Pagina 2 van 6

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 16:27
door desirootje
pietje schreef: 18 mar 2025, 15:46 Het alternatief is heel eenvoudig en ligt al decennia lang klaar: zorg ervoor dat er voor de spoorwegen geen andere regels gelden dan voor eender welk ander bedrijf. Als je dat bewerkstelligt, zal er wel begrip zijn als er gestaakt wordt om "verworven rechten" te behouden.

Dat de vakbonden altijd zoveel mogelijk verhinderd hebben om openbare diensten en privé gelijk te behandelen, kan je alleen hen maar aanwrijven.
Er nu vanuit gaan dat mensen die in de privé werken, begrip kunnen hebben voor deze buitensporige stakingen, is vooral naïef.

Ik ken uit het verleden nog enkele bedrijven waar men dacht om door stakingen hun zin doorgevoerd te krijgen. Uiteindelijk maak je hier je eigen bedrijf mee overbodig, want mensen gaan uiteindelijk (met tegenzin) kiezen voor alternatieven.
Privatisering van de NMBS gaat zeker de spoorwegen niet verbeteren, zeker niet als deze regering ervoor verantwoordelijk zal zijn. Als je het niet over privatisering hebt dan verandert dat niets aan het probleem met staken dat de regering (=de portefeuille) niet te raken valt met acties.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 16:34
door overweg13
pietje schreef: 18 mar 2025, 15:46

Ik ken uit het verleden nog enkele bedrijven waar men dacht om door stakingen hun zin doorgevoerd te krijgen. Uiteindelijk maak je hier je eigen bedrijf mee overbodig, want mensen gaan uiteindelijk (met tegenzin) kiezen voor alternatieven.
Zoals onze prefect indertijd zei: "Elke dag dat ze staken bewijzen ze eigenlijk dat ze niet nodig zijn." En wat die zogenaamde verworven rechten betreft: Toen ik ermee stopte kon ik op 56 met TBS gaan; dat hield in dat ik meer dan de helft inleverde gedurende 4 jaar. Op 60 kon ik met pensioen. Ik behoorde tot de laatste lichting die dat nog kon. Ondertussen zijn de regels aangepast in de richting van de privésector. Wie sprak daar van "verworven rechten"? Dat we op 56 konden gaan was een van die tijdelijke maatregelen (om jongeren de kans te geven!) die geleidelijk als verworven rechten beschouwd werden. Dat de onderwijsbonden op 31.03 meestaken, is een wanhoopsdaad. (Bel 1813.) En dat is voor de spoorwegbonden niet anders.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 16:49
door Klassiekje
Wat de reiziger niet beseft is dat hij binnenkort élke dag gekl**t zal zijn als al deze plannen doorgaan.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 16:59
door trainlovertje
desirootje schreef: 18 mar 2025, 15:01 Maar wat is het alternatief, door te staken kunnen ze enkel de reiziger en het spoorbedrijf zelf raken, niet de overheid en het is daar dat ze extra druk op willen zetten. Het enige dat ze kunnen doen is staken en hopen dat het een (licht) negatief effect heeft op de economie om zo de overheid aan de tafel te dwingen.
Staken binnen overheidsbedrijven is nu eenmaal zeer moeilijk, sinds slechts weinige enig belang hebben voor de overheid, maar gwn toekijken of een namiddag niet werken doet ook niets.
En het insinueren dat de vakbonden even verantwoordelijk zijn als de politiek is een complete leugen, de politiek heeft all touwtjes in handen. Het enige waarvan je de vakbonden kunt verwijten over de plannen van deze politiek, is dat hun staken niet meer serieus genomen wordt door het te frequent staken in het verleden voor kleinere veranderingen. Ze hebben hun troef weggegooid, waardoor ze nu meer en langer moeten staken om serieus over te komen, maar ik zou zeker geen blaam geven aan hun dat zij deze zaken veroorzaakt hebben...
Om te beginnen, kunnen de vakbonden de gesprekken met de beleidsmakers afwachten, waar ze (terecht) om gevraagd hebben. Opnieuw gaan staken voor die gesprekken gevoerd zijn, is zinloos.
En nogmaals: als je de politiek niet treft - buiten een minimale kink in de economische groei die misschien pas zichtbaar wordt wanneer de huidige regering er niet eens meer is - waarom zou je dan staken? Het is niet omdat je de politiek niet kunt raken, dat je een ander moet raken.
Over dat serieus overkomen: dat doen de vakbonden inderdaad al lang niet meer door veelvuldig te staken. Meer staken lost dat niet op, integendeel...

