Pagina 2 van 2
Geplaatst: 10 feb 2007, 14:37
door Nikolai
KB schreef:ze kunnen dan best beginnen met lijnen waar alleen regionaal verkeer is, maar dat ze toch ook maar eens eerst kijken welke problemen er allemaal zijn/geweest zijn in Nederland op de lijn Roermond - Venlo - Nijmegen sinds die in handen is van Veolia.
Dat kwam omdat Véolia niet had verwacht dat NSR geen DM'90 voor één jaar zou willen verhuren. ( Het stond overigens wel in de papieren, leesfout voor Véolia dus). Echter de andere maatschappijen, met name Syntus en Connexxion hebben hun zaakjes, bij overname, prima op orde.
Ik zie het voordeel van die privatiseringen wel, Syntus heeft bijvoorbeeld de halfuurdienst Zutphen-Winterswijk kunnen herstellen. Veel lijnen gaan véél beter lopen ná privatisering.
Begin in België maar eens op Aalst-Burst. Een beetje vervoersbedrijf biedt daar toch minimaal een uurdienst ( Syntus zou het doen).
Geplaatst: 10 feb 2007, 14:43
door Jonathan
Nikolai schreef:Begin in België maar eens op Aalst-Burst. Een beetje vervoersbedrijf biedt daar toch minimaal een uurdienst ( Syntus zou het doen).
Wie wil daar nu mee beginnen, met alleen die lijn? 10 kilometer, 6 stations, Burst is maar een gat...
Geplaatst: 10 feb 2007, 15:45
door groentje
Maar als je de verbinding kan doortrekken naar Zottegem aan de ene kant, en pakweg Denderleeuw aan de andere, heb je al een behoorlijk aantrekkelijke verbinding, hoor.
Geplaatst: 10 feb 2007, 15:50
door Steven
dan had beter L61 er nog gelegen zoals de verbinding er origineel was, dan kon je van burts over aalst, opwijk, londerzeel (of van aalst naar dendermonde L57) , boom, antwerpen
Geplaatst: 10 feb 2007, 16:05
door groentje
Tja, je moet roeien met de riemen die je hebt...
Geplaatst: 10 feb 2007, 16:17
door Jonathan
groentje schreef:Maar als je de verbinding kan doortrekken naar Zottegem aan de ene kant, en pakweg Denderleeuw aan de andere, heb je al een behoorlijk aantrekkelijke verbinding, hoor.
Als een privémaatschappij die dan gaat uitbaten, heb je twee maatschappijen op dezelfde lijn.
Geplaatst: 10 feb 2007, 16:26
door groentje
Waarom zou dat niet mogen? Helemaal zoals in Nederland, waar de kleinere maatschappijen zelfs niet op eigen risico door mogen reizen, moet het ook niet worden. Toch niet als het inderdaad alleen maar bij achteraflijntjes gaat, waar je dan nog niet eens een treinbestuurder constant kan bezig houden...
Dan zie ik meer in een systeem zoals het in bijv. Duitsland bestaat, waar een regionale spoorwegmaatschappij de sporen deelt met de DB. Die regionale spoorwegmaatschappij kan trouwens ook DB zijn, maar dat moet niet.
Geplaatst: 10 feb 2007, 16:46
door Jonathan
groentje schreef:Waarom zou dat niet mogen? Helemaal zoals in Nederland, waar de kleinere maatschappijen zelfs niet op eigen risico door mogen reizen, moet het ook niet worden. Toch niet als het inderdaad alleen maar bij achteraflijntjes gaat, waar je dan nog niet eens een treinbestuurder constant kan bezig houden...
Dan zie ik meer in een systeem zoals het in bijv. Duitsland bestaat, waar een regionale spoorwegmaatschappij de sporen deelt met de DB. Die regionale spoorwegmaatschappij kan trouwens ook DB zijn, maar dat moet niet.
Ah, zoals tussen Kassel en Korbach. De treinen zijn daar ook van zo'n regionale privémaatschappij, maar op de treinen staat langs de zijkant de naam van de privémaatschappij (Kurhessenbahn), maar vanvoor het veelzegende BD-logo.
Re: Stel, privatisering->Welke lijnen zijn voor verkoop v
Geplaatst: 11 feb 2007, 21:55
door Dietrich
Jonathan schreef:Stel nu, onze pro-liberale inwoners krijgen hun zin. Men gaat zoals in Nederland lijnen verkopen. Welke lijnen behoren NIET tot het zogenaamde kernnet? Ik had aan deze lijnen gedacht, die eventueel uit de trouwe, goede en eigenlijke handen van de NMBS kunnen worden gesleurd:
L 58 (Gent-St-Pieters - Eeklo)
L 86 (Gent-St-Pieters - Ronse)
L 122 (Gent-St-Pieters - Geraardsbergen)
L 82 (Aalst - Burst)
L 92 (Ath - Mons)
L 117 (Charleroi-Zuid - La Louvière-Zuid)
L 130 a (Charleroi-Zuid - Erquelinnes)
L 132 (Charleroi-Zuid - Couvin)
L 140 (Charleroi-Zuid - Ottignies)
L 139 (Ottignies - Leuven)
L 144 (Gembloux - Jemeppe-Sur-Sambre)
L 43 (Angleur - Rivage - Marloie/Gouvy)
L44 (Pepinster - Spa-Gernostère)
L165 (Libramont - Athus - Rodange - Athus - Arlon -Luxenburg)
L166 (Dinant - Betrix)
En wie mag ze dan overnemen, iedereen, of enkel de regionale vervoersmaatschappijen?
Wat is het criterium voor juist die lijnen te nemen?
122 is anders wel een veel gebruikte lijn, vooral van Zottegem tot Gent, ookal is het nog steeds met diesel.