Pagina 2 van 3
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 13 mar 2025, 10:02
door dovaere
#CrossBorderRail schreef:the conclusion here is clear: TGV-M, as currently engineered for SNCF,
cannot legally be used with 760mm platforms. And that means
not to London, not to Bruxelles, not to Amsterdam, and not to much of Germany. And that might just be the reason Eurostar (and Evolyn) have not concluded contracts to buy these trains yet.
https://crossborderrail.trainsforeurope ... operators/
Het gaat dus veel verder dan enkel over toegankelijkheid voor rolstoelen via één deur, het gaat dus over alle deuren voor alle reizigers:
Nieuwe treinen met deuren met een simpele instapvloer op 55 cm zijn dus gewoon niet meer toegelaten voor perrons van 76 cm (België, Nederland, Duitsland).
De stap naar beneden mag maximum 16 cm zijn, voor Regulation (EU) 1300/2014 TSI over toegankelijkheid.
Een instapvloer op minstens 60 cm zou dus blijkbaar wettelijk nog mogen, maar dan botst je op andere problemen.
Het zal geen toeval zijn dat de SNCF specifiek naar de binnenlandse Italiaanse markt kijkt, met perrons van 55 cm, om 15 internationale TGV M's in te zetten:
From 2026, our company, SNCF Voyages Italie, plans to launch new domestic routes, so as to reach 13 daily return trips on Italian soil.
[...]
How many round trips every day?
9 round trips Turin-Milan-Rome-Naples
4 round trips Turin-Venise
Our high-speed trains will stop in: Turin, Milan, Rome, Naples, Florence, Bologna, Verona, Brescia, Padua and Venice.
[...]
We will
adapt 15 double-decker TGV M trainsets to Italian infrastructures
https://www.groupe-sncf.com/en/group/ab ... peed-italy
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 13 mar 2025, 13:33
door KlaasjeNL
Op zich is het voor treinen die een gelijkvloerse instap hebben bij 76 cm perronhoogte vrij normaal om de vloer op 80 centimeter te hebben. Doe datzelfde trucje bij 55 cm en 60 cm en voila. De uitschuifbare instaptrede sluit meestal goed aan op het perron. De vloer is vervolgens iets hoger.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 13 mar 2025, 14:11
door dovaere
KlaasjeNL schreef: ↑13 mar 2025, 13:33
Op zich is het voor treinen die een gelijkvloerse instap hebben bij 76 cm perronhoogte vrij normaal om de vloer op 80 centimeter te hebben. Doe datzelfde trucje bij 55 cm en 60 cm en voila.
OK, maar "gelijkvloers" noem ik een drempel van 5 centimeter (van Franse perrons van 55 cm naar een treinvloer van 60 cm) niet echt. Dit allemaal dus voor de gewone deuren.
Verder zou een toekomstige internationale versie van de TGV M een ander systeem voor rolstoelgebruikers moeten hebben dan het dinsdag voorgestelde systeem, zodat een rolstoeler tegelijk op een perron van 55 cm kan binnenrollen, het liftje kan nemen naar het benedendek, en dan in een ander station op 76 cm kan buitenrollen.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 13 mar 2025, 17:47
door FLV-FGSP
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 13 mar 2025, 19:14
door dentheo
Hij vergeet volgens mij nog een aspect, een uitschuifbare trede is bovenaan,volgens mij, nooit gelijk aan de vloerhoogte, boven de uitschuiftrede zit altijd een steunkader, soms ook als aanslag voor de afdichting van de onderzijde van de deur.
Dus een paar cm verschil heb je altijd.
Wat een rolstoel kan hebben weet ik niet.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 13 mar 2025, 20:22
door dovaere
Bedankt.
Dus de TGV M heeft actieve ophanging in het ene rijtuig met plaats voor rolstoelers, waardoor de vloerhoogte aan die deur kan variëren van 550 mm (Franse perrons) tot 627 mm hoog (boven de rail).
