Pagina 2 van 2
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 23 okt 2024, 17:42
door jan_olieslagers
Sowieso is een station, naast een toegangspoort tot de stad, ook het uithangbord voor de spoorwegen
Een station is het uithangbord voor de hele stad of dorp, het is het eerste dat een bezoeker per trein ervan te zien krijgt.
Herinner u maar de (goeddeels terechte) klachten over het belabberde uitzicht van de stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord.
In de 19de eeuw, toen het station enkel de plaats was waar men de trein nam of verliet, was het inderdaad aan het spoorbedrijf om het hele stationsgebouw vorm te geven en te beheren. Vandaag is het station een belangrijke schakel in de totaliteit van de urbanisatie, en dus in de eerste plaats van plaatselijk belang. Daarom dat er geen versnippering hoort te zijn - inderdaad @Steven! - alleen de plaatselijke overheid dient bevoegd te zijn, het spoorbedrijf kan en moet enkel zijn normen opleggen en afdwingen voor de spoorgebonden aspecten.
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 23 okt 2024, 18:30
door groentje
En dat ontken ik niet, maar een station is de verbinding tussen de stad en het spoorwegnet, een poort gaat open in de 2 richtingen, een station moet ook uitnodigen om de trein te nemen. Als reizigers uit Namen alweer geconfronteerd worden met defecte roltrappen in het station, dan nemen ze misschien de volgende keer een Flixbus, of de auto. Iemand die Namen voor het eerst bezoekt, zal die roltrappen wellicht snel vergeten zijn.
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 23 okt 2024, 18:39
door jan_olieslagers
@Groentje: uw bericht kwam samen met een wijziging mijnerzijds in mijn vorige inbreng, misschien wat verwarrend.
Het voorbeeld van de roltrappen is misschien wat ongelukkig gekozen, het zou best wel eens kunnen dat een plaatselijke overheid die (en andere infrastructuur) betere zorgen geeft dan de huidige. Lezen we hier niet regelmatig dat roltrappen of liften niet werken in station X / Y / Z ?
En als de reizigers in Bommerskonten niet helemaal tevreden zijn met hun station en hoe het werkt, dan kunnen ze beter terecht bij hun nabije gemeentebestuur dan bij een ver kantoor ergens in Brussel.
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 23 okt 2024, 18:47
door Steven
Heel wat gemeentebesturen hebben totaal geen budget en zijn als de dood voor extra verantwoordelijkheden die door een hogere overheid is opgelegd doorgaans zonder extra budget.
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 23 okt 2024, 19:11
door jan_olieslagers
Een transfer van budget zou er inderdaad wel bij horen, dat is de logica zelve. NMBS/Infrabel zouden immers verlost zijn van een pak kosten EN een pak zorgen en miserie. Maar zoals ik reeds stelde komt dat neer op een transfer van federaal naar regionaal, dus dat is op zijn allervroegste voor de volgende regeringsvorming.
En ja, extra verantwoordelijkheid zal sommige verkozenen afschrikken, maar ik durf wedden dat er meer zijn die maar al te graag in de media komen met een foto van de heropening of inwijding van hun station ;) !
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 23 okt 2024, 19:28
door Steven
jan_olieslagers schreef: ↑23 okt 2024, 19:11
Een transfer van budget zou er inderdaad wel bij horen, dat is de logica zelve. NMBS/Infrabel zouden immers verlost zijn van een pak kosten EN een pak zorgen en miserie. Maar zoals ik reeds stelde komt dat neer op een transfer van federaal naar regionaal, dus dat is op zijn allervroegste voor de volgende regeringsvorming.
En ja, extra verantwoordelijkheid zal sommige verkozenen afschrikken, maar ik durf wedden dat er meer zijn die maar al te graag in de media komen met een foto van de heropening of inwijding van hun station

!
Je denkt dat sprookjes uitkomen? Hier in mijn regio slagen bepaalde besturen er al niet in om te doen waar ze wel verantwoordelijk voor zijn. 40 jaar discussie over het tracé van een ringweg in 1 gemeente in een andere gemeente maakt men al 30 jaar ruzie over een sporthal…. Ik wil nog even doorgaan maar dat soort onderwerp hoort hier niet thuis. Lokale politiek is verre van klaar om ook die verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 23 okt 2024, 19:31
door jan_olieslagers
Men zou natuurlijk ook kunnen vragen of het spoorbedrijf nog wel capabel is om die verantwoordelijkheid waar te nemen :) Maar als ik dan verneem dat de tijd van de megalomane stationsprojecten voorbij is dan zie ik toch enige wijsheid dagen. Hopelijk sijpelt die ook een beetje door.
Lokale politiek is verre van klaar om ook die verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Ja, dat neem ik graag aan. De hele politiek is trouwens serieus ziek, en niet alleen in BE, maar dat is inderdaad geen onderwerp voor dit forum. Maar dat is toch niet het probleem van NMBS of van Infrabel? De ene moet treinen doen rijden, de ander moet sporen aanleggen en onderhouden. Tegenwoordig noemt men dat "terugplooien op de core-business" :)
Re: Werken Lokeren
Geplaatst: 25 okt 2024, 06:40
door groentje
Gemeentes zijn te toevallig om als bevoegde overheid te zijn, het zou betekenen dat een gemeente als Mortsel, met maar liefst 4 stopplaatsen, meer zou moeten betalen dan Mechelen, dat door puur toeval slechts 3 stations heeft, weliswaar 1 groot, of Kortrijk met 2 stations. Het zijn niet de gemeenten die hebben beslist welke stations behouden werden, stations hebben bovendien vaak een bovenlokale aantrekkingskracht, denk aan Landen dat ook reizigers uit Gingelom, Hannut, Orp-Jauche, etc aantrekt. Voor hetzelfde geld geeft pakweg Mortsel flink geld uit om Mortsel-Oude-God grondig te vernieuwen, en beslist de NMBS om de halte op te geven voor een versterkte bediening op L.27... Je kan spoorwegen en stations niet uit elkaar trekken, ze zijn te zeer met elkaar verweven.