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 17:02
door trainlovertje
Klassiekje schreef: 18 mar 2025, 16:49 Wat de reiziger niet beseft is dat hij binnenkort élke dag gekl**t zal zijn als al deze plannen doorgaan.
Wel, erger dan het nu is kan het niet meer worden voor de reizigers, want je kan er algeheel niet meer op rekenen. Als men maar enkele dagen niet staakt, dan haakt men volledig af en gaat men er ook niet op rekenen wanneer er normaal gereden wordt.

Doe mij dan maar die andere kloterij.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 18:20
door groentje
trainlovertje schreef: 18 mar 2025, 16:59...
Om te beginnen, kunnen de vakbonden de gesprekken met de beleidsmakers afwachten, waar ze (terecht) om gevraagd hebben. Opnieuw gaan staken voor die gesprekken gevoerd zijn, is zinloos.
En nogmaals: als je de politiek niet treft - buiten een minimale kink in de economische groei die misschien pas zichtbaar wordt wanneer de huidige regering er niet eens meer is - waarom zou je dan staken? Het is niet omdat je de politiek niet kunt raken, dat je een ander moet raken.
Over dat serieus overkomen: dat doen de vakbonden inderdaad al lang niet meer door veelvuldig te staken. Meer staken lost dat niet op, integendeel...
Dat gesprek heeft ondertussen plaatsgevonden. Hoewel, gesprek... Eerder een muur bij de overheid, want 'aan het regeerakkoord valt niet te morrelen'. Integendeel, de minister giet nog extra olie op het vuur met z'n voorstel om de verplichting om op elke trein een treinbegeleider te hebben, af te schaffen.
Ik ben het voor een stuk met je eens, de vakbonden dragen hier ook een grote verantwoordelijkheid, in de eerste plaats door hun gebrekkige communicatie waardoor het (uiteraard) over die pensioenleeftijd gaat, maar ook omdat ze reflexmatig alleen maar aan stakingen kunnen denken, nogmaals, we zijn overheidsvakbonden, het publiek mee hebben is een vereiste, en vereist dat er een draagvlak gevonden wordt bij het grote publiek. Met elke actie die alleen maar extremer wordt omdat ze wanhopig proberen relevant te blijven, verdampt dat draagvlak verder.
Maar laat ons wel wezen, deze acties gebeuren niet in een vacuüm, de onvrede bij veel collega's is reëel, en wordt verder opgepookt door de provocaties van de regering. Je hebt amper vakbonden nodig om tot acties te komen, op dit moment, als de grote 2 geen acties hadden gevoerd, vrees ik dat ze heel wat leden zouden hebben verloren. Het initiatief komt hier eerder van de werkvloer, is mijn indruk, zelfs collega's die nog nooit staakten, overwegen het of hebben al meegedaan aan één van de voorbije acties.
Alleen al daarom vind ik het intellectueel oneerlijk om de verantwoordelijkheid bij de spoorvakbonden te leggen, en alleen maar daar. Wat had je eerlijk gezegd verwacht? Dat elke belediging, elke provocatie, elke weigering tot écht overleg zonder antwoord kan blijven? Helaas. Want ik denk wel degelijk dat de vakbonden bereid zijn tot toegevingen, ik zei het al eerder, de pensioenleeftijd zal ook bij het spoor op termijn moeten worden opgetrokken, de vraag is, op welke termijn? Dat er aanpassingen nodig zijn aan het ambtenarenpensioen, ook daar valt wat voor te zeggen, maar dan kan je natuurlijk niet verwachten dat we hetzelfde blijven afdragen, en vooral, dat zij die al decennia hebben afgedragen, daar niets van terug zouden zien. Ik heb zelf niet meteen een groot probleem met het opdoeken van HR-Rail of de KGV, begrijp me niet verkeerd, ik ben er geen voorstander van, maar NMBS en Infrabel zijn ondertussen al zo ver uit elkaar gegroeid dat er van eenheid van statuut sowieso steeds minder sprake is, en de KGV biedt ook al langer niet meer per definitie de beste voorwaarden. Ik betwijfel alleen dat je er zoveel mee zou besparen, bij de spoorwegen zelf misschien, maar laat ons wel wezen, vaak werden daar mensen geplaatst die medisch werden afgekeurd, wat wil je dat daar mee gebeurt, iedereen op de ziekenkas? Da's een vestzak-broekzakoperatie voor de regering.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 18:47
door overweg13
