Omdat de bouw van de Maritieme Hal daar werd voorzien. (Architectura, 6 oktober 2011)trainlovertje schreef: ↑18 jan 2024, 00:05 Waarom zijn de wc's daar eigenlijk nog steeds in containers?
Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Ik denk dat het enige zinnige plan op korte termijn voor de verbetering van de bediening van Fleurus de doortrekking van de tweede S61-trein Charleroi-Jambes is. Daar is perfect ruimte voor op het derde spoor zonder infrastructuuraanpassingen.
Ik ben anderzijds ook wel benieuwd hoe de derde buspendel (A3) vanuit Luttre het doet, gezien die effectief een kortere reistijd voor reizigers vanuit Brussel kan betekenen.
Ik ben anderzijds ook wel benieuwd hoe de derde buspendel (A3) vanuit Luttre het doet, gezien die effectief een kortere reistijd voor reizigers vanuit Brussel kan betekenen.
-
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Architecturaal lijkt het inderdaad een knap resultaat. Maar op het vlak van bruikbaarheid is het wat mij betreft een gemiste kans. Van de perrons beneden heb je eigenlijk slechts een enkele bruikbare roltrap naar boven. Heel het deel aan de kant van de het Kievitplein ligt er ongebruikt bij: er stopt geen trein en er moet ook geen mens zijn.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Al vaak vernoemd maar Brugge is toch ook een voorbeeld van hoe het wél kan.
Denderleeuw ziet er ook niet slecht uit.
Denderleeuw ziet er ook niet slecht uit.
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Wat mij betreft moet de NMBS haar stationsterreinen veel meer commercialiseren. Men zit op dé locatie bij uitstek in een stad qua bereikbaarheid. Dat voordeel moet toch meer uit te spelen zijn dan vandaag de dag het geval is, bijvoorbeeld door de integratie van kantoren, winkels... Ontwikkeling hoeft men niet met eigen budget te doen, maar kan men overlaten aan private partners tegen een redelijke vergoeding. Er zijn enkele buitenlandse voorbeelden (voornamelijk in Azië) waar vastgoedexploitatie een belangrijke inkomstenbron voor de vervoerder vormt. Het zorgt er ook voor dat de trein voor meer mensen de evidente keuze wordt.groentje schreef: ↑18 jan 2024, 00:03 Wanneer je geen geld hebt, zoals de NMBS, kan je moeilijk verwachten dat ze gaan investeren in wat niet enkel de NMBS, maar ook de politiek als frivoliteiten bestempelt. Er is amper voldoende geld om de bestaande infrastructuur te onderhouden, laat staan om in historische toestand te restaureren, of iets groots te bouwen. Vooral ook omdat er een hoop zaken zijn die ook voor mij een hogere prioriteit verdienen, zoals toegankelijkheid (hogere perrons, liften, etc), veiligheid, betere fietsenstallingen, er simpelweg voor zorgen dat je ergens beschut kan staan, of dat nu in een veredeld bushok is of in een neoclassistische wachtzaal...
Ja, ik ben het met je eens in zoverre dat ik ook geloof dat een station een bredere rol te spelen heeft dan een perron waar je op de trein kan stappen, maar daar heeft de NMBS vandaag eigenlijk geen budget voor.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Met dat laatste ga ik niet akkoord. Ik moet geen groot gebouw hebben, zelfs een echte overkapping hoeft niet maar zou geapprecieerd worden, maar moet alles in het wit en grijs zijn? Ik vond het oude station niet zo mooi maar ik weet dat ik het rood en groen ga missen. Een beetje kleur kan geen kwaad, ik denk aan Landen, of het gebruik van een zacht geel, iets zodat het station niet lijkt op een wachtruimte van een tandarts...Klassiekje schreef: ↑18 jan 2024, 11:09 Al vaak vernoemd maar Brugge is toch ook een voorbeeld van hoe het wél kan.
Denderleeuw ziet er ook niet slecht uit.
Er is heus wel een midden tussen Luik-Guillemins en deze kille stations, zelfs de Britten doen het beter met hun modular stations.


Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Geen idee bij welke tandarts jij gaat maar bij die van mij is er daar wel wat kleur aanwezig 

Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Een treindienst op uurbasis naar een luchthavenstation is niet erg handig als iemand een onvoorziene omstandigheid wil inbouwen voor een geannuleerde trein. Met een uurdienst moet je klaar zijn om een uur eerder te vertrekken. Met een dienst van 30 minuten is dat maar 30 minuten. Voor vluchten vanuit Charleroi, op maandag tot en met vrijdag, wanneer de treinen elke 30 minuten rijden, stap ik in Luttre over op de bus. In het weekend, als de treinen elke 60 minuten rijden, gebruik ik de Flibco-bus vanuit Brussel Zuid. Ik ben verschillende keren op Eindhoven Airport gevlogen, maar doe mijn uiterste best om daar niet vandaan te vliegen vanwege de onbetrouwbare treindienst elk uur naar Breda.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
@trainlovertje: excuus als ik niet duidelijk genoeg was, maar dat lijkt toch wel mee te vallen want ik had het inderdaad in eerste instantie over het bedienen van de luchthaven door een pendelbus vanaf station Fleurus, gevoed door voldoende treincapaciteit. Later - veel later? - kan er gedacht worden over een nevenspoor van Fleurus of daaromtrent naar een nieuw te bouwen station onder de luchthaven, zoals in Zaventem; een soort Diabolo-bis-mini, dus.
