Geplaatst: 30 dec 2006, 23:20
Duikbril 932 is trouwens de enige uit zijn reeks die al geschrapt is.
Trainspotterke schreef:Wel, het is de laatste grote treinramp van een paar jaar terug. Het was op de intercommunautaire lijn 139 Leuven - Wavre - Ottignies. Een (Nederlandstalige) machinist moest met een ledig treinstel van Wavre naar Leuven rijden. Hierbij heeft hij het rode sein genegeerd in Wavre en kwam op tegenspoor terecht omdat de wissel nog verkeerd lag (hij was beter ontspoord geweest door een verkeerde wissel!). Zonder iets door te hebben trok hij op naar de refertesnelheid. In de andere richting kwam echter de L-trein Leuven - Ottignies af. De (Franstalige) seingever van Wavre nam nog telefonisch contact op met de bestuurder, maar ze verstonden mekaar niet dus was het BOEM!TSP schreef:Wat gebeurde daar dan? (Pecrot lijkt me Belgisch of Frans??)![]()
Hier heb je een foto van het ongeval. Het treinstel op de voorgrond is echter een tweedelig motorstel, waarvan het voorste rijtuig volledig omgeplooid werd door de tegenliggende trein!![]()
http://users.skynet.be/sky34004/pecrot.jpg
Yep. Ik dacht niet dat er sindsdien nog dodelijke treinongevallen gebeurt zijn!TSP schreef:8 doden en 12 zwaar gewonden lijkt me eigenlijk niet zoveel als je dat plaatje ziet. Was dit laatste en tevens dodelijkste ongeval in de Belgische spoorweg historie?
bron: Wiki[bewerk] België
21 mei 1908: Kontich - Een trein rijdt, wegens een verkeerde wisselstand, in het station Kontich in op een stilstaande reizigerstrein. 3 rijtuigen worden ingebeukt. 40 doden.
19 juni 1929: Viane-Moerbeke - Frontale botsing van twee passagierstreinen, 300 m buiten het station van Viane-Moerbeke. 9 doden en 20 gewonden.
26 maart 1979: Kapellen - Een vrachtwagen botst op de internationale trein Amsterdam – Brussel. Locomotief 2557 werd zwaar beschadigd. 1 dode en 6 gewonden.
27 maart 2001: Pécrot - Frontale botsing tussen 2 passagierstreinen doordat de trein uit Waver het rode stopsein negeerde. 8 doden en 12 zwaargewonden.
Dit gerucht is blijkbaar niet uit te roeien.groentje schreef:Hij probeerde de blok in Leuven te verwittigen, zodat die de stopper naar Ottignies konden tegenhouden, zodat de impact minder groot zou zijn geweest. Hier situeerde zich dan ook het taalprobleem, de Waverse seingever sprak geen Nederlands, de Leuvense sprak geen Frans (of wou dat niet spreken).
Ik heb die eerste opname toen ook gehoord, en ik moet zeggen: je kon zeer duidelijk horen dat de Nederlandstalige geen moeite deed om de Franstalige te verstaan: "t was van: "Da verstane 'kik nie ze jong". Hij had aan de geëmotioneerde Franstalige toch wel kunnen horen dat het om een ernstig probleem ging en wat moeite mogen doen om te achterhalen wat er juist fout aan het lopen was.rvdborgt schreef:Dit gerucht is blijkbaar niet uit te roeien.groentje schreef:Hij probeerde de blok in Leuven te verwittigen, zodat die de stopper naar Ottignies konden tegenhouden, zodat de impact minder groot zou zijn geweest. Hier situeerde zich dan ook het taalprobleem, de Waverse seingever sprak geen Nederlands, de Leuvense sprak geen Frans (of wou dat niet spreken).
Daags na het ongeval gaf de NMBS 2 opnames vrij:
1. een opname van het gesprek tussen de "dispatching" van Leuven en Waver. De man uit Waver was nauwelijks te verstaan, vonden ook mijn
Franstalige collega's van toen. De verbinding naar Leuven was van slechte kwaliteit en de man uit Waver sprak snel en geëmotioneerd.
2. een opname van een tijd daarvoor, waarin dezelfde man uit Leuven Frans sprak met een collega. Hij kon dus zeker Frans.
Groetjes,
Rian
Als een trein een sein dubbel geel sein overschrijdt maar voor de andere richting geldig is, zal de trein daar geen impuls van krijgen.Wover schreef:Die bestuurder die op tegenspoor reed moet toch ook de impulsen van de normaalspoorseinen ontvangen moeten hebben, dus ongeveer 3-4km voor de andere trein moet hij een impuls van 2 gele ontvangen hebben en dan nog 1 of 2 impulsen van groene... Dat, samen met de slagbomen die verkeerd naar beneden gingen...
Hoezo niet?Trainspotterke schreef:Als een trein een sein dubbel geel sein overschrijdt maar voor de andere richting geldig is, zal de trein daar geen impuls van krijgen.
Die geven geen impulsWover schreef:Hoezo niet?Trainspotterke schreef:Als een trein een sein dubbel geel sein overschrijdt maar voor de andere richting geldig is, zal de trein daar geen impuls van krijgen.
Speelt toch geen rol in welke richting dat sein staat, de borstel gaat toch gewoon over de krokodil en dat sein geeft een impuls...