Pagina 2 van 2

Re: České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Geplaatst: 26 nov 2025, 10:33
door kika
rvdborgt schreef: 25 nov 2025, 23:13 Dat DB geen doorgaande prijs naar Lokeren geeft, is iets wat DB moet oplossen. Naar veel andere Belgische stations geven ze immers wel een prijs, als je tenminste de ICE neemt. Klaag daarover vooral bij DB, ze hebben daar een formulier voor.
Wat betreft die servicekosten: voor welke verbinding precies (route, datum, vertrektijd) zie je die? Ik zie die niet bij een reis met ICE en een aansluitende trein in België.
Ik had het nu specifiek over een rit *naar* Duitsland. Opvallende verandering met de nieuwe dienstregeling: mijn verbindingen worden slechter. Vast iets lokaals in Duitsland.

Eigenlijk wil ik gewoon dat ik gewoon 1 kaartje kan kopen. Bij iedereen. Voor dezelfde ritten dezelfde prijzen. Er niet zwaaien met "servicekosten" en 'eerste trein te laat? Pech gehad, nieuw kaartje kopen. En schrijf die reizigersrechten maar op je buik.'
Suggesties met 3 minuten overstaptijd mogen ze verkopen aan mensen die expliciet zeggen dat ze hardloper zijn.

Bij DB tonen ze niet in op int.bahn.de de prijs opbouw zoals de NMBS. Dus:

Voorbeeld 1: identieke prijs, prijs wordt direct getoond
Een niet helemaal willekeurige feestdag, 25/12 (traditiegetrouw erg goedkoop) krijg ik voor een identieke rit, een identieke prijs.
Vertrek in Kontich-Lint om 17:18, ICE19, ICE 1021 naar Nürnberg, RE. Aankomst 1:41 in Feucht. NMBS: 53,94€ totaal, bestaande uit: 7,70 voor het traject naar Brussel, Super Sparpreis Europa: 44,74 voor het deel Brussel-eindhalte (DB). Plus 1,50€ service kosten. Opvallend: de RE die bij NMBS wordt getoond is eigenlijk een S-bahn (S3).

Zelfde reis, via DB: 53,29

Voorbeeld 2, andere datum, andere reis:
BC 25, Kontich-Lint naar Vach op 7/12 vertrek 17:05, Kontich>Antwerpen> EC 9248, Bxl Noord, ICE 19, ICE 1021, S-bahn. Aankomst 1:03.

DB: kan niet direct de prijs berekenen, je komt op international-bahn.de terecht.
1. Travel segment
17:05 Kontich
17:09 Antwerpen-Berchem
2. Travel segment
17:25 Antwerpen-Berchem
18:00 Brussels North
Unfortunately we cannot offer you any ticket for this part of the journey. Unfortunately we cannot offer you any ticket for this part of the journey.
Prijs voor het stuk vanaf Brussel Noord: 88,67 EUR. Apart ticket kopen bij de NMBS voor 5,40€. Totaal van 94,07.

NMBS biedt deze identieke reis aan voor 95,57. Daar zie je dus heel duidelijk de "servicekosten." NMBS toont ook allemaal dingen die ik niet wil weten: voor het deel naar Brussel: "Niet geldig in Eurocity Direct, OUIGO Brussel-Parijs, hogesnelheidstreinen en nachttreinen." Als een reiziger het logo van EuroCity er bij ziet staan, is het alleen maar verwarrend.

Voorbeeld 3: Vertrek uit Eine, met dezelfde ICE's: DB kan geen tickets verkopen voor de gehele rit, ook niet als ik 'via Gent-Sint-Pieters' aangeef. Zelfde verhaal met servicekosten hierboven.

Rvdborgt: dus klagen bij DB over het feit dat ze geen kaartjes verkopen en expliciet niet willen dat je gebruik kan maken van je reizigersrechten over het hele traject? En bij de NMBS over de Servicekosten?

Re: České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Geplaatst: 26 nov 2025, 10:50
door rdv
Probleem met Kontich ligt wellicht aan het dubbel berijden van het baankvak Kontich - Antwerpen. Op te lossen door via Mechelen te vragen met een overstap van min 5 minuten.

Eine is wellicht een bug: via Oudenaarde (wat wellicht de korste weg is), geeft ook geen prijs. Zingem - Feucht geeft wel een prijs, zowel via Oudenaarde als via Gent.

Re: České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Geplaatst: 26 nov 2025, 11:06
door rdv
HLE18 schreef: 26 nov 2025, 10:16
kika schreef: 20 nov 2025, 23:41 Ik kijk nooit naar interrail, Bedankt voor de herinnering, soms zou het zinnig kunnen zijn. Maar Duitsland België Duitsland en een week later naar Nederland en terug: je hebt maar 1 inbound en 1 outbound.
Tegenwoordig krijg je 3 inbound/outbounds, en momenteel 25% black friday korting. Geen gedoe met welke reisweg of trein het voordeligste is 8)
Enkel 3 in/outbounds voor België toch? Ik denk dat kika in Duitsland woont, waar er volgens mij nog altijd maar 2 in/outbounds worden gegeven.

