Ik hoopte toen TCS 72 rijtuigen ICRmh van NS overnam dat ze voor GoVolta zouden worden gebruikt, maar 47 stuks staan nu verspreid over Emlichheim en Gekkengraaf opgesteld, en nu staan er 25 rijtuigen in Amersfoort die zijn verkocht aan een Oostenrijkse vervoerder. Stiekem hoop ik heel erg dat TCS de ICRmh (30 stuks ofzo) gaat verbouwen voor de European Sleeper.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 21 okt 2024, 12:21
door Gydo
dovaere schreef: ↑21 okt 2024, 08:44
Voor alle duidelijkheid: hieronder de recentste mededeling van deze maand, en daar is helemaal geen sprake van Parijs of Brugge, enkel naar Berlijn en later Kopenhagen en Basel:
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van
Amsterdam naar Berlijn. Volgens medeoprichter Hessel Winkelman van GoVolta heeft de nieuwe vervoerder een goede dienstregeling en route toegewezen gekregen.
GoVolta kan kort na het starten van de trein naar Berlijn ook starten met
treinen naar Kopenhagen en Basel. Volgens Winkelman kunnen die treinen in een kwestie van weken volgen. Maar helemaal zeker of dit ook gaat gebeuren is hij nog niet. ’’We hebben wel de treinpaden gekregen die we nodig hebben. De reden voor de twijfel is meer commercieel. De vraag is bijvoorbeeld of we wel in de winter willen beginnen met een lijn naar Basel. Dit is toch meer een zomerroute.’’
https://www.treinreiziger.nl/september- ... n-berlijn/
Je moet zoiets ook niet zien als een echte aankondiging vanwege de vervoerder.
Een potentiële vervoerder heeft eerst die bevestiging van markttoelating en van treinpaden nodig om concreet verder bij leveranciers en financiers te kunnen onderhandelen.
Zo'n aanvraag staat openbaar op de website, en dan willen de nieuwsgierige trein-media (en wij) hen natuurlijk direct uitvragen om er een heel concreet verhaal van maken.
Martijn van Vulpen heeft wel een artikel over o.a. Brugge:
https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/ ... n-hamburg/
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 21 okt 2024, 12:55
door dovaere
Ja, want de aanvraag voor Brugge is zoals eerder vermeld van deze maand. Maar zoals gezegd: een aanvraag bij de marktautoriteit zegt weinig.
Treinreiziger.nl heeft de initiatiefnemers daarna gecontacteerd, en zij hebben blijkbaar volgens dat artikel Brugge niet genoemd.
Maar wat ik vooral wou zeggen: sinds de aanvraag voor Parijs vorig jaar, is bestemming Parijs zeker niet herhaald of genoemd als eerste prioriteit. Integendeel, pas als vijfde prioriteit of zo (artikel van april).
Het is daarom zinloos om nu al te speculeren over hun plannen voor Parijs. Laten we vooral afwachten of ze een eerste trein kunnen laten rijden.
Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs
Geplaatst: 22 okt 2024, 08:51
door K V B
maarten schreef: ↑18 okt 2024, 10:57
Een daarvan is Amsterdam Centraal - Brugge, 2x per dag in beide richtingen.
Beetje vreemd dat je dan niet doorrijdt naar een van de kuststations.
Zijn stops niet behoorlijk duur in Belgie? VZIW is het hele tariefsysteem van Infrabel zo opgezet om het nieuwkomers zo moeilijk mogelijk te maken.
Nu heeft Oostende natuurlijk wel plaats te over, en kan je daar de trein rusting een halve dag aan het perron laten staan zonder dat je iemand in de weg komt.
Wat ik vreemder vind is dat ze stoppen in Lage Zwalume, en niet in bijvoorbeeld Roosendaal.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 22 okt 2024, 09:33
door 260689
Op treinreiziger.nl spreekt men ook van Brugge, dus er zal wel iets van waar zijn .wel is waar vanaf 2027
https://www.treinreiziger.nl/govolta-vr ... einen-aan/
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 22 okt 2024, 23:46
door maarten
treinreiziger.nl heeft gewoon de melding bij de ACM gelezen, dat zij er ook een berichtje over schrijven maakt het niet meer of minder waar.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Geplaatst: 23 okt 2024, 07:56
door Nitein-Repart
De kans dat dit soort verbindingen worden opgezet is heel klein. Een Open Access-verbinsing opzetten is lastiger dan dat het lijkt en bovendien is het ook lastig om Open Access-verbindingen winstgevend te maken, als men voornamelijk concurreert op prijs. Vaak zijn netkaarten als Interrail ook niet eens geldig op dit soort treinverbindingen en rijdt een netwerkvervoerder als NS, NMBS, Deutsche Bahn, ÖBB veel frequenter, zijn de treinen van netwerkvervoerders veel comfortabeler en heb je meer rechten bij vertragingen, zoals het nemen van een volgende trein en die mogelijkheid heb je bij FlixTrain en GoVolta niet.