Re: Nieuwe vorm van terrorisme
Geplaatst: 26 jul 2024, 18:59
Was volgens mij gisteren in België en Duitsland...... misschien zijn hun Franse brothers daarom vandaag in actie geschoten, niet langer wachten...
Niet mee eens. Ik was maar al te blij met de soldaten die in Brussel-Noord patrouilleerden, toen ik daar regelmatig langskwam in de periode na de aanslagen. Laat ze dan maar elders toeslaan, op dat punt - waar zeer veel mensen komen - is het dan toch veel en veel moeilijker.K V B schreef: ↑26 jul 2024, 15:29Men zou kunnen beginnen met minder aan veiligheidstheater te doen (want dat zijn die patrouillerende soldaten) en meer in ouderwets politiewerk te stoppen. Je stopt terrorisme niet door op veel plaatsen gewapende soldaten te stationeren. Want de terroristen slaan dan gewoon ergens anders toe. Je stopt terroristen door ze op te pakken voor ze toeslaan.Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 11:47 Ik was een maand geleden in Straatsburg en ook daar liep toen al bijzonder veel bewapende politie/leger rond. En waren bijvoorbeeld alle lockers in musea afgesloten omwille van de anti-terrorisme maatregelen voor de Olympische Spelen.
Maar hoe kan je zowel 30 stadia, 6 km Seine en oevers (voor de openingsceremonie), televisie (studio’s, regiewagens, ...), Olympisch dorp, monumenten die veel volk trekken, treinstations in Parijs en alle grote steden van Frankrijk, metrostations en ... en ook nog eens alle kabels, seinhuizen, ... van de Ratp en van de spoorwegen gaan beschermen?
Beste ik woon in Frankrijk en ik weet uit goede bron dat alle Gendarmes en CRS vanuit de province zijn gepositionneerd in Parijs .Meer dan 50.000 man en 15.000 militairen (die anders helpen bij le sentinelle bewakingen ). Alle CRS zijn uit o.a. Calais vertrokken,in sommige steden kunnen de mensen niet gaan baden in de zee of het lokale meer daardoor.Dat zal ik ook wel gedroomd hebben zeker??Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 10:10 Waarop baseer jij jou om zo stellig te verkondigen dat alle manschappen in Parijs geconcentreerd zijn?
En is het mogelijk om dergelijke uitgebreide infrastructuur te beschermen?
De kritiek klinkt heeeeel goedkoop!
Hier hebben we niet te maken mat "klassieke "terroristen maar wel met de "black blocs" activisten. Dit zijn ongeorganiseerd activisten zpnder echte structuur die aan stads guerilia doen zoals tegen de mega-bassines in de Poitou idem hun acties tijdens de rellen in 2023.K V B schreef: ↑26 jul 2024, 15:29Men zou kunnen beginnen met minder aan veiligheidstheater te doen (want dat zijn die patrouillerende soldaten) en meer in ouderwets politiewerk te stoppen. Je stopt terrorisme niet door op veel plaatsen gewapende soldaten te stationeren. Want de terroristen slaan dan gewoon ergens anders toe. Je stopt terroristen door ze op te pakken voor ze toeslaan.Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 11:47 Ik was een maand geleden in Straatsburg en ook daar liep toen al bijzonder veel bewapende politie/leger rond. En waren bijvoorbeeld alle lockers in musea afgesloten omwille van de anti-terrorisme maatregelen voor de Olympische Spelen.
Maar hoe kan je zowel 30 stadia, 6 km Seine en oevers (voor de openingsceremonie), televisie (studio’s, regiewagens, ...), Olympisch dorp, monumenten die veel volk trekken, treinstations in Parijs en alle grote steden van Frankrijk, metrostations en ... en ook nog eens alle kabels, seinhuizen, ... van de Ratp en van de spoorwegen gaan beschermen?
