Pagina 2 van 7

Geplaatst: 22 feb 2006, 12:18
door Sander
Shrek schreef:in belgie zijn de laatste 10 jaar jaar alle nieuwe stellen/locs/rijtuigen al voorbereid op 25 kv :P
Jullie hebben ook wat meer nieuw materieel gehad als wij hebben gehad :wink: .

Geplaatst: 22 feb 2006, 13:59
door sable
Nou, ik zeg niet dat het overnacht moet gebeuren, maar ge kunt op verschillende manieren voorberiden, zoals zeker maken dat alle nieuwe rollend matrieel goed is om onder 25kV te rijden en de isolatoren te verwisselen.
Portugal, bevoorbeeld heeft locomotiven goed voor 200km/u gekocht, maar hebben geen lijnen van 200km/u.
Deze voorberijding zal het gemakkelijker maken om later de overschakeling te kunnen uitvoeren. Het kan zijn dat het niet klaar zal zijn voor zo'n 20 jaar of zo, maar het zal zeker maken dat de kosten van de overschakeling over een langere tijd versprijd is in plaats van ineens alles te moeten laten veranderen, wat héél kostelijk is en wat het net enorm zal storen.

Geplaatst: 22 feb 2006, 17:50
door Steven
zolang je meer materieel hebt da het ni kan verdragen om onder 25 KV te rijden hoe langer je moet wachten met alles aan te passen toch logisch niet

Geplaatst: 22 feb 2006, 22:47
door msts.be
sable schreef:Portugal, bevoorbeeld heeft locomotiven goed voor 200km/u gekocht, maar hebben geen lijnen van 200km/u.
Nee , daar ga ik niet mee akkoord ! Portugal heeft ook de zgn. "Pendoluso's" gekocht , afgeleid van de Italiaanse ETR460 "Pendolino's" ... en die rijden wél 200 km/u , zelfs sneller .. kijk hier maar ... bijbehorende commentaar :
Tilting Train at 220KM/H in the High Speed Line Between Pampilhosa and Aveiro, making 8 degrees Maximum of Tilting
Roberto V. Sousa ; 18-06-2004
Natuurlijk zullen er weer een paar mensen zeggen dat het tilt-systeem het verschil maakt tussen 160 en 220 , maar dan nog ..

Waar ik je wel in gelijk geef , is dat Portugal geen rijtuigen heeft voor 200 km/u.De 5600-en trekken meestal Corail-rijtuigen (ja , dezelfde als van de SNCF , afgezien dan dat ze in Portugal in roestvrij-staal uitgevoerd zijn , met de licentie van BUDD :lol:) die inderdaad niet sneller kunnen dan 160 ... maar als men bij de SNCF de snelheid van sommige Corails van 160 naar 200 kan opdrijven zonder al te veel verbouwingen (magneetremmen of extra secundaire demping) dan moet dat in Portugal toch ook kunnen ?

Maar ja , men zal zeggen : Daar hebben we nu éénmaal de Pendoluso's voor ..

Maar bon , dit was even off-topic , nu terug naar de overschakeling op 25kV ..

Geplaatst: 27 feb 2006, 10:26
door sable
msts.be schreef:Nee , daar ga ik niet mee akkoord ! Portugal heeft ook de zgn. "Pendoluso's" gekocht , afgeleid van de Italiaanse ETR460 "Pendolino's" ... en die rijden wél 200 km/u , zelfs sneller .. kijk hier maar ... bijbehorende commentaar :
Ik spreek van vroeger, niet nu.

Geplaatst: 27 feb 2006, 18:54
door Shrek
zijn er eigelijk landen waar men ooit op grote schaal van bovenleidingsspanning is gewisseld?

Geplaatst: 27 feb 2006, 19:26
door msts.be
Shrek schreef:zijn er eigelijk landen waar men ooit op grote schaal van bovenleidingsspanning is gewisseld?
Italië misschien , in de jaren '50 en '60 (of was het al vroeger ?) van 3000V= 3 fasen naar gewone 3000V= ?

Geplaatst: 27 feb 2006, 19:31
door Elgar
msts.be schreef:
Shrek schreef:zijn er eigelijk landen waar men ooit op grote schaal van bovenleidingsspanning is gewisseld?
Italië misschien , in de jaren '50 en '60 (of was het al vroeger ?) van 3000V= 3 fasen naar gewone 3000V= ?
3 fasen bij gelijkspanning? :shock:
Nog nooit van gehoord! Kan je daar iets meer uitleg over geven? Dacht dat je bij gelijkstroom nooit een faseverschuiving had.

Geplaatst: 27 feb 2006, 21:47
door msts.be
Ah neen , het bleek dus wisselstroom te zijn .. ik weet wel niet dan de exacte frequentie , maar het is dus alleszins 3000V~ 3-fasen ..

Geplaatst: 27 feb 2006, 21:51
door Steven
bij gelijkstroom is er + en - das al dus twee draden he :-)

Geplaatst: 27 feb 2006, 21:56
door e49memling
Steven schreef:bij gelijkstroom is er + en - das al dus twee draden he :-)
één draad en twee sporen :) :) :)

Geplaatst: 27 feb 2006, 22:02
door Steven
e49memling schreef:
Steven schreef:bij gelijkstroom is er + en - das al dus twee draden he :-)
één draad en twee sporen :) :) :)
hehe twee draden om precies te zijn bij 3000V, kijk maar is goed :wink: :wink:

Geplaatst: 27 feb 2006, 23:30
door Shrek
Steven schreef:
e49memling schreef:
Steven schreef:bij gelijkstroom is er + en - das al dus twee draden he :-)
één draad en twee sporen :) :) :)
hehe twee draden om precies te zijn bij 3000V, kijk maar is goed :wink: :wink:
niet overal steven :wink:

Geplaatst: 28 feb 2006, 00:06
door Steven
enkel in bepaalde vormingen en die zijn schaars aan het worden

Geplaatst: 28 feb 2006, 09:59
door sable
De Italiaanse 3-fasig stroom was door twee draden (2 pantografen) en het spoor (een voor een fase en de andere voor terugstroom).