Ik bewonder je, Groentje, en dat niet voor de eerste keer, omdat je de zaken altijd zo perfect kunt nuanceren. Maar dat neemt niet weg dat de enige slachtoffers de reizigers zijn, hoe je het ook draait of keert. En daar voel ik me voluit gepakt. Ik heb een halve eeuw geijverd voor een beter openbaar vervoer en ik moet vaststellen dat het er in de loop van de jaren niet beter op geworden is, integendeel. De reiziger staat machteloos, want hij is de derde, zwakste partij in dit spelletje stratego dat waarschijnlijk zal uitlopen op een kletterende overwinning voor de regering(en). Die zijn trouwens via verkiezingen aan de macht gekomen en dus moeten we reageren via het stemhokje, maar daar ligt het kalf net gebonden: zowel in het noorden als in het zuiden is er een rechtse meerderheid waarvan je moeilijk kunt verwachten dat die plots een OV-vriendelijke politiek gaan voeren. En daar hebben veel Walen en Vlamingen en Brusselaars voor gekozen. Ik ga niet beweren dat die allemaal vinden dat er te veel geld naar OV gaat, maar je zult evenmin als ik verbaasd staan te vernemen dat een meerderheid inderdaad investeringen wil in nieuwe wegen en mogelijkheden voor het autoverkeer en niet in het OV.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 19:07
door trainlovertje
groentje schreef: 18 mar 2025, 18:20 Dat gesprek heeft ondertussen plaatsgevonden. Hoewel, gesprek... Eerder een muur bij de overheid, want 'aan het regeerakkoord valt niet te morrelen'. Integendeel, de minister giet nog extra olie op het vuur met z'n voorstel om de verplichting om op elke trein een treinbegeleider te hebben, af te schaffen.
Dat was nog niet tot bij mij geraakt, maar na snel even te lezen lijkt er vooral over de pensioenleeftijd gesproken te zijn en maar weinig over de rest. Of men bericht wederom niet volledig. Er volgen alleszins verdere gesprekken, lees ik ook.
groentje schreef: 18 mar 2025, 18:20 Maar laat ons wel wezen, deze acties gebeuren niet in een vacuüm, de onvrede bij veel collega's is reëel, en wordt verder opgepookt door de provocaties van de regering. Je hebt amper vakbonden nodig om tot acties te komen, op dit moment, als de grote 2 geen acties hadden gevoerd, vrees ik dat ze heel wat leden zouden hebben verloren. Het initiatief komt hier eerder van de werkvloer, is mijn indruk, zelfs collega's die nog nooit staakten, overwegen het of hebben al meegedaan aan één van de voorbije acties.
Alleen al daarom vind ik het intellectueel oneerlijk om de verantwoordelijkheid bij de spoorvakbonden te leggen, en alleen maar daar. Wat had je eerlijk gezegd verwacht? Dat elke belediging, elke provocatie, elke weigering tot écht overleg zonder antwoord kan blijven? Helaas.
Welja, het probleem zit 'em hier natuurlijk dat de cultuur bij overheidsbedrijven dusdanig is gegroeid: onvrede = staken. Terwijl daardoor de verkeerde mensen worden getroffen. Telkens als er bij mij op het werk gesproken wordt over staken, is dat een eerder in een opvliegende bui, omdat we weten wat daaraan verbonden is: we treffen de verkeerde mensen. In mijn geval, in de zorg, worden namelijk in eerste instantie de patiënten getroffen die hun zorg zien uitgesteld worden. Wetende dat we ook het meeste van die uitgestelde zorg moeten inhalen achteraf... De ziekenhuisdirectie (of de politici die achter bepaalde maatregelen zitten) hebben nauwelijks last van zo'n staking. En da's eigenlijk net zo bij het spoor, maar zoals gezegd: die cultuur en manier van denken is dusdanig scheefgegroeid.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 19:23
door ovspotter_be
trainlovertje schreef: 18 mar 2025, 19:07 maar na snel even te lezen lijkt er vooral over de pensioenleeftijd gesproken te zijn en maar weinig over de rest.
Omdat dat ook het enige is dat de pers zo constant in de aandacht brengt in de journaals of artikels.
Ook de verschillende interviews die er voorbije dagen zijn gevoerd en getoond met treinbestuurders en treinbegeleiders hebben ze zo geknipt om weer quasi enkel de pensioenleeftijd te vermelden als stakingsreden terwijl er nog zoveel meer speelt.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 20:08
door groentje
@overweg13: ja, deze acties ondergraven inderdaad verder het draagvlak, niet alleen voor de vabondsacties, maar ook voor het openbaar vervoer zelf. Ik kan me helaas niet van de indruk ontdoen dat het een bewuste strategie is van de regering, zo kunnen ze de verantwoordelijkheid voor verdere besparingen en de gevolgen daarvan op de dienstverlening in de schoenen van de vakbonden schuiven. Ik vrees dat de vakbonden nog steeds niet goed begrepen hebben dat communicatie een veel belangrijker (en vandaag verwaarloosd) wapen is, en dat ze daarvoor niet moeten rekenen op de pers, die inderdaad (bewust of niet) op die vroege pensioenleeftijd focust.

