Pagina 2 van 2

Geplaatst: 13 jan 2007, 16:24
door Tommyken
Leuke foto's :wink: Goed gedaan naamgenoot :lol:

Geplaatst: 13 jan 2007, 18:16
door Elgar
13'erke schreef:
Elgar schreef:Sinds de nieuwe dienstregeling (bij de CFL blijkbaar ook op 10 december) wordt de 3000 nu ook ingezet op Luxemburg - Kleinbettingen, ze vervangen daar de Duitse motorwagens VT 628.

Heel bijzonder is dat ze in trek-duw rijden met de Dosto-stuurstanden!


Bron: http://www.rail.lu/materiel/cfldosto.html
Die 3000'en zullen enkel "trek" rijden, voor den "duw" zullen ze een 4000 moeten halen :wink:
Tja, ze rijden ook zo in duw zenne.
Kijk gewoon in die link naar de 1ste 4 foto's...

Geplaatst: 13 jan 2007, 21:16
door Tommy
Ze rijden inderdaad in trek-duw. Ik heb ze zien rijden en dat blijkt toch goed te werken.

Geplaatst: 18 jan 2007, 20:16
door Eric B
Een klein filmtje. De 3017 rijdt de station Kleinbettingen uit en duwt 3 Dosto's richting Luxemburg.

http://www.youtube.com/watch?v=mBZ_jutFrQA

Geplaatst: 18 jan 2007, 21:14
door TSP
Ziet er goed uit. Waarom is het zo speciaal dat de loc duwt?

Geplaatst: 18 jan 2007, 21:28
door Elgar
Omdat dat stuurrijtuig normaal gezien niet zo kunnen communiceren met die loc (om in treinschakeling of trek-duw te rijden).
De CFL 3000 heeft normaalgezien MUX ingebouwd en de Dosto-rijtuigen hebben ZWS of zoiets (het Duitse systeem).
Maar ze hebben de locomotieven aangepast zodat het wel lukt.

Geplaatst: 18 jan 2007, 21:29
door Taurus
Mooi filmpje! Leuk om te zien dat de Luxemburgse Dosto's compatible zijn met de reeks 3000. Aparte combi :D

Geplaatst: 21 mar 2007, 10:50
door super1500
Elgar schreef:Omdat dat stuurrijtuig normaal gezien niet zo kunnen communiceren met die loc (om in treinschakeling of trek-duw te rijden).
De CFL 3000 heeft normaalgezien MUX ingebouwd en de Dosto-rijtuigen hebben ZWS of zoiets (het Duitse systeem).
Maar ze hebben de locomotieven aangepast zodat het wel lukt.
ondersteunt de CFL3000 dan zowel MUX als ZWS?

Is het inbouwen van ZWS in de loc dan zoveel goedkoper dan het inbouwen van een MUX stuurtafel?

Kan er iemand het verschil uitleggen tussen MUX en ZWS?

Geplaatst: 21 mar 2007, 12:36
door Steven
voor zover ik de 3005 en 3007 de laatste tijd al van binnen gezien heb zie ik er geen aanpassingen op, dus de aanpassing kan best gebeurd zijn op de stuurrijtuigen, ik zou er nog is moeten op letten als ik er nog is mee aan het rijden mag

Geplaatst: 21 mar 2007, 14:27
door msts.be
super1500 schreef:ondersteunt de CFL3000 dan zowel MUX als ZWS?

Is het inbouwen van ZWS in de loc dan zoveel goedkoper dan het inbouwen van een MUX stuurtafel?

Kan er iemand het verschil uitleggen tussen MUX en ZWS?
MUX = ZWS , ZWS staat voor Zeitmultiplexen Wendezugsteuerung.Je ziet dus duidelijk het woord 'multiplexen' , het komt op hetzelfde neer.

Dus ja , de CFL loks kunnen zowel met MUX als ZWS werken.In principe kunnen ze dus ook alle Duitse stuurrijtuigen met ZWS duwen , dat zijn de IC-stuurwagens Bimdzf 271 en Bpmdzf 297.3 , dubbeldekstuurwagens DBpbzf 761/762 , DBpbzfa 763/764/765/766 , Wittenbergers 480/481/482 en Modus 484.4.

Natuurlijk moeten die stuurwagens dan ook een meerspanningsvoeding hebben , want de CFL loks kunnen NIET onder 15kV rijden.En tussen al die opgesomde wagens zijn er maar 2 types die een meerspanningvoeding hebben , namelijk de beide types IC-stuurwagens en nog niet eens allemaal daarvan.(Enkel diegenen die naar Frankrijk rijden + FRESH-stuurwagens)

Wat er feitelijk veranderd is aan de CFL-loks is dat men gewoon een extra hardwarekaart in de signalisatiekast gestoken heeft , waar meestal ook de MUX-computer zit of men heeft de software aangepast.Als men echter met zo'n aangepaste CFL3000 in TS rijdt moet men wel een bepaalde zekering afzetten om de ZWS uit te schakelen , de MUX wordt dan automatisch ingeschakeld.