Plots is alles mogelijk,en waar is uw reactie op mijn duiding betreffende mijn "heeeeeeeeel goedkope kritiek"? die in feite een observatie was?Olivier_Doorne schreef: ↑26 jul 2024, 10:10 Waarop baseer jij jou om zo stellig te verkondigen dat alle manschappen in Parijs geconcentreerd zijn?
En is het mogelijk om dergelijke uitgebreide infrastructuur te beschermen?
De kritiek klinkt heeeeel goedkoop!
Mijnheer ik hou van uw zin "beste stuurlui die aan de wal staan". Ik ben 24 jaar operations manager geweest bij Eurotunnel (team van 7 ,24/24 7/7). We hebben sinds 2000 en 2015 bijna dagelijks nachtelijke aanvallen gehad door 4 à 500 clandestins met vele doden tot gevolg.Olivier_Doorne schreef: ↑27 jul 2024, 16:27 Je kritiek is en blijft heel goedkoop.
Want naast de meer dan 1000’en km (hogesnelheids)spoorwegen zijn er ook 1000’en elektriciteitsmasten en 1000’en km electriciteitskabels, internetkabels, watertorens, televisiestudio’s, meerdere luchthavens, 100’en metrostations, metro en RER tunnels, ... ook potentiële doelwitten. Het is onmogelijk om dit allemaal te bewaken.
En je moet dan natuurlijk ook nog de enorme mensenmassa in Parijs en in de stadia bewaken.
Dus ja er zijn manschappen uit de “provence” weggetrokken want je hebt die manschappen in Parijs en omstreken nodig en ik ook in alle grote steden. En natuurlijk hen je dan elders “zwakke” plekken maar hoe kan je het dan aanpakken zonder zwakke plekken?
Je kritiek is bijgevolg die van de beste stuurlui die aan de wal staan.
Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"Malista schreef: ↑28 jul 2024, 14:17 Ik denk dat je daar een punt hebt. Uiteindelijk zal men een risico analyse moeten maken zodat de middelen op de meest efficiente manier kunnen worden ingezet. Het risico op sabotage op kiritsche infrastructuur zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. En zeker als men op verschillende punten tegelijkertijd toeslaat zal dit zeer in het nieuws komen. Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is.
Er is niemand gewond geraakt, op een schaal van menselijk leed ligt dit dichter bij Extinction Rebelion die snelwegen barricaderen dan IS die op een markt inrijdt of een bom tijdens een concert laat afgaan. Het kost geld en leidt tot ergernis, maar de kost van bijna elke andere vorm van terrorisme is veel groter, dit soort van daden onderscheppen hoort redelijk laag te liggen qua prioriteiten voor de politie...nighttrain schreef: ↑28 jul 2024, 14:47 Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"
Er worden gelijkvloerse overwegen bedoeld, dewelke werken met elektrische apparatuur die gesaboteerd kan worden. Vandaar deze ironische uitspraak.nighttrain schreef: ↑28 jul 2024, 14:47Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"Malista schreef: ↑28 jul 2024, 14:17 Ik denk dat je daar een punt hebt. Uiteindelijk zal men een risico analyse moeten maken zodat de middelen op de meest efficiente manier kunnen worden ingezet. Het risico op sabotage op kiritsche infrastructuur zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. En zeker als men op verschillende punten tegelijkertijd toeslaat zal dit zeer in het nieuws komen. Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is.
Begrijp de "ironie" niet. En ken jij iets anders dan" gelijkvloerse" overwegen.trainlovertje schreef: ↑28 jul 2024, 15:12Er worden gelijkvloerse overwegen bedoeld, dewelke werken met elektrische apparatuur die gesaboteerd kan worden. Vandaar deze ironische uitspraak.nighttrain schreef: ↑28 jul 2024, 14:47Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"Malista schreef: ↑28 jul 2024, 14:17 Ik denk dat je daar een punt hebt. Uiteindelijk zal men een risico analyse moeten maken zodat de middelen op de meest efficiente manier kunnen worden ingezet. Het risico op sabotage op kiritsche infrastructuur zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen. En zeker als men op verschillende punten tegelijkertijd toeslaat zal dit zeer in het nieuws komen. Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is.