sable schreef:Portugal, bevoorbeeld heeft locomotiven goed voor 200km/u gekocht, maar hebben geen lijnen van 200km/u.
Nee , daar ga ik niet mee akkoord ! Portugal heeft ook de zgn. "Pendoluso's" gekocht , afgeleid van de Italiaanse ETR460 "Pendolino's" ... en die rijden wél 200 km/u , zelfs sneller .. kijk
hier maar ... bijbehorende commentaar :
Tilting Train at 220KM/H in the High Speed Line Between Pampilhosa and Aveiro, making 8 degrees Maximum of Tilting
Roberto V. Sousa ; 18-06-2004
Natuurlijk zullen er weer een paar mensen zeggen dat het tilt-systeem het verschil maakt tussen 160 en 220 , maar dan nog ..
Waar ik je wel in gelijk geef , is dat Portugal geen
rijtuigen heeft voor 200 km/u.De 5600-en trekken meestal Corail-rijtuigen (ja , dezelfde als van de SNCF , afgezien dan dat ze in Portugal in roestvrij-staal uitgevoerd zijn , met de licentie van BUDD

) die inderdaad niet sneller kunnen dan 160 ... maar als men bij de SNCF de snelheid van sommige Corails van 160 naar 200 kan opdrijven zonder al te veel verbouwingen (magneetremmen of extra secundaire demping) dan moet dat in Portugal toch ook kunnen ?
Maar ja , men zal zeggen : Daar hebben we nu éénmaal de Pendoluso's voor ..
Maar bon , dit was even off-topic , nu terug naar de overschakeling op 25kV ..