Ik weet dat, maar mijn reactie is vooral ingegeven in het steeds weerkerende antwoord dat vanuit de Infrabel+NMBS hoek komt: "het is onmogelijk, eigenlijk onzin en wij weten alles beter"BlackEagle schreef: ↑14 dec 2025, 13:21Toevallig is dat nu net het doel van deze studie: voor de eerste keer op lange termijn een plan uittekenen waar in stappen naartoe gewerkt kan worden en met de ambitie van over te gaan naar een consistente halfuurcadans. Wie het webinar gevolgd heeft, begrijpt ook hoeveel benadrukt is dat dit geen concreet vervoersplan is in de vorm van een dienstregeling, maar een strategische langetermijnvisie hoe een overgang naar een meer Nederlands systeem van dienstregelingopzet (hoogfrequente corridors, minder verstrengeling van verbindingen) voordelen (en nadelen) kan hebben voor België. Het hele idee is net dat laagfrequente rechtstreekse verbindingen naar Brussel, die kwetsbaar zijn door stukken enkelspoor of kruisingen, ingewisseld worden voor een overstapsysteem waar je vanuit bepaalde stations elke 15min of 10min een trein hebt naar Brussel of andere grote steden, dat ook stipter kan rijden door minder mogelijke vertragingsoorzaken.
In tegenstelling tot de driejaarlijkse vervoersplannen is dit dus géén dienstregeling waar stapsgewijs naartoe gewerkt wordt, maar de uitwerking van één scenario (van de vele mogelijke) om tot een uitgebreider en robuuster treinnetwerk te komen.
Ik ben het grotendeels met deze studie eens, want het huidige aanmodderen met altijd maar ergens iets te blijven tussenproppen om toch nog maar een extra rechtstreekse verbinding met Brussel te creëren, heeft alleen maar voor onbetrouwbare dienstregelingen en veel ontevreden reizigers geleid.
In theorie ben je in het huidige systeem sneller, gesteld dat de uren van de treinen jou als reiziger per ongeluk goed uitkomen (of als je flexibele werkuren hebt). Is dat niet het geval, is de kans reëel dat je dagelijks langer onderweg bent dan bij een overstapmodel.