@trainlovertje: ik begrijp je wel, maar wat moet je dan doen? Zowat elk ander actiemiddel is geblokkeerd, een betaalstaking is wettelijk niet mogelijk, en levert problemen op tussen zij die zouden meedoen en zij die wél controleren, bovendien zou de last daarbij enkel op de schouders van de treinbegeleiders liggen, wat erg oneerlijk is tov hen. Stiptheidsacties, waarbij de regelgeving tot op de letter wordt nageleefd, levert bijna meer ongenoegen bij het personeel zelf op dan bij de reiziger.

Het is een catch-22, niks doen is geen optie, wel iets doen dreigt de kloof tussen reizigers en spoorvakbonden verder te doen uitdiepen. Je zou voor minder wanhopig worden, maar net dat is een recept voor wanhopige acties. Stakingen zijn indertijd wettelijk geregeld om te vermijden dat ontevreden arbeiders machines zouden beginnen saboteren en hen een uitlaatklep te geven.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 21:28
door desirootje
Kon men maar een paar dwarsliggers en oude locomotieven afzetten bij het parlement en de woningen van de politici, zoals de boeren deden met hun mest. Jammer genoeg lukt dat voor de spoormensen ook niet.
Wel denk ik dat de vakbonden beter moeten worden op vlak van communicatie, ze moeten jonge mensen meenemen om een sociale media campagne op te starten om zo zelf de touwtjes in handen te nemen. Vooruit, Vlaams Belang en PVDA hebben dit al gezien voor de troef dat het is, maar het wordt meer en meer noodzakelijk om gehoord te worden.
Mijn vader zei zelfs dat de stakingen in februari "toevallig" samenvielen met de Waalse krokusvakantie, alsof het niet eens over pensioenen ging maar verlof. Ze moeten zelf communiceren om deze mis- en disinformatie tegen te gaan.

Re: Stakingen

Geplaatst: 18 mar 2025, 22:22
door pietje
desirootje schreef: 18 mar 2025, 16:27
pietje schreef: 18 mar 2025, 15:46 Het alternatief is heel eenvoudig en ligt al decennia lang klaar: zorg ervoor dat er voor de spoorwegen geen andere regels gelden dan voor eender welk ander bedrijf. Als je dat bewerkstelligt, zal er wel begrip zijn als er gestaakt wordt om "verworven rechten" te behouden.

Dat de vakbonden altijd zoveel mogelijk verhinderd hebben om openbare diensten en privé gelijk te behandelen, kan je alleen hen maar aanwrijven.
Er nu vanuit gaan dat mensen die in de privé werken, begrip kunnen hebben voor deze buitensporige stakingen, is vooral naïef.

