Wifi op de trein
Re: Wifi op de trein
idd, als er wat moeite wordt gedaan door de betrokkenen, is dit een betrekkelijk eenvoudig op te lossen probleem.
Operatoren die wat meer moeite doen om ook op spoorwegen voldoende dekking te hebben (eenvoudigweg op te leggen/controleren door de regulator) en daarnaast de NMBS die hun treinen wat meer "transparant" mag maken voor radiogolven.
Als dan Infrabel nog voldoende inschikkelijk is om ook in tunnels de nodige apparatuur toe te laten om ook daar bereik mogelijk te maken, is er helemaal geen wifi nodig op de trein.
Operatoren die wat meer moeite doen om ook op spoorwegen voldoende dekking te hebben (eenvoudigweg op te leggen/controleren door de regulator) en daarnaast de NMBS die hun treinen wat meer "transparant" mag maken voor radiogolven.
Als dan Infrabel nog voldoende inschikkelijk is om ook in tunnels de nodige apparatuur toe te laten om ook daar bereik mogelijk te maken, is er helemaal geen wifi nodig op de trein.
-
De hoofdreden voor mij om soms wel openbare WiFi-netwerken te gebruiken is, m.u.v. verblijven in hotels, niet dataverbruik, maar vooral slechte dekking en stroomverbruik. Dataoverdracht via mobiele netwerken kost namelijk veel meer stroom dan via WiFi, bij goede dekking en al helemaal bij slechte. Zelfs als je een powerbank bij je hebt, kan het zinvol zijn om hierop te letten, gezien de beperkte levensduur van lithium-accu's. (Meer verbruik betekent dat je harder door je cycli heen gaat.)
Dat is voor mij ook de belangrijkste reden. Dus als er geen wifi komt, dan wel graag meer stopcontacten.Commendatore schreef: ↑22 dec 2024, 23:47 De hoofdreden voor mij om soms wel openbare WiFi-netwerken te gebruiken is, m.u.v. verblijven in hotels, niet dataverbruik, maar vooral slechte dekking en stroomverbruik.
- trainfan03
Ik denk dat dit dan enkel kan als de treinstellen dit toelaten (lees: voldoende stroom kunnen leveren voor al die stopcontacten zonder zelf uit te vallen)
Aangezien men de M6-en nu bij modernisering stopcontacten geeft en de I11'en voor de EuroCity en OuiGo ook stopcontacten bij de zitplaatsen geeft, zou dit voor de MR96 zeker ook moeten lukken! Als ik mij niet vergis, loopt er ook een onderzoek naar een nieuw interieur voor de MR08 (in Melle), misschien dit ook met stopcontacten bij elke zitplaats?
Aangezien men de M6-en nu bij modernisering stopcontacten geeft en de I11'en voor de EuroCity en OuiGo ook stopcontacten bij de zitplaatsen geeft, zou dit voor de MR96 zeker ook moeten lukken! Als ik mij niet vergis, loopt er ook een onderzoek naar een nieuw interieur voor de MR08 (in Melle), misschien dit ook met stopcontacten bij elke zitplaats?
Wat betreft "het aanpassen van de ramen": dit is een techniek die in een werkplaats kan worden toegepast op de bestaande vloot, zonder dat ramen gewisseld hoeven te worden. Met een laser wordt er een haarfijn patroon in de laminering gemaakt waardoor mobiele signalen beter worden doorgelaten, terwijl de zonwerende functie behouden blijft.
Deutsche Bahn is dit al aan het toepassen op de Talent 2-vloot in de regio Berlin-Brandenburg. Men kan een driedelig treinstel in minder dan een werkdag behandelen. persbericht, foto's.
Deze technieken zijn ook al af-fabriek toegepast in de ICE3neo. En het werkt prima, mobiel bereik in die treinstellen is uitstekend.
Als reiziger ben ik daar echter niet onverdeeld positief over, bij het naar buiten kijken kan ik zien dat er iets met de ramen is gedaan en dat vind ik niet heel fijn. Ik vind het eruit zien alsof de ramen een beetje vies zijn. laserpatroon ICE3neo, uitzicht door 'vieze' ramen ICE3neo.
