Pagina 2 van 4
					
				
				Geplaatst: 08 jan 2007, 21:10
				door Trainspotterke
				sncf-sncb schreef:En wat de foto's betreft die online staan over Paris-Austerlitz, ik heb gevraagd of ze verwijderd MOESTEN worden en dat hoefde niet! (Voordat het bekende gezijk begint over toestemming, althans uit mijn ervaring op  andere fora)
Als die foto's zouden moeten verwijderd worden dan zouden we het plaatsen van foto's in zijn geheel moeten verbieden! 
Dus posten die handel! 

 
			
					
				
				Geplaatst: 19 aug 2007, 18:31
				door msts.be
				Ik wil dit nog eens even aankaarten..
Na mijn spotting vandaag in Kapelle-o/d-Bos (die natuurlijk weer niets opbracht, maar nu had ik eens de auto ter beschikking  

) reed ik even naar Londerzeel.. vroeg ik even of ik foto's mocht maken van het station, het antwoord was evident: neen !
Het neen op zich is geen probleem, ik ben er dan gewoon weggegaan om geen verdere problemen te krijgen..
Wat ik wél raar vind is dat dit fenomeen streekgebonden is.. in sommige stations waar ik kwam (Boom, Willebroek, Geel) maakte men er geen enkel probleem van, zolang ik maar op de perrons bleef en niets gevaarlijk deed was het ok.. maar op andere (zoals nu Londerzeel) is het een bikkelharde neen ! Zijn de regels dan voor elk station anders of hangt het gewoon van het personeel af ?
 
			
					
				
				Geplaatst: 19 aug 2007, 19:19
				door Frank
				In Londerzeel zijn de perrons niet vrij toegankelijk, misschien daarom? Anderzijds: je kan zo over de 'omheining' aan de straatkant en daar heb ik nog nooit opmerkingen over zien maken. (reizigers die niet in het lokaaltje willen wachten, maar buiten doen dat al eens).
			 
			
					
				
				Geplaatst: 19 aug 2007, 20:27
				door RIDCO
				Voor het maken van foto's in de stations en de spoorweginstallaties was er vroeger een toelating nodig van Brussel (ik meen een dienst die destijds de persdienst noemde). Deze verplichting zal wel opgelegd geweest zijn met een bericht of omzendbrief. Ik heb daar zelf destijds nooit een probleem over gemaakt, er iedereen mocht foto's maken, op voorwaarde dat men niet in de sporen ging lopen. Ik heb zelf enkele keren fotografen (ook voor hobby) in het station gehad die wel over zo'n toelating beschikten. De toelating werd afgeleverd voor één dag, en voor één bepaald station. Ondertussen zijn de tijden veranderd. Ik vermoed dat het bericht nog steeds bestaat, maar nog door weinige chefs gekend is. Daarenboven is het maken van foto's in goederenstations absoluut verboden, omwille van veiligheidsmaatregelen die internationaal opgelegd zijn in het kader van "veiligheid" (terrorisme). In de havens of in de buurt van bepaalde industrieën (chemie) is het eveneens verboden.
Het zal dus gewoon van het pesoneel afhangen.
Om het juiste versie te kennen, misschien eens naar "communicatie" van Infrabel bellen, en vragen wat mag en niet mag.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 19 aug 2007, 20:40
				door Fles
				RIDCO schreef:Voor het maken van foto's in de stations en de spoorweginstallaties was er vroeger een toelating nodig van Brussel (ik meen een dienst die destijds de persdienst noemde). Deze verplichting zal wel opgelegd geweest zijn met een bericht of omzendbrief. Ik heb daar zelf destijds nooit een probleem over gemaakt, er iedereen mocht foto's maken, op voorwaarde dat men niet in de sporen ging lopen. Ik heb zelf enkele keren fotografen (ook voor hobby) in het station gehad die wel over zo'n toelating beschikten. De toelating werd afgeleverd voor één dag, en voor één bepaald station. Ondertussen zijn de tijden veranderd. Ik vermoed dat het bericht nog steeds bestaat, maar nog door weinige chefs gekend is. Daarenboven is het maken van foto's in goederenstations absoluut verboden, omwille van veiligheidsmaatregelen die internationaal opgelegd zijn in het kader van "veiligheid" (terrorisme). In de havens of in de buurt van bepaalde industrieën (chemie) is het eveneens verboden.
Het zal dus gewoon van het pesoneel afhangen.
Om het juiste versie te kennen, misschien eens naar "communicatie" van Infrabel bellen, en vragen wat mag en niet mag.
Nou ja, normaal gesproken heb je nooit ergens een probleem op zich, maar toen ik vorig jaar Rondje Nederland organiseerde, wilde NS wel dat ik een verklaring ondertekende over het maken van foto's en filmopnamen. Personeel mocht in pricnipe niet gefilmd of gefotografeerd worden, geen hengelmicrofoons of dergelijks op perrons (ivm bovenleiding) etc. Daar zijn ze vrij strak in, hoewel dat voor ons met wat toeristencammetjes niet echt relevant was natuurlijk.
 
