Pagina 2 van 3
Geplaatst: 25 feb 2007, 12:34
door Dietrich
Joris schreef:daar kan je ook lijsten opvragen met de aankomst en vertrek uren van de treinen in alle stations (ook over de landsgrenzen heen!). Dat vind ik zeer handig om te gaan spotten, ik gebruik het geregeld.
Dat kan je bij deze ook, stationsinformatie kiezen in de links bovenaan.
Geplaatst: 25 feb 2007, 12:55
door Wover
Joris schreef:Ik mis ook een knopje of je enekl wil reizen met de trein, of ook met de bus.
Dat is er ook hoor, gewoon bij "vervoerswijze" "enkel trein" aanklikken, ofwel op uitgebreid klikken en daar de desgwenste vervoerswijzen aan- of afklikken.
Maar ik vind het idd ook jammer dat de vervoerswijzekeuze niet geïntegreerd is op de startpagina, dat zou veel handiger zijn, maar misschien komt dat nog wel

.
Geplaatst: 25 feb 2007, 20:51
door K V B
MaiKeg schreef:Dat ding is nog in testfase, zit nog vol errors... Zal binnen dit en enkele maanden wel op punt gesteld worden.

En een belbustraject wordt wel apart weergegeven
Spijtig vind ik de gebrekkige comunnicatie naar de gebruiker van de website toe, NERGENS maar dan ook NERGENS enig bericht te vinden van een nieuwe versie van routeplanner... En ook nergens dat dat ding nog niet helemaal op punt staat.
Grtz,
Maikel
Wat ik ook mis is de eenvoudige "text" versie die de Duitse Hafas wel heeft.
Zie bijv:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dl
Deze is ideaal als je eens een resultaat wil copy/pasten naar een emailtje...
Geplaatst: 03 mar 2007, 11:45
door MaiKeg
En er staat nu blijkbaar toch een nieuwsbericht op de website...
http://www.b-rail.be/php/news/index.php ... iew&id=464
Btw: na de planner Ari is Hafas blijkbaar Hari geworden...
http://hari.b-holding.be
Grtz,
Maikel
Icoontjes
Geplaatst: 22 mar 2007, 09:13
door Kalimero
Het ziet er niet slecht uit, het was een beetje wennen maar intussen ben ik het al gewoon. De printerversie is er ook op vooruitgegaan.
Toch één puntje van commentaar over de keuze van de icoontjes. Die lijken namelijk als twee druppels water op een AM96 en een M4. Mijn eerste reactie: handig ! Nu weten we ook welk type trein we krijgen. Niets is minder waar: voor zover ik germerkt heb staat de AM96 voor IC of IR, en de M4 voor een L-trein, maar in werkelijkheid kan het om het even welk type zijn.
Ik kan mij best inbeelden dat dit voor de gelegenheidsreiziger voor de nodige verwarring kan zorgen: een M5 heeft veel weg van een M4, maar wanneer die als IR rijdt krijgt die het icoontje van de AM96 ... als je begrijpt wat ik bedoel.
Aangezien de afbeelding niets te maken heeft met het fysieke uiterlijk van het treinstel, hadden ze beter neutrale icoontjes genomen.
Geplaatst: 22 mar 2007, 10:37
door Dietrich
Dat M4-icoontje is een Sprinter volgens mij.

Geplaatst: 22 mar 2007, 12:00
door Steven
Dietrich schreef:Dat M4-icoontje is een Sprinter volgens mij.

