Pagina 2 van 2

Geplaatst: 12 jan 2007, 22:34
door Steven
je hebt verschillende aanzetsystemen (de regeling voor de motorsnelheid)

je hebt weerstandsystemen (in belgie de JH genaamd)
je hebt elektronische aanzetsystemen

deze systemen schakelen op hun beurt 1 of meerdere motoren uit een volgende categorie


je hebt gelijkstroommotoren
je hebt wisselstroommotoren (ook wel draaistroommotoren genaamd)



in geval van weerstanden word de stroom door de motor bij het aanzetten beperkt door een deel van de stroom door weerstanden te sturen, je hebt dus altijd een grote stroom bij aanzetten al gaat er een deel door weerstanden (= warmte en dus verlies)

bij elktronisch aanzetten (hakker/chopper genaamd) word de stroom geregeld door elektronische componenten die precies bepalen hoeveel stroom de motor nodig heeft om normaal aan te zetten (liefst zonder slip) er gaat dus geen stroom verloren in weerstanden die deze zou omzetten in warmte, kortweg elektronisch aanzetten is zuiniger

Geplaatst: 15 jan 2007, 17:56
door e49memling
Ik kan het niet beter uitleggen meester :D

Geplaatst: 15 jan 2007, 23:48
door David
Geweldig! Ik pak het niet op in een keer, maar hier kom ik zeker een eindweg! Hartstikke bedankt!

Groeten van,
David.