Pagina 2 van 7
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 15:16
door Shrek
Portbou schreef: ↑26 aug 2024, 11:00
trainlovertje schreef: ↑26 aug 2024, 10:17
Malista schreef: ↑26 aug 2024, 00:02
Er was ooit sprake van een stopplaats aan het Researchpark Haasrode nabij Leuven. Omdat lijn 2 een HSL lijn was, was het onmogelijk om hier een stopplaats te bouwen. Wat niet mogelijk is in Vlaams Brabant, was wel wel mogelijk in Antwerpen met station Noorderkempen.
Het plan was bij mijn weten steeds om dat station te bouwen aan L36, niet aan L2. En zoals Steven zegt: veel te dicht bij Leuven om nog een station langs een hogesnelheidslijn te bouwen.
Gemiste kans. Een korte aftakking van L2 naar Researchpark Haasrode had in één klap heel veel bedrijven kunnen bedienen waar je nu alleen met een auto geraakt.
Niks gemiste kans, een HSL is voor sneltreinen. Echter een halte waar S-treinen stoppen op L36 is daar perfect. Samen met de heropening van Kumtich en de verdubbeling van de frequentie creëer je daar een aanbod wat het aantal reizigers enorm de hoogte zou injagen.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 15:42
door Portbou
TKR schreef: ↑26 aug 2024, 11:42
Enkel bereikbaar met de auto, wat voor een zever is dat nu weer. Het is ochot 15 minuten fietsen naar het station.
En als werknemer van een bedrijf in Haasrode moet ik dan maar een extra fiets kopen om ‘s nachts aan station Leuven achter te laten ? Of mijn baas moet investeren in bedrijfsfietsen ?
De firmawagens hebben nog mooie tijden voor zich met zo’n visie bij de Spoorwegen.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 15:43
door Portbou
pietje schreef: ↑26 aug 2024, 14:06
Zijn er eigenlijk voorbeelden van treinhaltes die (nagenoeg) enkel voor een bedrijventerrein in gebruik zijn en die echt succesvol zijn?
Diegem
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 15:49
door TKR
Ik zie dat je duidelijk niet uit het Gentse komt waar dit gewoon standaard is.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 15:52
door Portbou
dovaere schreef: ↑26 aug 2024, 13:11
Met de bus sta je nu in 9 minuten aan station Leuven, om het halfuur met bus 630 en in de spits om het kwartier.
9 minuten
Je beseft dat de werknemers in het bedrijvenpark in de week op het spitsuur reizen en liefst op tijd op hun werk aankomen ?
Dus 9 minuten
+ de nodige marge want bus te laat
+ de nodige marge want chauffeurstekorten waardoor sommige ritten uitvallen
+ de nodige marge want file aan station
+ de nodige tijd voor wandeling busstation <-> treinperron
Al het bovenstaande is te vergelijken met 3 minuutjes in een verlengde S2.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:10
door dovaere
Portbou schreef: ↑26 aug 2024, 15:42
En als werknemer van een bedrijf in Haasrode moet ik dan maar een extra fiets kopen om ‘s nachts aan station Leuven achter te laten ?
Wat is het probleem daarmee? Dat heb ik jaren op verschillende locaties van mijn werk gedaan. Neem best een oud uitziende fiets die goed rijdt.
Ik denk dat de meeste mensen in België niet net aan een station werken, helaas.
Neemt niet weg dat er een verplichting mag komen om grote kantoorlocaties of -hoogbouw enkel naast bestaande (of geplande) stations te bouwen.
Of mijn baas moet investeren in bedrijfsfietsen ?
Niet noodzakelijk, hij kan ook meedoen met fietsleasen, en dankzij de overheid verandert een brutobedrag voor de werknemer in een nettobedrag voor een fiets.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:12
door Steven
Portbou schreef: ↑26 aug 2024, 15:42
TKR schreef: ↑26 aug 2024, 11:42
Enkel bereikbaar met de auto, wat voor een zever is dat nu weer. Het is ochot 15 minuten fietsen naar het station.
En als werknemer van een bedrijf in Haasrode moet ik dan maar een extra fiets kopen om ‘s nachts aan station Leuven achter te laten ? Of mijn baas moet investeren in bedrijfsfietsen ?
De firmawagens hebben nog mooie tijden voor zich met zo’n visie bij de Spoorwegen.
Je kan je fiets mee de trein op nemen dan kan hij zowel zorgen voor zowel het voor als na transport
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:16
door dovaere
TKR schreef: ↑26 aug 2024, 15:49
Ik zie dat je duidelijk niet uit het Gentse komt waar dit gewoon standaard is.
