Pagina 2 van 2
Geplaatst: 23 jan 2007, 21:09
door Trainspotterke
Hier in Loppem heb ik ook eens een (Poolse) vrachtwagen gezien die besliste om te midden de overweg ineens rechtsomkeer te maken!

Natuurlijk moest dit met het nodige manoeuvreerwerk waarbij hij met zijn achterste ook nog eens een overwegsignaal tegen de grond kwakte. Al een geluk dat er op dat moment geen trein afkwam!
Geplaatst: 24 jan 2007, 20:12
door groentje
Een OW-paal die beschadigd wordt (de 2 rode lampen wordt bijvoorbeeld stukgeschoten), zorgt dat de OW in groot alarm raakt. Is er een DA-systeem, dan zal het sein (mits enkele voorwaarden) dat toegang geeft naar de betrokken OW sluiten. En dan dient de bestuurder met ROZ verder te rijden, en stapvoets met luide claxontonen de OW voorbij te rijden.
De OW sluit dan normaal ook onmiddellijk.
Geplaatst: 24 jan 2007, 22:20
door Trainspotterke
groentje schreef:Een OW-paal die beschadigd wordt (de 2 rode lampen wordt bijvoorbeeld stukgeschoten), zorgt dat de OW in groot alarm raakt. Is er een DA-systeem, dan zal het sein (mits enkele voorwaarden) dat toegang geeft naar de betrokken OW sluiten. En dan dient de bestuurder met ROZ verder te rijden, en stapvoets met luide claxontonen de OW voorbij te rijden.
De OW sluit dan normaal ook onmiddellijk.
Dat was al een tweetal jaar terug, in de tijd dat er nog geen automatische blokken waren op L66!

Geen enkel sein tussen Zedelgem en Brugge, wat toch een afstand van zo'n 6 à 7 kilometer was!
Geplaatst: 24 jan 2007, 22:34
door groentje
In dat geval zal het beheerd stopsein dat inrit naar het betrokken spoorvak toelaat, niet open kunnen. En zal er een overschrijdingsbevel S422 moeten worden afgegeven, gecombineerd met een S379 voor het overschrijden van de overwegen (dat kan je zien op je blokpost of er een OW in groot alarm staat).
Geplaatst: 24 jan 2007, 22:38
door Trainspotterke
Ja, maar voor hetzelfde geld is er ondertussen al een trein het mooie groene sein van Zedelgem of Brugge gepasseerd!

Geplaatst: 24 jan 2007, 22:43
door groentje
Tja, dat risico neemt men aan de ijzeren weg. Indien een OW in groot alarm staat, maar de trein is te dicht genaderd, zal het sein met DA (detectie alarm overweg) ook niet dichtvallen voor de neus van die trein. Omdat een groot alarm al gegeven wordt bij een langdurige bezetting, of de slagboom die niet helemaal naar beneden is... Men gaat er dan vanuit, dat een noodremming nog meer schade zou kunnen veroorzaken.
Maar als de tb een hinder ziet, zal hij wel proberen stoppen, hoor. Misschien botst hij toch nog, maar de impact zal minder hevig zijn. En dan zal er een ferme deuk zitten in de trein, en zal wat er zich op het spoor bevond, wellicht tot schroot herleid zijn

Re: bijnaongeval L69
Geplaatst: 25 jan 2007, 09:43
door Patrick
5307 schreef: ... de tb moet noodremming gedaan hebben, want tijdens het remmen ging een luid getuut. ...
Ik herinner mij dat bij mijn koe-aanrijding er ook een continu geluid was, maar dat was geloof ik hetzelfde waarschuwingsgeluid als wanneer de deuren gesloten worden.
Geplaatst: 25 jan 2007, 10:49
door Stijn D.C.
Dat luid getuut zou mss de waakinrichting zijn, tijdens de rit mag de keerdruk niet verzet worden (als de loc rijdt dus), en als de TB zijn pedaal laat schieten, geeft de trein binnen paar seconden noodremming, tot zover ze me dat uitgelegd hebben

Geplaatst: 25 jan 2007, 13:13
door Wover
Vanuit de stuurpost komt dan hetzelfde geluid als de waakinrichting, maar dan continu tot de trein stilstaat. K eb al een stuk of 4-5 keer noodremming meegemaakt, zover ik weet altijd door vergeten waakinrichting, want we reden altijd direct door...