Dus rolstoelers kunnen gelijkvloers vanop "Franse" perrons, en het personeel moet nog een helling leggen vanop onze hogere perrons van 76 cm.
Bij de gewone deuren is het ook ingewikkeld: vanop de "Franse" perrons van 55 cm moet je eerst omhoog en dan weer omlaag stappen. Vanop onze perrons van 76 cm enkel trappen omlaag. Dus in geen van deze gevallen gelijkvloers, dat is er enkel in één rijtuig, vanop perrons van 55 cm.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 14 mar 2025, 09:08
door maarten
dentheo schreef: ↑13 mar 2025, 19:14
Hij vergeet volgens mij nog een aspect, een uitschuifbare trede is bovenaan,volgens mij, nooit gelijk aan de vloerhoogte, boven de uitschuiftrede zit altijd een steunkader, soms ook als aanslag voor de afdichting van de onderzijde van de deur.
Dus een paar cm verschil heb je altijd.
Wat een rolstoel kan hebben weet ik niet.
Het is moeilijk inschatten wat een paar cm is, maar onderstaand plaatje moet voor een rolstoel geen enkel probleem zijn. Dus het probleem met een uitschuifbare trede bij treinen die dezelfde vloerhoogte als perronhoogte hebben zie ik niet.

Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 15 mar 2025, 00:54
door Steven
Inderdaad bij nieuwe treinen met schuiftrede is de drempel heel klein voor een rolstoel.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 15 mar 2025, 07:21
door FLV-FGSP
Nog een filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=tIc60EVlswo
"M wie mittelmäßig: Warum der neue SNCF-Hochgeschwindigkeitszug nicht begeistert"
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 15 mar 2025, 18:03
door AlexNL
mittelmäßig vind ik vooral op de video zelf slaan.
Ik krijg er een sterk "wij weten het beter"-gevoel bij: meningen worden gebracht als feiten, men gaat geregeld compleet voorbij aan waarom bepaalde ontwerpkeuzes zijn gemaakt, en men lijkt zich ook niet goed te beseffen dat Frankrijk en Fransozen heel anders zijn dan wat gangbaar is in het Duitse taaldomein.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 15 mar 2025, 18:24
door TKR
Deze Oostenrijker heeft bij de launch van de nieuwe NightJet de slaappods ook een zeer goede review gegeven. Later in 'echte' reviews werden deze echter diep de grond ingeboord.
Ik neem het ook met een korreltje zout.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 19 mar 2025, 16:57
door TKR
SNCF Hernoemt TGV-M naar TGV InOui.
Een beetje een rare keuze, aangezien InOui reeds de naam van een service is die door de andere TGV stellen ook uitgevoerd wordt.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 19 mar 2025, 22:02
door desirootje
TKR schreef: ↑19 mar 2025, 16:57
SNCF Hernoemt TGV-M naar TGV InOui.
Een beetje een rare keuze, aangezien InOui reeds de naam van een service is die door de andere TGV stellen ook uitgevoerd wordt.
Voor je het weet zitten ze op een Ouigo, dit is gewoon dom, niet catastrofaal, maar wel dom. Doet me denken aan de Xbox1, de 3e in de familie Xboxen.
Dit is nog erger dan de Nederlanders die binnen 30 jaar de SGNG of sprinter gloed nieuwe generatie zullen moeten voorstellen...
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 19 mar 2025, 22:08
door TKR
Beetje off-topic, maar ik zie NS tegen de volgende generatie treinen wel voor een 'hernummering' gaan, eentje zoals we in de jaren '70 gehad hebben.
Re: Nieuwe TGV M
Geplaatst: 20 mar 2025, 00:37
door Lynx
De volgende generatie sprinters komt er al aan bij NS. De aanbesteding is momenteel bezig. Werknaam is S5G, Sprinter 5e Generatie