Deutsche Bahn is dit al aan het toepassen op de Talent 2-vloot in de regio Berlin-Brandenburg. Men kan een driedelig treinstel in minder dan een werkdag behandelen. persbericht, foto's.
Deze technieken zijn ook al af-fabriek toegepast in de ICE3neo. En het werkt prima, mobiel bereik in die treinstellen is uitstekend.
Als reiziger ben ik daar echter niet onverdeeld positief over, bij het naar buiten kijken kan ik zien dat er iets met de ramen is gedaan en dat vind ik niet heel fijn. Ik vind het eruit zien alsof de ramen een beetje vies zijn. laserpatroon ICE3neo, uitzicht door 'vieze' ramen ICE3neo.
- trainfan03
De M7-rijtuigen hebben dit ook, waardoor hun ramen een beetje "dof" lijken, maar op de lijn Brussel - Gent merk ik niet meteen dat ik betere ontvangst heb in een M7 dan in een Break... Op L59 heb ik het wel gemerkt
Op lijnen waar gewoon te weinig signaal is (L50A/L35/...) zal je nooit goed signaal in de trein hebben. Vooral de operatoren zouden eigenlijk moeten investeren lijkt me...trainfan03 schreef: ↑23 dec 2024, 20:34 De M7-rijtuigen hebben dit ook, waardoor hun ramen een beetje "dof" lijken, maar op de lijn Brussel - Gent merk ik niet meteen dat ik betere ontvangst heb in een M7 dan in een Break... Op L59 heb ik het wel gemerkt
Ongelofelijk dat het zicht naar buiten verpest wordt, alleen maar omdat sommigen 24/7 op hun mobieltje willen spelen.AlexNL schreef: ↑23 dec 2024, 20:31 Als reiziger ben ik daar echter niet onverdeeld positief over, bij het naar buiten kijken kan ik zien dat er iets met de ramen is gedaan en dat vind ik niet heel fijn. Ik vind het eruit zien alsof de ramen een beetje vies zijn. laserpatroon ICE3neo, uitzicht door 'vieze' ramen ICE3neo.
-
- Contacteer:
Al eens op zo'n trein gezeten? Want zo erg als het op de foto overkomt is het niet, hoor.TimJ36 schreef: ↑23 dec 2024, 22:18Ongelofelijk dat het zicht naar buiten verpest wordt, alleen maar omdat sommigen 24/7 op hun mobieltje willen spelen.AlexNL schreef: ↑23 dec 2024, 20:31 Als reiziger ben ik daar echter niet onverdeeld positief over, bij het naar buiten kijken kan ik zien dat er iets met de ramen is gedaan en dat vind ik niet heel fijn. Ik vind het eruit zien alsof de ramen een beetje vies zijn. laserpatroon ICE3neo, uitzicht door 'vieze' ramen ICE3neo.
Ik heb vorige week twee maal 7 uur lang op een ICE 3neo gezeten en dat heeft me niet één moment gestoord.
Ja, als je op de ruit zelf focust zie je zo'n patroon lopen, maar daar kijk ik dwars doorheen zodat het me eigenlijk totaal niet opvalt. Foto's trekken is misschien wel lastiger; dat heb ik nog niet geprobeerd.
Er is al 1 DMT met stopcontacten zoals de i11m hebben. De nummer moet ik je helaas schuldig blijven.trainfan03 schreef: ↑23 dec 2024, 11:30 Ik denk dat dit dan enkel kan als de treinstellen dit toelaten (lees: voldoende stroom kunnen leveren voor al die stopcontacten zonder zelf uit te vallen)
Voor Desiro's werd mij verteld dat ze meer stopcontacten zouden steken in de balk waart ze nu in zitten, waardoor je ongeveer 1 per 2 stoelen zou bekomen.
Het is totaal niet storend. In oktober van Brussel tot Frankfurt met een 408 meegereden en ik had het pas iets voor Frankfurt door dat het aanwezig was. Vorige maand van Stuttgart tot Parijs met een 407 en daar had ik het ook pas halverwege de rit door dat het aangepaste ramen waren. Bij de M6m waar dit aangepast is merk ik ter hoogte van Hove nu ook merkbaar verschil, de verbinding valt veel minder lang weg. Goed iets dus!trainlovertje schreef: ↑23 dec 2024, 22:52
Al eens op zo'n trein gezeten? Want zo erg als het op de foto overkomt is het niet, hoor.