Re: České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Geplaatst: 26 nov 2025, 12:00
door kika
rdv schreef: 26 nov 2025, 10:50 Eine is wellicht een bug: via Oudenaarde (wat wellicht de korste weg is), geeft ook geen prijs. Zingem - Feucht geeft wel een prijs, zowel via Oudenaarde als via Gent.
Wat ik me dan afvraag: is er geen handigere manier om al die mogelijkheden 'comfortabel' te zoeken? Heel vaak ben ik 'flexibel,' 'ergens vertrekken van deze 3 of misschien zelfs 5 stations naar 3 mogelijke eindhaltes. Ondertussen een lijn tegen het lijf gelopen waar ik wel heel graag een slaaptrein variant van zou willen: Wenen-Rostock via Passau: IC44 met vertrek om 19:13, Passau om 21:37, Berlin 7:31, 9:40 Rostock. En een boel stations daartussen. Helaas is het met de nieuwe dienstregeling helemaal niet meer zo. Misschien moet ik inderdaad aan de Interrail, de wereld is mooi! :D

Re: České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Geplaatst: 26 nov 2025, 12:19
door rvdborgt
kika schreef: 26 nov 2025, 10:33 Eigenlijk wil ik gewoon dat ik gewoon 1 kaartje kan kopen. Bij iedereen. Voor dezelfde ritten dezelfde prijzen. Er niet zwaaien met "servicekosten" en 'eerste trein te laat? Pech gehad, nieuw kaartje kopen. En schrijf die reizigersrechten maar op je buik.'
AJC is van toepassing in Belgié, dus geen nieuw ticket. Maar dat is behoorlijk verstopt op de website.
kika schreef: 26 nov 2025, 10:33 Bij DB tonen ze niet in op int.bahn.de de prijs opbouw zoals de NMBS. Dus:
Voorbeeld 1: identieke prijs, prijs wordt direct getoond
Een niet helemaal willekeurige feestdag, 25/12 (traditiegetrouw erg goedkoop) krijg ik voor een identieke rit, een identieke prijs.
Vertrek in Kontich-Lint om 17:18, ICE19, ICE 1021 naar Nürnberg, RE. Aankomst 1:41 in Feucht. NMBS: 53,94€ totaal, bestaande uit: 7,70 voor het traject naar Brussel, Super Sparpreis Europa: 44,74 voor het deel Brussel-eindhalte (DB). Plus 1,50€ service kosten. Opvallend: de RE die bij NMBS wordt getoond is eigenlijk een S-bahn (S3).
Zelfde reis, via DB: 53,29
Die servicekosten lijken van toepassing te zijn als je in Duitsland nog eens overstapt. Vandaar dat ik ze bij mijn test niet zag. De prijsopbouw bij DB is een beetje raadselachtig inderdaad. Ik had die eens van/naar Leuven bekeken en daar was er altijd een paar cent verschil tussen DB en NMBS, altijd dezelfde afwijking.
kika schreef: 26 nov 2025, 10:33 Rvdborgt: dus klagen bij DB over het feit dat ze geen kaartjes verkopen en expliciet niet willen dat je gebruik kan maken van je reizigersrechten over het hele traject? En bij de NMBS over de Servicekosten?
Zou ik doen. Als er geen (of of maar weinig) klachten zijn, dan is er voor de spoorwegen geen probleem.

Re: České dráhy, deutsche Bahn, nmbs.. Voordeligste naar Duitsland.

Geplaatst: 26 nov 2025, 14:37
door kika
HLE18 schreef: 26 nov 2025, 10:16
kika schreef: 20 nov 2025, 23:41 Ik kijk nooit naar interrail, Bedankt voor de herinnering, soms zou het zinnig kunnen zijn. Maar Duitsland België Duitsland en een week later naar Nederland en terug: je hebt maar 1 inbound en 1 outbound.
Tegenwoordig krijg je 3 inbound/outbounds, en momenteel 25% black friday korting. Geen gedoe met welke reisweg of trein het voordeligste is 8)
Onder het kopje 'How it works' staat "Can I travel in my country?" daar staat nog steeds 1 uit en 1 in je land. Bij 'learn more' krijg ik een 404, pagina niet gevonden. De one country pass zegt 103€ voor een Benelux pas, verleidelijk, maar 'You cannot use the One Country Pass to travel to or from the country your Pass is valid in.' Het is wel een erg fijne aanbieding, als je *net* iets meer reist dan ik. En heel wat aangenamer dan reisbussen + OV om bij die plaatsen te geraken. Vijgen na Pasen en nét niet van toepassing voor mij. Uitzoeken van welke treinen en verbindingen me het aangenaamste lijken, blijft er wel een beetje bij natuurlijk.