Pagina 2 van 2
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 07 feb 2025, 19:44
door K V B
FLV-FGSP schreef: ↑05 feb 2025, 19:10
dentheo schreef: ↑05 feb 2025, 14:02
Laatste en eerste maal dat ik hem gebruikte was het die Talgo versie.... hebben ze die nog?
Die staat nog ergens in Spanje te roesten, maar Renfe wil gewoon geen nachttreinen meer.
De Trenotel stellen zijn allemaal ofwel verkocht of afgebroken.
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 08 feb 2025, 07:41
door groentje
Een staaltje spoors vandalisme zoals je dat van de Renfe had kunnen verwachten...
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 13 feb 2025, 15:06
door FLV-FGSP
Plotseling duikt er dit bericht op:
https://www.elconfidencial.com/espana/2 ... a_4063579/ - maar ik kan het eigenlijk niet geloven.
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 13 feb 2025, 23:07
door groentje
Ze kunnen nog altijd een dagtrein als nachttrein inzetten. Ik zie ze er alvast toe in staat...
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 16 feb 2025, 01:04
door TimJ36
Als de doelstelling is om de nachttrein zo snel mogelijk terug te laten rijden, kunnen gewone rijtuigen omgebouwd worden. Een kwestie van het originele interieur eruit te halen en in te richten met deluxe slaapzetels, vergelijkbaar met de
PlusNight-comfortklasse in de nachttrein tussen Bergen en Oslo.
Voor de verbinding Madrid - Lissabon met reistijd van
9u 30min lijkt mij dit doenbaar.
In tussentijd kunnen nieuwe slaaprijtuigen besteld worden, maar hoef je geen jaren meer te wachten om de treinverbinding op te starten.
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 16 feb 2025, 02:28
door Accelerat
Voor een ander creatief slaaprijtuig kan ook naar de overkant van de Straat van Gibraltar gekeken worden:
https://youtu.be/JIPPJysxmLY?si=9jVUOVG-cpQiQ56Z&t=279
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 16 feb 2025, 14:40
door groentje
TimJ36 schreef: ↑16 feb 2025, 01:04
Als de doelstelling is om de nachttrein zo snel mogelijk terug te laten rijden, kunnen gewone rijtuigen omgebouwd worden. Een kwestie van het originele interieur eruit te halen en in te richten met deluxe slaapzetels, vergelijkbaar met de
PlusNight-comfortklasse in de nachttrein tussen Bergen en Oslo.
Voor de verbinding Madrid - Lissabon met reistijd van
9u 30min lijkt mij dit doenbaar.
In tussentijd kunnen nieuwe slaaprijtuigen besteld worden, maar hoef je geen jaren meer te wachten om de treinverbinding op te starten.
Ik zou het een geweldig idee vinden, maar de Spanjaarden hebben nog altijd weinig zin in nachttreinen, ik betwijfel dat ze ooit opnieuw nachttreinmaterieel gaan bestellen. En de vraag is maar of een nachttrein nog wel gaat kunnen concurreren met een HST, een keer de HSL van Merida naar Lissabon af is...
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 16 feb 2025, 15:01
door TimJ36
Deze hogesnelheidslijn dient geen enkel maatschappelijk nut. Een explosief prijskaartje, en geen al te positief
vooruitzicht met betrekking tot de bestaande spoorlijnen en stations, die dikwijls veel beter gesitueerd zijn dan de HST-stations midden in het niets. Internationaal vervoer op lange afstand overbrug je best met nachttreinen, die optimaal gebruik maken van de bestaande infrastructuur.
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 16 feb 2025, 15:56
door groentje
Ik deel je kritiek voor een deel, vooral wat betreft de plaatsing van nieuwe HST-stations buiten de stad, maar met een doelreistijd van slechts 3 uur voor Madrid-Lissabon wordt dit wel degelijk een haalbare kaart voor een HST-verbinding, mét maatschappelijk nut. Een nachttreinverbinding zou dan al bijna moeten doorrijden naar Barcelona om iet of wat nuttig te zijn, én over de HSL rijden. De huidige infrastructuur is trouwens ook niet van die aard dat je daarmee erg snel kan reizen, en niet alleen omdat je vandaag moet overstappen en een deel niet geëlectrificeerd is.
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 11 apr 2025, 03:10
door Shrek
K V B schreef: ↑07 feb 2025, 19:44
FLV-FGSP schreef: ↑05 feb 2025, 19:10
dentheo schreef: ↑05 feb 2025, 14:02
Laatste en eerste maal dat ik hem gebruikte was het die Talgo versie.... hebben ze die nog?
Die staat nog ergens in Spanje te roesten, maar Renfe wil gewoon geen nachttreinen meer.
De Trenotel stellen zijn allemaal ofwel verkocht of afgebroken.
Ik heb er in Spanje vorig jaar nogthans enkele zien staan. Een grondige renovatie zullen ze wel nodig hebben
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 11 apr 2025, 10:50
door FLV-FGSP
Shrek schreef: ↑11 apr 2025, 03:10
Ik heb er in Spanje vorig jaar nogthans enkele zien staan. Een grondige renovatie zullen ze wel nodig hebben
Was dat mss tussen Vitoria-Gasteiz en Burgos?
Re: Portugal / nachttrein Perpignan-Parijs
Geplaatst: 11 apr 2025, 16:23
door Shrek
FLV-FGSP schreef: ↑11 apr 2025, 10:50
Shrek schreef: ↑11 apr 2025, 03:10
Ik heb er in Spanje vorig jaar nogthans enkele zien staan. Een grondige renovatie zullen ze wel nodig hebben
Was dat mss tussen Vitoria-Gasteiz en Burgos?
Dat was in Villaseca de la Sagra.