-
- Contacteer:
Mooi, dat is dan zoals in de ÖBB Desiro ML-stellen. Hopelijk kopiëren ze daar nog net wat meer elementen van...
trainlovertje schreef: ↑23 dec 2024, 22:52 Al eens op zo'n trein gezeten? Want zo erg als het op de foto overkomt is het niet, hoor.
Ik heb vorige week twee maal 7 uur lang op een ICE 3neo gezeten en dat heeft me niet één moment gestoord.
Ja, als je op de ruit zelf focust zie je zo'n patroon lopen, maar daar kijk ik dwars doorheen zodat het me eigenlijk totaal niet opvalt. Foto's trekken is misschien wel lastiger; dat heb ik nog niet geprobeerd.
Het zal iets persoonlijks zijn, waar de één zich meer aan zal storen dan de ander. In Oktober en November heb ik 4x met ICE3neo gereisd tussen Brussel/Arnhem en Frankfurt, voor mij waren de ramen tijdens elke reis een ergernis. Net zoals een trein die al een tijdje geen wasstraat heeft gezien een ergerpuntje is. De aansluitende reis, Frankfurt <> Linz in een ICE T, was veel aangenamer - doordat de ramen er daadwerkelijk schoon uitzagen.Natje049 schreef: ↑23 dec 2024, 23:45 Het is totaal niet storend. In oktober van Brussel tot Frankfurt met een 408 meegereden en ik had het pas iets voor Frankfurt door dat het aanwezig was. Vorige maand van Stuttgart tot Parijs met een 407 en daar had ik het ook pas halverwege de rit door dat het aangepaste ramen waren.
Er zijn meerdere manieren/patronen waarop/waarmee ze het glas kunnen behandelen. Het kan zijn dat iets specifiek is aan de manier waarop het in de ICE3neo is gedaan, wat voor mij niet lekker werkt. Ik heb hierover feedback gestuurd naar DB.
Lang geleden heb ik wel eens met de Rhein-Ruhr-Express gereisd, die heeft ook ramen die het bereik moeten verbeteren en daar viel het me niet echt op. Verder heb ik nog in treinen gezeten waarbij deze trucs zijn toegepast.
Zou je eens kunnen proberen om een foto te maken van het patroon in de ramen, wanneer je weer eens in een M6m zit? Ik ben benieuwd naar hoe het werkt bij de lasertechniek die NMBS gebruikt.
Bij de ICE3neo focuste mijn telefoon meteen op dat patroon zodra ik de camera opende, ik hoefde er niet eens moeite voor te doen...
Ik kan u verzekeren dat de foto waarheidsgetrouw is met de situatie in werkelijkheid. Afgelopen zomer op een trein naar Leuven het ongeluk gehad om op een soortgelijk laserpatroon te moeten staren. Hoe je er naast kunt kijken zou ik niet weten. Op een afstand van vier meter misschien, maar als reiziger zit je wel met je neus vlak tegen het raampje.trainlovertje schreef: ↑23 dec 2024, 22:52 Al eens op zo'n trein gezeten? Want zo erg als het op de foto overkomt is het niet, hoor.
Ik heb ook al met een 408 mee geweest, als hier niemand over dat onderwerp sprak wist ik zelfs niet dat ik daar op moet letten bij mijn volgende reis. Weer iets bijgeleerd.Natje049 schreef: ↑23 dec 2024, 23:45Het is totaal niet storend. In oktober van Brussel tot Frankfurt met een 408 meegereden en ik had het pas iets voor Frankfurt door dat het aanwezig was. Vorige maand van Stuttgart tot Parijs met een 407 en daar had ik het ook pas halverwege de rit door dat het aangepaste ramen waren. Bij de M6m waar dit aangepast is merk ik ter hoogte van Hove nu ook merkbaar verschil, de verbinding valt veel minder lang weg. Goed iets dus!trainlovertje schreef: ↑23 dec 2024, 22:52
Al eens op zo'n trein gezeten? Want zo erg als het op de foto overkomt is het niet, hoor.