idd ik had er ook een sprinter in gezien

Onvolledig
Geplaatst: 26 mar 2007, 10:25
door Kalimero
Ik merk dat sommige zoekopdrachten onvolledige resultaten geven.
Neem nu de dienstregeling Aarschot - Brussel, vertrek om 6h40 op een weekdag.
Resultaat:
Verbinding 1: vertrek Aarschot 6h12, overstap in Leuven
Verbinding 2: vertrek Aarschot 6h45, rechtstreeks (P 7305)
Verbinding 3: vertrek Aarschot 6h12, overstap in Leuven
Een lichte paniekaanval bekroop mij: van de IC 1528 Knokke/Blankenberge met vertrek om 6h40 in Aarschot is in dit reisadvies geen spoor terug te vinden. Gelukkig, met Gent als eindbestemming wordt de IC 1528 wel getoond als mogelijke optie. Opluchting alom.
Ik heb het eerder al eens aangehaald, de IC 1528 blijft een noodzakelijk alternatief voor de rechtstreekse, maar overvolle P 7305. Het is niet omdat er nu een iets snellere verbinding naar Brussel bestaat, dat die voor iedereen ook voldoet. Blijkbaar beseft de NMBS nog altijd niet dat heel wat reizigers een minimum aan comfort zodanig op prijs stellen, dat ze daar zelfs een paar minuutjes extra reistijd voor over hebben.
Ik heb zo'n vermoeden dat er nog wat gaten zitten in het zoekmechanisme. Dit is maar één voorbeeldje, wellicht zijn er nog meer.
Re: Onvolledig
Geplaatst: 26 mar 2007, 10:52
door Adler
Kalimero schreef:Ik merk dat sommige zoekopdrachten onvolledige resultaten geven.
Neem nu de dienstregeling Aarschot - Brussel, vertrek om 6h40 op een weekdag.
Resultaat:
Verbinding 1: vertrek Aarschot 6h12, overstap in Leuven
Verbinding 2: vertrek Aarschot 6h45, rechtstreeks (P 7305)
Verbinding 3: vertrek Aarschot 6h12, overstap in Leuven
Een lichte paniekaanval bekroop mij: van de IC 1528 Knokke/Blankenberge met vertrek om 6h40 in Aarschot is in dit reisadvies geen spoor terug te vinden. Gelukkig, met Gent als eindbestemming wordt de IC 1528 wel getoond als mogelijke optie. Opluchting alom.
Ik heb het eerder al eens aangehaald, de IC 1528 blijft een noodzakelijk alternatief voor de rechtstreekse, maar overvolle P 7305. Het is niet omdat er nu een iets snellere verbinding naar Brussel bestaat, dat die voor iedereen ook voldoet. Blijkbaar beseft de NMBS nog altijd niet dat heel wat reizigers een minimum aan comfort zodanig op prijs stellen, dat ze daar zelfs een paar minuutjes extra reistijd voor over hebben.
Ik heb zo'n vermoeden dat er nog wat gaten zitten in het zoekmechanisme. Dit is maar één voorbeeldje, wellicht zijn er nog meer.
Hoi Kalimero,
Inderdaad heel merkwaardig en een beetje verontrustend want welke fouten zitten er dan nog allemaal in?
Het merkwaardige is dat als je dezelfde opzoeking doet op de site van de DB je juist dezelfde fout krijgt.
Niet zo verwonderlijk natuurlijk omdat ze gebruik maken van hetzelfde programma en waarschijnlijk ook van dezelfde databank.
Ofwel zit de fout dus in het programma HAFAS ofwel in de gegevens van de databank. Of zou het programma zo gemaakt zijn dat als het verschil tussen 2 opeenvolgende treinen zo klein is, ze maar 1 van de 2 laten zien ?
Ook de aangepaste dienstregeling voor de lijn Essen-Jambes die is veranderd met de ingebruikname van de tunnel in Antwerpen zit er nog niet in.
PS. Ben jij Kalimero van in het denkforum ?
Geplaatst: 26 mar 2007, 20:15
door Elgar
Eigenlijk is het normaal dat de routeplanner de trein van 6:40 te Aarschot naar Brussel niet weergeeft, omdat je in Aarschot een latere trein om 6:45 kan nemen waarmee je sneller op je bestemming geraakt.
Is het eigenlijk volgens de regels van de NMBS wel toegestaan om die van 6:40 te nemen?
Op de NMBS-site staat namelijk:
Welke reisweg nemen?
In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen.
Je mag echter een andere reisweg volgen, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt.
...
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
Geplaatst: 26 mar 2007, 20:59
door Adler
Elgar schreef:Eigenlijk is het normaal dat de routeplanner de trein van 6:40 te Aarschot naar Brussel niet weergeeft, omdat je in Aarschot een latere trein om 6:45 kan nemen waarmee je sneller op je bestemming geraakt.
Is het eigenlijk volgens de regels van de NMBS wel toegestaan om die van 6:40 te nemen?
Op de NMBS-site staat namelijk:
Welke reisweg nemen?
In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen.
Je mag echter een andere reisweg volgen, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt.
...
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
Je hebt volkomen gelijk, ik had de reisweg van die treinen nog niet bekeken.
Trouwens als je voor de trein van 6.40u het via veldje invult (via Leuven) krijg je die wel.
Er is dus in dit opzicht niets mis met de reisplanner en je mag inderdaad in principe de trein van 6.40u slechts nemen als je een 'via biljet' hebt.
Geplaatst: 26 mar 2007, 21:18
door Kalimero
Wanneer ik als startuur 6h40 opgeef krijg ik nog steeds enkel en alleen de trein van 6h45, ik moet ook nog eens expliciet "via Leuven" opgeven.
Moraal van het verhaal: om alle mogelijkheden van de dienstregeling te achterhalen moet je al goed op de hoogte zijn van de structuur van het spoorwegnet.
Elgar schreef:... omdat je in Aarschot een latere trein om 6:45 kan nemen waarmee je sneller op je bestemming geraakt....
Voor wie het nog niet gesnapt heeft: ik zou niets liever willen dan sneller op mijn bestemming geraken, zonder omweg langs Leuven,
maar op die P-trein van 6:45 geraakt in Aarschot nog een handvol mensen, de rest kan rechtstaan. Ik zie niet in waarom ik elke dag zou moeten knokken voor een zitje, terwijl er op de IC plaats zat is. Ik kan het ook niet helpen dat ze de capaciteit niet beter verdeeld hebben.
Elgar schreef:Is het eigenlijk volgens de regels van de NMBS wel toegestaan om die van 6:40 te nemen?
Er heeft nog geen enkele TBG een opmerking over gemaakt.
Ik zou eens willen zien hoe ze al die reizigers die nu de IC nemen bij in de P-trein gaan proppen. Dan volstaat zelfs een dubbeldekker niet meer.
Geplaatst: 26 mar 2007, 21:41
door Dietrich
Elgar schreef:Op de NMBS-site staat namelijk:
Welke reisweg nemen?
In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen.
Je mag echter een andere reisweg volgen, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt.
...
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php
Ik stel mij dan toch ook vragen bij de correcte werking van HAFAS, deze geeft voor bepaalde uren een reisweg aan voor Denderleeuw-Zottegem (welke zowel via stoptrein als IC te bereiken is op 1 lijn zonder overstap

