Vpro Tegenlicht werpt een blik op het Europese spoor. Best wel interessant!
Het meest interessante is het interview in de trein waar het over de investeringen in infrastructuur: Oostenrijk investeert 300€, Frankrijk 40€ en Duitsland 80€ per inwoner per jaar in de spoorinfra.
Ter vergelijking, in België zitten we met 50€ aan de onderkant van deze landen.
Dat is dè reden dat het in Oostenrijk allemaal veel beter gaat dan hier.
Vpro Tegenlicht werpt een blik op het Europese spoor. Best wel interessant!
Het meest interessante is het interview in de trein waar het over de investeringen in infrastructuur: Oostenrijk investeert 300€, Frankrijk 40€ en Duitsland 80€ per inwoner per jaar in de spoorinfra.
Ter vergelijking, in België zitten we met 50€ aan de onderkant van deze landen.
Hoe was dat bedrag in België toen de HSL's aangelegd werden? Ik zou vermoeden toch wat hoger dan nu.
Vpro Tegenlicht werpt een blik op het Europese spoor. Best wel interessant!
Het meest interessante is het interview in de trein waar het over de investeringen in infrastructuur: Oostenrijk investeert 300€, Frankrijk 40€ en Duitsland 80€ per inwoner per jaar in de spoorinfra.
Ter vergelijking, in België zitten we met 50€ aan de onderkant van deze landen.
Hoe was dat bedrag in België toen de HSL's aangelegd werden? Ik zou vermoeden toch wat hoger dan nu.
25 jaar geleden lag dat bedrag de helft hoger, gecorrigeerd voor inflatie was dat toen dus het dubbel van nu. Er is dan ook duchtig bespaard op spoorwegen sindsdien.
Volgens dit recent artikel (https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... ins-de-fer) staat Luxemburg al jaren aan de kop: in 2023 512€ per inwoner, meer dan Zwitserland: 477€. Duitsland 115€, België 101€, Frankrijk 51€
Een klein land als Luxemburg bouwt een nieuwe spoorlijn en moet een tunnel herstellen. Wonder boven wonder uit dit zich in een 1ste plaats in investeringsbedrag per inwoner...
Alsook gaan de bedragen hier om subsidies. Mijn inziens is Infrabel in staat om een groot deel van zijn investeringen zelf te bekostigen. (dankzij onze dure rijpaden, die eigenlijk als indirecte subsidies worden betaald via NMBS) Hetzelfde geld voor Frankrijk vermoed ik, die gewoon zonder al te veel hulp de LGVs kan bekostigen.
TKR schreef: ↑13 sep 2024, 12:58
Alsook gaan de bedragen hier om subsidies. Mijn inziens is Infrabel in staat om een groot deel van zijn investeringen zelf te bekostigen. (dankzij onze dure rijpaden, die eigenlijk als indirecte subsidies worden betaald via NMBS) Hetzelfde geld voor Frankrijk vermoed ik, die gewoon zonder al te veel hulp de LGVs kan bekostigen.
Het artikel heeft het nochtans niet over "subsidies", maar over "investeringen" (zowel betaald door rijpaden als door subsidies). Tenzij iemand de cijfers in dat artikel kan weerleggen?
Dan heeft dat artikel zijn bron niet goed gelezen, waar wel degelijk wordt uitgelegd dat het om subsidies gaat en dat rechtstreekse investeringen van bedrijven à la Infrabel niet meetellen.
TKR schreef: ↑13 sep 2024, 12:58
Een klein land als Luxemburg bouwt een nieuwe spoorlijn en moet een tunnel herstellen. Wonder boven wonder uit dit zich in een 1ste plaats in investeringsbedrag per inwoner...
Alsook gaan de bedragen hier om subsidies. Mijn inziens is Infrabel in staat om een groot deel van zijn investeringen zelf te bekostigen. (dankzij onze dure rijpaden, die eigenlijk als indirecte subsidies worden betaald via NMBS) Hetzelfde geld voor Frankrijk vermoed ik, die gewoon zonder al te veel hulp de LGVs kan bekostigen.
Infrabel kan geen enkele investering zelf bekostigen, de inkomsten uit rijpaden zijn zelfs (net) te weinig om het onderhoud en exploitatie te bekostigen.