Standaard dat er geen treinstation in de buurt van bedrijventerreinen (haven...) ligt?
Ik denk dat dit niet veel anders is in Gent als elders.
Je kan je fiets mee de trein op nemen dan kan hij zowel zorgen voor zowel het voor als na transport
Een nog betere variant: een goede vouwfiets kopen die opgevouwen tussen de zitjes van een trein past.
AANVULLING: En hopen dat de nieuwe MS30 zitjes heeft waar een vouwfiets tussen past...
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:17
door Steven
Je mag OV niet altijd bezien als een deur tot deur oplossing. Er is altijd een voor en na, dat kan te voet per fiets, auto, bus, tram zijn. Maar zolang iedereen blijft denken dat ze niet willen overstappen en dat alles rechtstreeks moet kom je nergens. Ja aansluitingen kunnen beter en frequenties kunnen dat ook. Maar de wereld zal nooit perfect zijn.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:18
door Steven
dovaere schreef: ↑26 aug 2024, 16:16
Nog beter: een goede vouwfiets kopen die opgevouwen tussen de zitjes van een trein past.
Een vouwfiets is ook een fiets, welke fiets je verkiest laat ik over aan ieder individu

Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:33
door dovaere
Steven schreef: ↑26 aug 2024, 16:18
Een vouwfiets is ook een fiets, welke fiets je verkiest laat ik over aan ieder individu
Het is natuurlijk een individuele keuze, maar ook meer dan dat: een normale fiets meenemen in een trein in de spits is wellicht niet zo interessant voor de andere reizigers, en er is een risico dat je niet mee kan/mag.
Als de NMBS dat wil vermijden, en toch extra klanten wil lokken, moet ze natuurlijk meer veilige fietsenstallingen bouwen.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:40
door TKR
dovaere schreef: ↑26 aug 2024, 16:16
TKR schreef: ↑26 aug 2024, 15:49
Ik zie dat je duidelijk niet uit het Gentse komt waar dit gewoon standaard is.
Standaard dat er geen treinstation in de buurt van bedrijventerreinen (haven...) ligt?
Ik denk dat dit niet veel anders is in Gent als elders.
...
Standaard dat je vanaf het station met de fiets naar je werk gaat. (of ja, tram als je geluk hebt)
Dat je fiets er 's nachts blijft staan (of dat je een vouwfiets meeneemt zoals hier eerder vermeld)
Gent heeft zo'n 14.000 officiële fietsplaatsen, en die worden zeer goed benut. Het is vaak zelfs gewoon te weinig.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:52
door jan_olieslagers
Mij lijkt het dat het inderdaad drukke fietsgebuik in Gent en ook in Leuven eerder van studenten komt dan van woon-werkverkeer. Die studenten hebben dan meestal aan het station een zestiendehandsfiets staan, die al eens mag gepikt worden want hij heeft toch amper geld gekost.
Op de forensentreinen die ik nam zag men wel eens een vouwfiets, maar slechts mondjesmaat, en vaak tot ongenoegen van andere reizigers.
"standaard" fietsen van station naar werk en v.v. is dan ook allesbehalve het beeld dat ik heb opgedaan, op vele jaren woon-werktreinen.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:53
door Portbou
Steeds meer werknemers krijgen tegenwoordig een mobiliteitsbudget waarmee ze hun mobiliteitsoplossing kunnen kiezen. Tot voor kort was er geen keuze en kregen ze gewoon een firmawagen.
Ik zou denken dat we op dit forum voorstander zijn van minder werknemers met een firmawagen.
Maar blijkbaar mag dat voor die werknemer geen positieve keuze zijn.
Hij/zij moet en zal langer onderweg zijn in onaantrekkelijke omstandigheden met het openbaar vervoer. Initiatieven voorstellen die die omstandigheden zouden kunnen verbeteren moeten unaniem neergesabeld worden.
En dan verwonderd zijn dat de firmawagen populair blijft. En dat politici er niet aan willen raken.
Re: nieuwe stations
Geplaatst: 26 aug 2024, 16:55
door Portbou
Steven schreef: ↑26 aug 2024, 16:12
Je kan je fiets mee de trein op nemen dan kan hij zowel zorgen voor zowel het voor als na transport
Alle dagen twee keer je fiets op en af bvb. een AM96 halen.
In de spits.
Dat is toch niet realistisch ?