Machinist van trein gehaald
Trainspotterke schreef:Wel, het is de laatste grote treinramp van een paar jaar terug. Het was op de intercommunautaire lijn 139 Leuven - Wavre - Ottignies. Een (Nederlandstalige) machinist moest met een ledig treinstel van Wavre naar Leuven rijden. Hierbij heeft hij het rode sein genegeerd in Wavre en kwam op tegenspoor terecht omdat de wissel nog verkeerd lag (hij was beter ontspoord geweest door een verkeerde wissel!). Zonder iets door te hebben trok hij op naar de refertesnelheid. In de andere richting kwam echter de L-trein Leuven - Ottignies af. De (Franstalige) seingever van Wavre nam nog telefonisch contact op met de bestuurder, maar ze verstonden mekaar niet dus was het BOEM!TSP schreef:Wat gebeurde daar dan? (Pecrot lijkt me Belgisch of Frans??)![]()
Hier heb je een foto van het ongeval. Het treinstel op de voorgrond is echter een tweedelig motorstel, waarvan het voorste rijtuig volledig omgeplooid werd door de tegenliggende trein!![]()
http://users.skynet.be/sky34004/pecrot.jpg




Euh, Trainspotterken, de seingever kon de bestuurder niet bellen, omdat de installatie voor de grond-treinverbinding nog niet in dienst was (was gepland binnen een paar weken). Hij probeerde de blok in Leuven te verwittigen, zodat die de stopper naar Ottignies konden tegenhouden, zodat de impact minder groot zou zijn geweest. Hier situeerde zich dan ook het taalprobleem, de Waverse seingever sprak geen Nederlands, de Leuvense sprak geen Frans (of wou dat niet spreken).
Er werd maar 1 stopsein genegeerd, omdat de trein er voorbij stond kon hij het niet zien, en toen hij de slagbomen zag sluiten, nam hij (verkeerdelijk) aan dat dat voor hem was. Op tegenspoor is er maar 1 sein aan de inrit, zodat er geen andere seinen konden dichtgezet worden, of rood tonen voor een bezette sectie. Hij zou dus gewoon blijven bollen zijn tot Sint-Joris-Weert, waar het eerste sein te vinden is, mocht er geen trein Sint-Joris-Weert net voorbij zijn geweest...
De bestuurder is inderdaad ook in de fout gegaan door de verkeerd sluitende overwegen zomaar voorbij te rijden, maar al bij al is het ook een kwestie van veel tegenslag.
Er werd maar 1 stopsein genegeerd, omdat de trein er voorbij stond kon hij het niet zien, en toen hij de slagbomen zag sluiten, nam hij (verkeerdelijk) aan dat dat voor hem was. Op tegenspoor is er maar 1 sein aan de inrit, zodat er geen andere seinen konden dichtgezet worden, of rood tonen voor een bezette sectie. Hij zou dus gewoon blijven bollen zijn tot Sint-Joris-Weert, waar het eerste sein te vinden is, mocht er geen trein Sint-Joris-Weert net voorbij zijn geweest...
De bestuurder is inderdaad ook in de fout gegaan door de verkeerd sluitende overwegen zomaar voorbij te rijden, maar al bij al is het ook een kwestie van veel tegenslag.
Yep, wel een korte:
bron: Wiki[bewerk] België
21 mei 1908: Kontich - Een trein rijdt, wegens een verkeerde wisselstand, in het station Kontich in op een stilstaande reizigerstrein. 3 rijtuigen worden ingebeukt. 40 doden.
19 juni 1929: Viane-Moerbeke - Frontale botsing van twee passagierstreinen, 300 m buiten het station van Viane-Moerbeke. 9 doden en 20 gewonden.
26 maart 1979: Kapellen - Een vrachtwagen botst op de internationale trein Amsterdam – Brussel. Locomotief 2557 werd zwaar beschadigd. 1 dode en 6 gewonden.
27 maart 2001: Pécrot - Frontale botsing tussen 2 passagierstreinen doordat de trein uit Waver het rode stopsein negeerde. 8 doden en 12 zwaargewonden.
Afhankelijk van de refertesnelheid staat een sein gemiddeld een km tot anderhalve km uit elkaar, dacht ik.
In dit geval ging het om een tegenspoor, dat alleen maar aan de inrit en uitrit was beveiligd. Dus ja, we hebben ook een blokstelsel, waarbij de meeste seinen bovendien een verwittigende functie hebben (het sein staat "dubbel geel" als het daaropvolgende sein dicht staat).
Overigens, Waver en Pécrot liggen op 9 km van elkaar.
In dit geval ging het om een tegenspoor, dat alleen maar aan de inrit en uitrit was beveiligd. Dus ja, we hebben ook een blokstelsel, waarbij de meeste seinen bovendien een verwittigende functie hebben (het sein staat "dubbel geel" als het daaropvolgende sein dicht staat).
Overigens, Waver en Pécrot liggen op 9 km van elkaar.
