Pagina 2 van 2

Geplaatst: 25 jan 2007, 22:19
door KB
groentje schreef:Het is het failliet van de mobiliteitspolitiek in Belgiƫ, als ik het eens mag zeggen met een dichterlijke overdrijving. Hoewel Nederland minder km sporen heeft, minder stations, ook, duurdere prijzen e.d.m. hebben ze desondanks toch nog meer reizigers? Geef toe, hier klopt toch iets niet helemaal?
Die 5 miljoen inwoners die Nederland meer heeft, zullen er toch ook wel iets mee te maken hebben. En de files in Nederland zijn over het algemeen toch wat langer.

Geplaatst: 25 jan 2007, 22:32
door groentje
Dat, en het feit dat de overheid de ruimtelijke ordening niet zo heeft laten ontsporen zoals in Belgiƫ is gebeurd, dat er in Nederland al veel langer mobiliteitsstudies gebeurden om zoveel mogelijk inwoners/werknemers een goed OV aan te kunnen bieden, goede (toch veel betere) fietsvoorzieningen, dat er al jaren een halfuurdienst als norm geldt, en voor bepaalde lijnen zelfs een kwartierdienst (hier beginnen ze nu zeer schoorvoetend met een halfuurdienst rond Brussel)...
Akkoord, bepaalde fouten uit het verleden zijn niet zomaar goed te maken, die lintbebouwing kan je niet zomaar allemaal gaan afbreken. Te duur, te asociaal... En ook niet alle fouten liggen alleen bij het transport.
Maar dat hier nog altijd eerst de woonuitbreidingsgebieden die zo ver mogelijk van alles verwijderd zijn eerst worden aangesneden, zonder een deftige analyse van de transportmogelijkheden van en naar die gebieden, dat de NMBS slechts overgaat tot het heropenen van stations als ze gewoon niet anders meer kunnen, ipv een pro-actief beleid te voeren om nieuwe woonwijken van bij het begin met het spoor te ontsluiten omdat ze teveel werk zouden hebben een nieuwe deftige dienstregeling op te stellen, daar heb ik mijn vragen bij.