Ik ken uit het verleden nog enkele bedrijven waar men dacht om door stakingen hun zin doorgevoerd te krijgen. Uiteindelijk maak je hier je eigen bedrijf mee overbodig, want mensen gaan uiteindelijk (met tegenzin) kiezen voor alternatieven.
Privatisering van de NMBS gaat zeker de spoorwegen niet verbeteren, zeker niet als deze regering ervoor verantwoordelijk zal zijn. Als je het niet over privatisering hebt dan verandert dat niets aan het probleem met staken dat de regering (=de portefeuille) niet te raken valt met acties.
Ik heb het dus nergens over privatisering gehad.
Ik heb het enkel gehad over allerhande "verworven rechten" die eigenlijk voor iedereen gelijk zouden moeten zijn, ongeacht of je contractueel/statutair bent in een privé-bedrijf of een openbare dienst.

Als al deze voorwaarden voor iedereen gelijk zijn, zal er heel wat meer steun of begrip zijn vanwege werknemers uit andere sectoren, maar nu zorgen de spoorbonden er vooral voor dat hun eigen sector zichzelf onnodig maakt.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 03:03
door Steven
trainlovertje schreef: 18 mar 2025, 17:02
Klassiekje schreef: 18 mar 2025, 16:49 Wat de reiziger niet beseft is dat hij binnenkort élke dag gekl**t zal zijn als al deze plannen doorgaan.
Wel, erger dan het nu is kan het niet meer worden voor de reizigers, want je kan er algeheel niet meer op rekenen. Als men maar enkele dagen niet staakt, dan haakt men volledig af en gaat men er ook niet op rekenen wanneer er normaal gereden wordt.

Doe mij dan maar die andere kloterij.
Ik kan je het volgende zeggen. Dat als de plannen uit dat plan De Wever 100% waarheid gaat worden dat de NMBS een nog grotere leegloop zal krijgen aan rijdend personeel waardoor je de komende jaren een steeds zwakker spoorplan zal krijgen. Dan zal het misschien aanvoelen alsof het alle dagen staking is gewoon door gebrek aan personeel. Vele collega’s zeggen dat als alles er door komt het voor hen niet meer hoeft dat ze dan wel uitkijken naar iets anders. Dan kunnen we terug overschakelen naar 1 trein per uur per type per lijn. Benieuwd of er dan nog iemand durft te klagen over rechten waarvoor mensen nu acties voeren.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 19:01
door jan_olieslagers
Bij De Lijn is het al zover: inperkingen van de dienstverlening wegens (onder andere) tekort aan personeel.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/19 ... anaf-juli/

Van de ene kant vind ik het hoog tijd dat de bijzondere statuten van bv. militairen en spoorpersoneel worden afgeschaft, dat moeten m.i. beroepen zijn zoals alle andere. Van de andere kant is het evident dat de basislonen omhoog moeten, als de andere condities minder gunstig worden. Zoniet wordt het beroep inderdaad onaantrekkelijk, en er is juist het omgekeerde nodig. Maar dat zullen de "dames en heren" politici zich pas realiseren als er echt structurele problemen van komen. Zolang geldt het devies van Jean-Luc Patapoef: "we zullen de problemen behandelen als ze zich aandienen". Waar zijn we gebleven met de aloude wijsheid "gouverner, c'est prévoir"?

Er staan het spoorbedrijf en het spoorpersoneel en de reizigers nog kwade dagen te wachten.

Eventjes hardop denkend, misschien is het voor sommigen stof tot nadenken:
* akkoord met de eerdere melding dat staken alleen maar klanten/reizigers wegjaagt, en dan vooral abonnees, die toch de basis vormen van het reizigerspubliek;
* betaalstaking treft de toevallige reiziger, en dat is nu juist de mogelijke nieuwe klant; abonnees ondervinden er geen hinder van - so far so good - en de impact in de kassa is naar mijn indruk minimaal;
* de ontevredenheid dient te worden geventileerd naar de verantwoordelijke politici. Een woest ideetje: verspreid op posters en in de media berichten in de zin van "STEM NIET OP DE TEGENSTANDERS VAN HET OPENBAAR VERVOER!" en daarbij dan naam en toenaam en foto van al wie tegenstemde als het over budgetverhogingen ging.

Re: Stakingen

Geplaatst: 19 mar 2025, 20:19
door Steven
Een betaalstaking is niet wettelijk en kan voor een deel van het personeel zelfs een reden om ontslagen te worden. Fraude met ticket. Verder wil zeggen dat als je zonder ticket reist je geen verzekering hebt en in geval er een ongeval zou gebeuren weer voer is voor andere discussies