Voor reizigers vanuit Charleroi (of daarachter, bv. Mons) zal de huidige treinbediening naar Fleurus zeker wel volstaan; voorzover ik begrijp komen veruit de meeste reizigers van/naar die luchthaven uit Vlaanderen of zelfs uit Nederland. Dat schijnt er toe te leiden dat ze daar nogal problemen hebben om Nederlandstalig onthaalpersoneel te vinden, er zouden zelfs Nederlanders werken, ofschoon die traditioneel zwak zijn in de Franse taal...
Maar ik moet wel akkoord gaan met @desperado: het reizigersvolume van die luchthaven is onvoldoende om bediend te worden met vaste frekwentie, en zo werkt NMBS nu eenmaal. Er zijn een veertigtal vluchten per dag, de grote meerderheid Ryanair, en die probeert altijd om enkele vluchten ongeveer tegelijk te laten aankomen en vertrekken. Dat geeft stevige pieken, anders dan in Zaventem waar het een continu komen en gaan is. Laat daar om het uur een trein aankomen en vertrekken, dan gaan sommige leeg rijden en andere overlopen van de reizigers. Hoe dat moet aangepakt worden zou ik niet weten, misschien is de huidige buspendel nog niet de slechtste oplossing...
NB om de orde van grootte te schetsen: Ryanair vliegt met toestellen van pakweg 180 passagiers, en weet die goed te vullen, dat maakt deel uit van hun business model. De andere vluchten zijn voornamelijk met gelijkaardige vliegtuigen, B737 en Airbus 320. Voorzichtig geschat 160 reizigers per vlucht, laat nu dat daarvan de helft komt/gaat met de trein dan geeft dat 40x80 oftewel 3200 opstappers per dag plus 3200 afstappers. Schone getallen, maar helaas erg ongelijk verspreid.
Voor reizigers vanuit Charleroi (of daarachter, bv. Mons) zal de huidige treinbediening naar Fleurus zeker wel volstaan; voorzover ik begrijp komen veruit de meeste reizigers van/naar die luchthaven uit Vlaanderen of zelfs uit Nederland. Dat schijnt er toe te leiden dat ze daar nogal problemen hebben om Nederlandstalig onthaalpersoneel te vinden, er zouden zelfs Nederlanders werken, ofschoon die traditioneel zwak zijn in de Franse taal...
Maar ik moet wel akkoord gaan met @desperado: het reizigersvolume van die luchthaven is onvoldoende om bediend te worden met vaste frekwentie, en zo werkt NMBS nu eenmaal. Er zijn een veertigtal vluchten per dag, de grote meerderheid Ryanair, en die probeert altijd om enkele vluchten ongeveer tegelijk te laten aankomen en vertrekken. Dat geeft stevige pieken, anders dan in Zaventem waar het een continu komen en gaan is. Laat daar om het uur een trein aankomen en vertrekken, dan gaan sommige leeg rijden en andere overlopen van de reizigers. Hoe dat moet aangepakt worden zou ik niet weten, misschien is de huidige buspendel nog niet de slechtste oplossing...
NB om de orde van grootte te schetsen: Ryanair vliegt met toestellen van pakweg 180 passagiers, en weet die goed te vullen, dat maakt deel uit van hun business model. De andere vluchten zijn voornamelijk met gelijkaardige vliegtuigen, B737 en Airbus 320. Voorzichtig geschat 160 reizigers per vlucht, laat nu dat daarvan de helft komt/gaat met de trein dan geeft dat 40x80 oftewel 3200 opstappers per dag plus 3200 afstappers. Schone getallen, maar helaas erg ongelijk verspreid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Mijn melding was niet tevergeefs: de dienstregelingsfiche werd aangepast en de klantendienst stuurde me een bedankjePaul schreef: ↑11 jan 2024, 11:37Er zijn tussen 04 en 23:30 uur twee bussen per uur naar de luchthaven, vertrekkend op elk uur .06 en .20, mooi aansluitend op de stoptrein uit Waver en de sneltrein uit Leuven. Tijdens de 40 minuten dat ik er was, zag ik telkens twee of drie reizigers overstappen van trein naar bus en omgekeerd. Het betreft lijn A2 van de TEC, rijtijd 13 minuten tot de luchthaven. De dienstregeling op de website van de TEC (https://www.letec.be/Planning/DownloadD ... ligne%20A2) klopt overigens niet, ik zal het melden aan de klantendienst.

Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Die plannen waren er ooit, maar de politiek heeft beslist daar niet in te investeren. Volledig terecht volgens mij, want de noodzaak van een station in Charleroi kan met één vingerknip in Ierland compleet verdwijnen.ovspotter_be schreef: ↑17 jan 2024, 22:29 Er zijn blijkbaar plannen voor een station dichter bij de luchthaven maar de TEC is dit aan het tegenwerken omdat die nu goed verdienen met die duurdere tickets voor de bussen richting luchthaven.
De investering is gewoon te riskant, je kan beter geld steken in zekerdere passagiersstromen zoals grote steden met elkaar of voorsteden verbinden.
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Aan de andere kant, als er een station is verbeter je de bereikbaarheid aanzienlijk. Dan kan het wel eens aantrekkelijk worden voor enkele niet budget airlines om hier op te vliegen. Zeker met oog op de limiet die men wil stellen op het aantal vluchten op Zaventem.
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Gezien men een limiet wil stellen op korte afstandsvluchten zal er in Zaventem in de toekomst genoeg plaats zijn voor alle lijnvluchten van het hele land. Vandaag zijn er trouwens nog slots genoeg vrij op Zaventem om heel Charleroi erbij te krijgen.
De enige reden de Charleroi airport bestaat (voor lijnvluchten) is een subsidiepolitiek die maakt dat de kosten er vandaag goedkoper zijn dan in Zaventem. De dag dat die politiek omgedraaid wordt of er door externe factoren (bijvoorbeeld een procentueel gezien hogere brandstofkost) het kostenverschil niet groot genoeg meer is, heeft Charleroi van de ene op de andere dag geen lijnvluchten meer. Als je dan net miljarden geïnvesteerd hebt in de nieuwe spoortunnel en ondergronds station zit je met een GTI die nog groter is dan alle voorgaande samen.
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom TEC de tramlijn van Gosselies naar de luchthaven niet wilde doortrekken, maar liever de huidige busdienst handhaaft.Shrek schreef: ↑01 jul 2024, 22:52 De enige reden de Charleroi airport bestaat (voor lijnvluchten) is een subsidiepolitiek die maakt dat de kosten er vandaag goedkoper zijn dan in Zaventem. De dag dat die politiek omgedraaid wordt of er door externe factoren (bijvoorbeeld een procentueel gezien hogere brandstofkost) het kostenverschil niet groot genoeg meer is, heeft Charleroi van de ene op de andere dag geen lijnvluchten meer.
Re: Station Fleurus en verbinding met luchthaven Charleroi
Ik zie Ryanair heus niet plots hun 3de of 4de grootste hub sluiten hoor.
Brussels Airport zit in alle seizoenen in Slot Coordination level 3, wat wil zeggen dat je een slot moet aanvragen maar dat het daarmee niet zeker is of je uberhaupt één krijgt. Al zeker is dat de drukste momenten volgeboekt zijn.
Charleroi daarentegen zit in level 1 (voor zover ik kan zien?) Wat wil zeggen dat je maar doet.
Ryanair gaat die vrijheid heus niet zomaar opgeven, ze hebben die flexibiliteit nodig.
Daarnaast voorspelt Brussels Airport zelf te kunnen groeien tot 2030 met het voorziene aantal vliegbewegingen. London Heathrow, Schiphol en Frankfurt zitten allen tegen nieuw opgelegde limieten aan. Deze zullen ook voor extra druk op Zaventem zorgen. Of je er dan echt heel Charleroi nog kan bij duwen? ...
Als je dan toch schrik hebt dat Ryanair (de grote maatschappij van deze luchthaven) weg zou kunnen trekken binnen dit en 10 jaar, zou ik als Waalse overheid net wel investeren in de luchthaven zodat deze aantrekkelijker wordt voor andere maatschappijen. Al vermoed ik dat een EasyJet of Transavia maar al te graag in het vacuum van Ryanair zouden springen moesten ze weg gaan.
Brussels Airport zit in alle seizoenen in Slot Coordination level 3, wat wil zeggen dat je een slot moet aanvragen maar dat het daarmee niet zeker is of je uberhaupt één krijgt. Al zeker is dat de drukste momenten volgeboekt zijn.
Charleroi daarentegen zit in level 1 (voor zover ik kan zien?) Wat wil zeggen dat je maar doet.
Ryanair gaat die vrijheid heus niet zomaar opgeven, ze hebben die flexibiliteit nodig.
Daarnaast voorspelt Brussels Airport zelf te kunnen groeien tot 2030 met het voorziene aantal vliegbewegingen. London Heathrow, Schiphol en Frankfurt zitten allen tegen nieuw opgelegde limieten aan. Deze zullen ook voor extra druk op Zaventem zorgen. Of je er dan echt heel Charleroi nog kan bij duwen? ...
Als je dan toch schrik hebt dat Ryanair (de grote maatschappij van deze luchthaven) weg zou kunnen trekken binnen dit en 10 jaar, zou ik als Waalse overheid net wel investeren in de luchthaven zodat deze aantrekkelijker wordt voor andere maatschappijen. Al vermoed ik dat een EasyJet of Transavia maar al te graag in het vacuum van Ryanair zouden springen moesten ze weg gaan.