) via Geraardsbergen. Dit is een verschil van zeker een halfuur voor een reisweg over twee verschillende lijnen. Ik heb het nog niet geriskeerd van deze te nemen aangezien ik betwijfel of dit wel kan met een abonnement voor een traject Aalst-Zottegem, en ook betwijfel ik dus zeer sterk of dit op bepaalde momenten echt een snellere weg is.
Geplaatst: 26 mar 2007, 22:26
door Elgar
Kalimero schreef:Voor wie het nog niet gesnapt heeft: ik zou niets liever willen dan sneller op mijn bestemming geraken, zonder omweg langs Leuven, maar op die P-trein van 6:45 geraakt in Aarschot nog een handvol mensen, de rest kan rechtstaan. Ik zie niet in waarom ik elke dag zou moeten knokken voor een zitje, terwijl er op de IC plaats zat is. Ik kan het ook niet helpen dat ze de capaciteit niet beter verdeeld hebben.
Ik snap je probleem zeer zeker, ik zeg gewoon waarom de routeplanner de rit via Leuven niet weergeeft. Als ik in jouw geval was, zou ik waarschijnlijk ook de trein langs Leuven nemen..
Maar het is toch logisch dat HAFAS een trein die vroeger vertrekt en later aankomt niet gaat weergeven, als er een trein is die later vertrekt en waarmee je rapper ter plekke bent. HAFAS kan natuurlijk niet weten dat er geen plaats is op die snelle trein..
Dietrich schreef:Ik stel mij dan toch ook vragen bij de correcte werking van HAFAS, deze geeft voor bepaalde uren een reisweg aan voor Denderleeuw-Zottegem (welke zowel via stoptrein als IC te bereiken is op 1 lijn zonder overstap

) via Geraardsbergen. Dit is een verschil van zeker een halfuur voor een reisweg over twee verschillende lijnen. Ik heb het nog niet geriskeerd van deze te nemen aangezien ik betwijfel of dit wel kan met een abonnement voor een traject Aalst-Zottegem, en ook betwijfel ik dus zeer sterk of dit op bepaalde momenten echt een snellere weg is.
Ik heb ook eens gekeken en puur theoretisch klopt de informatie die HAFAS weergeeft wel.
Je hebt in Denderleeuw bijvoorbeeld om 9:20 en om 10.01 een rechtstreekse trein die respectievelijk om 9:46 en 10:14 aankomt in Zottegem.
Om 9:22 vertrekt er dan een trein waarmee je via Geraardsbergen om 10:12 aankomt te Zottegem. Om 9:22 is dat dan dus de eerste trein naar Zottegem en mag je die dus nemen, maar op dit traject kan de TBG wel eens raar opkijken...

Geplaatst: 27 mar 2007, 08:25
door Adler
Kalimero schreef:Voor wie het nog niet gesnapt heeft: ik zou niets liever willen dan sneller op mijn bestemming geraken, zonder omweg langs Leuven, maar op die P-trein van 6:45 geraakt in Aarschot nog een handvol mensen, de rest kan rechtstaan. Ik zie niet in waarom ik elke dag zou moeten knokken voor een zitje, terwijl er op de IC plaats zat is. Ik kan het ook niet helpen dat ze de capaciteit niet beter verdeeld hebben.
Ik begrijp perfect uw redenering maar je mag toch niet vergeten dat de routeplanner een (zeer complex) computerprogramma is waar honderden regels zijn ingebouwd om een verbinding te zoeken die ook voldoet aan alle voorschriften van alle betrokken vervoersmaatschappijen.
Puur menselijk geredeneerd zou je inderdaad kunnen verwachten dat je die trein van 6.40u ook te zien krijgt maar voor het programma is het totaal onlogisch om een verbinding te geven die vroeger vertrekt, later aankomt en volgens de reglementering ook nog meer kost (7 euro voor een enkele reis ipv 6,50 euro).
Als je die redenering doortrekt zou je ook kunnen verwachten dat voor de verbinding van Brussel naar Gent ook alle treinen via Antwerpen worden gegeven.
Je zou natuurlijk kunnen argumenteren dat er een regel zou kunnen ingebouwd worden om wel dergelijke verbindingen te geven als het verschil in tijd onder een bepaalde limiet ligt. Maar waar ligt dan de grens voor al deze uitzonderingen? Dit zou het programma uitermate complex maken.
Ik zou me troosten met de gedachte dat u als mens nog altijd superieur bent in vergelijking met een computerprogramma.