			
					
				
				Geplaatst: 23 aug 2007, 19:46
				door Bert
				RIDCO schreef:Om het juiste versie te kennen, misschien eens naar "communicatie" van Infrabel bellen, en vragen wat mag en niet mag.
Het is nog altijd noodzakelijk om toestemming te vragen om te mogen fotograferen in stations. Alhoewel het meeste personeel daar geen problemen maakt als je zonder toestemming aankomt.
PS: de mooiste foto's maak je nog altijd buiten het station en daar heb je geen toestemming voor nodig, tenzij op nmbs terrein 

 
			
					
				
				Geplaatst: 25 aug 2007, 19:17
				door Joris
				Hallo,
Bert schreef:Het is nog altijd noodzakelijk om toestemming te vragen om te mogen fotograferen in stations. Alhoewel het meeste personeel daar geen problemen maakt als je zonder toestemming aankomt.
Op voor het publiek toegankelijke plaatsen mag je (zonder statief/flits) altyd foto's maken. Zonder het te vragen.
Tot zolang je de mensen niet hindert enz enz...
Groeten,
Joris De Mol
 
			
					
				
				Geplaatst: 25 aug 2007, 19:42
				door Bert
				Joris schreef:Hallo,
Bert schreef:Het is nog altijd noodzakelijk om toestemming te vragen om te mogen fotograferen in stations. Alhoewel het meeste personeel daar geen problemen maakt als je zonder toestemming aankomt.
Op voor het publiek toegankelijke plaatsen mag je (zonder statief/flits) altyd foto's maken. Zonder het te vragen.
Tot zolang je de mensen niet hindert enz enz...
 
Allemaal heel juist, maar op NMBS-terrein is er toestemming vereist. Dat zijn dus perrons, onderdoorgangen...
 
			
					
				
				Geplaatst: 25 aug 2007, 20:17
				door Steven
				perrons vallen onder de term voor publiek toegankelijke plaatsen 

 
			
					
				
				Geplaatst: 26 aug 2007, 00:12
				door Accelerat
				Hmm vandaag dagje in Paris geweest, heb op gare du Nord, gare de l'Est en gare de Lyon gespot (foto's volgen), nergens "pas-des-photos-mannekes". 

 
			
					
				
				Geplaatst: 26 aug 2007, 00:37
				door paljas
				Steven schreef:perrons vallen onder de term voor publiek toegankelijke plaatsen 

 
Publiekelijk toegankelijk mits een geldig vervoersbewijs
(en voor de muggezifters: jaja ik weet het, waar er geen loketten zijn blabla...)
Maar in de grote stations is dit toch zo.
 
			
					
				
				Geplaatst: 01 sep 2007, 15:22
				door Fles
				paljas schreef:
Publiekelijk toegankelijk mits een geldig vervoersbewijs
(en voor de muggezifters: jaja ik weet het, waar er geen loketten zijn blabla...)
Vroeger had je wel van die speciale perronkaartjes  

 voor 10 frank of zo had je dan een uur "toegang tot de perrons". Ik heb er nog enkele uit 1992 in mijn collectie 

 In Nederland was dat concept al rond 1960 afgeschaft geloof ik...
 
			
					
				
				Geplaatst: 01 sep 2007, 16:27
				door Steven
				dat heeft te maken met het woordje publieke ruimte, vroeger was een perron niet echt een publieke ruimte vandaar het perronkaartje of vervoerbewijs om toegang te krijgen tot de perrons
			 
			
					
				Re: Toestemming fotografie
				Geplaatst: 17 dec 2007, 21:17
				door ewie1
				Dus als ik op het perron van bv. aarschot sta mag ik altijd het rollend materieel fotograferen dat voorbijkomt. (perron is een openbare plaats) maar wel altijd fotograferen zonder staander en flits correct?
			 
			
					
				Re: Toestemming fotografie
				Geplaatst: 17 dec 2007, 21:18
				door Steven
				ewie1 schreef:Dus als ik op het perron van bv. aarschot sta mag ik altijd het rollend materieel fotograferen dat voorbijkomt. (perron is een openbare plaats) maar wel altijd fotograferen zonder staander en flits correct?
heel goed begrepen