Dit gerucht is blijkbaar niet uit te roeien.groentje schreef:Hij probeerde de blok in Leuven te verwittigen, zodat die de stopper naar Ottignies konden tegenhouden, zodat de impact minder groot zou zijn geweest. Hier situeerde zich dan ook het taalprobleem, de Waverse seingever sprak geen Nederlands, de Leuvense sprak geen Frans (of wou dat niet spreken).
Daags na het ongeval gaf de NMBS 2 opnames vrij:
1. een opname van het gesprek tussen de "dispatching" van Leuven en Waver. De man uit Waver was nauwelijks te verstaan, vonden ook mijn
Franstalige collega's van toen. De verbinding naar Leuven was van slechte kwaliteit en de man uit Waver sprak snel en geëmotioneerd.
2. een opname van een tijd daarvoor, waarin dezelfde man uit Leuven Frans sprak met een collega. Hij kon dus zeker Frans.
Groetjes,
Rian
Ik heb die eerste opname toen ook gehoord, en ik moet zeggen: je kon zeer duidelijk horen dat de Nederlandstalige geen moeite deed om de Franstalige te verstaan: "t was van: "Da verstane 'kik nie ze jong". Hij had aan de geëmotioneerde Franstalige toch wel kunnen horen dat het om een ernstig probleem ging en wat moeite mogen doen om te achterhalen wat er juist fout aan het lopen was.rvdborgt schreef:Dit gerucht is blijkbaar niet uit te roeien.groentje schreef:Hij probeerde de blok in Leuven te verwittigen, zodat die de stopper naar Ottignies konden tegenhouden, zodat de impact minder groot zou zijn geweest. Hier situeerde zich dan ook het taalprobleem, de Waverse seingever sprak geen Nederlands, de Leuvense sprak geen Frans (of wou dat niet spreken).
Daags na het ongeval gaf de NMBS 2 opnames vrij:
1. een opname van het gesprek tussen de "dispatching" van Leuven en Waver. De man uit Waver was nauwelijks te verstaan, vonden ook mijn
Franstalige collega's van toen. De verbinding naar Leuven was van slechte kwaliteit en de man uit Waver sprak snel en geëmotioneerd.
2. een opname van een tijd daarvoor, waarin dezelfde man uit Leuven Frans sprak met een collega. Hij kon dus zeker Frans.
Groetjes,
Rian
Die bestuurder die op tegenspoor reed moet toch ook de impulsen van de normaalspoorseinen ontvangen moeten hebben, dus ongeveer 3-4km voor de andere trein moet hij een impuls van 2 gele ontvangen hebben en dan nog 1 of 2 impulsen van groene... Dat, samen met de slagbomen die verkeerd naar beneden gingen...
Als een trein een sein dubbel geel sein overschrijdt maar voor de andere richting geldig is, zal de trein daar geen impuls van krijgen.Wover schreef:Die bestuurder die op tegenspoor reed moet toch ook de impulsen van de normaalspoorseinen ontvangen moeten hebben, dus ongeveer 3-4km voor de andere trein moet hij een impuls van 2 gele ontvangen hebben en dan nog 1 of 2 impulsen van groene... Dat, samen met de slagbomen die verkeerd naar beneden gingen...
In België zijn er nog een aantal trajecten waar enkel de wisselcomplexen en splitsingen met seinen beveiligd zijn. Er zijn nog lijnen waar er over een afstand van 10 Km geen enkel sein staat.
Op andere trajecten zijn dan enkel de normaalspoorseinen in opeenvolgende blokken ingedeeld, maar staan de tegenspoorseinen enkel maar bij wissels en splitsingen.
Zo stonden er een tijdje geleden tussen Brugge en Oostende enkel maar tegenspoorseinen in Brugge zelf, Oostende zelf en Jabbeke (wissels). Als je dan twee IC's hebt die op vijf minuten na mekaar uit Brugge vertrekken, moet de tweede nog een aantal minuten extra in Brugge wachten in geval van enkelspoorexploitatie, tot de voorgaande Jabbeke gepasseerd is.
Maar stilletjes aan begint men overal zowel op normaal- als tegenspoor automatische blokken in te voeren. De seinen kunnen ook telkens maar in één richting open staan. In de andere richting staan ze dan dus op rood, zodat het praktisch onmogelijk is om nog een ongeval als dat van Pécrot te kunnen hebben, want dan moet de treinbestuurder al veel rode seinen overschreden hebben.
Hoezo niet?Trainspotterke schreef:Als een trein een sein dubbel geel sein overschrijdt maar voor de andere richting geldig is, zal de trein daar geen impuls van krijgen.
Speelt toch geen rol in welke richting dat sein staat, de borstel gaat toch gewoon over de krokodil en dat sein geeft een impuls...
Da's toch de reden dat rode seinen geen impuls geven, omdat de tegenspoorseinen altijd op rood moeten staan als er een trein over rijdt, zodat die geen impuls krijgt van dat tegenspoorsein.
Die geven geen impulsWover schreef:Hoezo niet?Trainspotterke schreef:Als een trein een sein dubbel geel sein overschrijdt maar voor de andere richting geldig is, zal de trein daar geen impuls van krijgen.
Speelt toch geen rol in welke richting dat sein staat, de borstel gaat toch gewoon over de krokodil en dat sein geeft een impuls...

