desirootje schreef: ↑23 aug 2025, 10:56
Harshan schreef: ↑22 aug 2025, 19:43
Inderdaad! Maar waarom harmoniseert de NMBS het treinaanbod van week en weekend niet? Want ze brengt het treinaanbod tussen deze twee periodes in de war voor de reizigers door een bepaalde lijn in het weekend op een andere route en uur te laten doen of hebben. Zoiets zien we in andere landen nauwelijks of niet.
Waar haal je het idee vandaan dat ze dat elders niet doen? Zelfs in het kleine Luxemburg waar de meerkost kleiner zou zijn doen ze dat. Ja bij ons is het extra gecompliceerd met aparte series maar dat is vanwege het verknopen van alle lijnen om zo zoveel mogelijk plaatsen te verbinden met Brussel, iets dat we niet kunnen terugdraaien want zelf als je 2 steden niet meer verbindt met Brussel, waarbij er gekeerd moest worden dan is het al volle miserie in de nationale pers (Lokeren en Sint-Niklaas)
Beste,
Ik vergeleek onze Belgische dienstregelingen van treinen, maar ook van bussen, metro's en trams, bijvoorbeeld met die van Nederland. Daaruit bleek dat bij ons de dienstregeling van de hierboven opgesomde openbaar vervoersmodi qua uren maar ook qua routes verschillend zijn tussen week en weekend dan bij Nederland.
Zo kan ik een voorbeeld geven van aantal treinen van bij ons dat in het weekend een andere route en/of uren heeft dan op weekdagen, bijvoorbeeld:
• IC-17 Dinant - Brussels Airport (Zaventem) op weekdagen die in het weekend verlegd is naar Brussel-Zuid met andere uren die gelijk zijn aan de uren van IC-18 Brussel-Zuid - Luik-Sint-Lambertus via Namen op weekdagen;
• En ook de S19 in het weekend die aan de ene kant beperkt is tot Nijvel en aan de andere kant verlengd is tot Landen ook met andere uren die gelijk is aan S9 Nijvel - Landen op weekdagen, terwijl op weekdagen de route van S19 Brussels Airport (Zaventem) - Charleroi-Central is;
• Er zijn nog veel meer verschillen die ik als voorbeeld kan geven, maar daarvoor zal het te veel zijn.
Maar mijn punt is dat we zulke verschillen helemaal minder in Nederland zien waardoor de dienstregelingen van alle modi van het openbaar vervoer daar ongeveer gelijk lopen in alle periodes, ook al wordt daar 1 keer per uur in het weekend gereden, maar hun uren blijven dezelfde ook met kleine verschillen.
En de route, daar zien we dat de routes van bepaalde treinen ingekort worden in het weekend, maar wel binnen de routes die ze op weekdagen doen. Toch is er een aantal treinen in Nederland dat daar andere routes en/of uren heeft:
• De treinserie 2700 in dienstregeling die sinds december 2024 (dienstregeling 2025) de treinserie 800 vervangt tussen Maastricht en Alkmaar, is in het weekend en op vrijdag de route Alkmaar - Amsterdam-Centraal met andere uren dan op weekdagen, hij rijdt dus 9 minuten vroeger uit Amsterdam en komt daar ook 9 minuten later daar aan en doet in beide richtingen ook 5 minuten langer over, zo'n uursverschuiving zien we niet op andere Nederlandse treinen;
• De treinserie 2900 (Maastricht - Enkhuizen) vervangt in de vroege ochtend- en late avonduren op weekdagen, buiten vrijdag en de volledige dagen in het weekend en vrijdag de gehele treinseries 2700 (Maastricht - Alkmaar) en 3900 (Heerlen - Enhuizen) waardoor dat laatste in die periode beperkt is tot Eindhoven uit Heerlen, maar rijdt om de twee uur gekoppeld samen met de 2900 in Eindhoven tot Enkhuizen. Dit is de enige vleugeltrein in Nederland;
• Tot slot, de treinserie 2200 (Amsterdam-Centraal - Vlissingen) rijdt in het weekend 2 keer per uur, omdat die dan de snellere treinserie 2300 en de stoptrein vervangt op het gehele traject, terwijl op weekdagen de dienstregeling op deze route 1x/u de 2200 en 1x/u de 2300 aangevuld met 1x/u de stoptrein die enkel tussen Roosendaal en Vlissingen rijdt.
Voor de rest zien we daar geen verschillen. Qua Groothertogdom-Luxemburg zie ik ook nauwelijks of geen verschillen. Ze hebben daar ook dezelfde uren en routes, ook rijdt een aantal treinen minder frequent of heeft een aantal treinen een andere route, terwijl de route gewoon ingekort wordt in het weekend, maar niet verlegd zoals in België.
Hopelijk hebben jullie me begrepen. Het is veel, maar ik wil mijn punt duidelijk maken met uitleg en voorbeelden. En ik zou graag willen - ik vraag geen meer treinen in het weekend - dat de uren en de routes van de dagelijks rijdende treinen gelijk zijn, maar met aanvulling van aantal treinen dat op weekdagen rijdt ook in het weekend te laten rijden, zodat alle uithoeken van het land met Brussel verbonden zijn en elders voldoende aansluitingen hebben met andere treinen. Dan hoeven de routes en de uren van dagelijks rijdende treinen niet verlegd en verschoven te worden in het weekend.
Voor deze uitleg en voorbeelden, heb ik me wel ongeveer een halfuur of een uur aan besteed.