Blauw Belgisch rijtuig op Kijfhoek (NL) vandaag!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bibke

Bericht door Bibke »

bobby schreef:
Bibke schreef:Wat was de functie eigenlijk in die wagons?
Ik herinner me nog dat er vroeger (jaren 60, 70 en begin jaren 80) steeds één rijtuig in een stam zat met zulk een koepel.
dit zijn generator-wagens.
Ik bedoelde eigenlijk: Wat was de functie van de koepel?
Mijn vraag was idd slecht geformuleerd.
pietje

Bericht door pietje »

het voorzien van elektriciteit aan wagons die gesleept worden door een (diesel) locomotief die deze niet kan leveren.

Vroeger werd voor de verwarming stoom gebruikt. (wagons M2 of vroeger)
De meeste diesellocs hadden daarvoor een stoomgenerator.
Vanaf de elektrische locs gebruikte men elektriciteit om te verwarmen.

Wanneer men nu elektrisch verwarmde wagons aan een dieselloc wenste te koppelen had men een generatorwagen nodig.

Er zijn naderhand ook diesellocs omgebouwd om elektriciteit te kunnen leveren aan de rijtuigen, maar dat was niet bij elke diesel reeks mogelijk (vermogen van de loc)
Bibke

Bericht door Bibke »

pietje schreef:het voorzien van elektriciteit aan wagons die gesleept worden door een (diesel) locomotief die deze niet kan leveren.

Vroeger werd voor de verwarming stoom gebruikt. (wagons M2 of vroeger)
De meeste diesellocs hadden daarvoor een stoomgenerator.
Vanaf de elektrische locs gebruikte men elektriciteit om te verwarmen.

Wanneer men nu elektrisch verwarmde wagons aan een dieselloc wenste te koppelen had men een generatorwagen nodig.

Er zijn naderhand ook diesellocs omgebouwd om elektriciteit te kunnen leveren aan de rijtuigen, maar dat was niet bij elke diesel reeks mogelijk (vermogen van de loc)
Pietje,

Als jouw antwoord een antwoord is op mijn vraag hierboven, dan moet ik u zeggen dat ik dat wel wist van die Generatorwagens en van de blauwe diesels.
Maar mijn vraag was (en is) wat de bedoeling was van de koepel, van dat rijtuig met koepel, dat in een stam gewone rijtuigen werd opgenomen.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik dacht dat de TBG in die koepel zat, en daar een rem heeft, vanuit die koepel heeft hij een beetje overzicht op de trein. Ik denk wel dat dit enkel in het stoomtijdperk gebruikt werd, later had de koepel volgens mij geen nut meer, en was het rijtuig enkel nog aanwezig om z'n functie als bagagewagen en ruimte voor de TBG.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rutotrains

17815 Moeskroen 06.02.89

Bericht door rutotrains »

Zijn jullie wel zeker dat dit rijtuig een generatorwgen is geweest.
Hier een foto, toen zat dit rijtuig in de TECHNOtrein.
Bijlagen
17815 (60 88 99-40 035-2) Moeskroen 06.02.89.jpg
17815 (60 88 99-40 035-2) Moeskroen 06.02.89.jpg (110.75 KiB) 3242 keer bekeken
rutotrains

rijtuigen

Bericht door rutotrains »

Eventjes op FOTOGRAFIE, Montzen 07.06.06 kijken, daar veel van die rijtuigen.
msts.be

Re: Blauw Belgisch rijtuig op Kijfhoek (NL) vandaag!

Bericht door msts.be »

Na een beetje zoekwerk ben ik wat meer te weten gekomen over een paar andere "lange RIC"-pakwagens..

Om terug even het lijstje van Breva te nemen:
Breva schreef: 17.001 - NMBS
17.005 - SSN
17.008 - BVS, gesloopt 2005
17.010 - Walter Ley, Montzen

? 17.019 )
? 17.020 ) NMBS, No.s 8 en 9 van de koninklijke trein
De rijtuigen 8 en 9 van de koninklijke trein staan in het "museum" van Haine-St-Pierre en zijn dus nog voorhanden. Deze zijn nog in een enorm goede staat en waarschijnlijk zo goed als rijvaardig. Ik weet niet of deze ook tentoongesteld zijn geweest op "Leve de Trein" op 15 en 16 september 2007, de rest van de koninklijke trein stond daar toen wel.
Van het rijtuig nr. 8 is er een foto te vinden op de site van Patrick Tassignon (dgrr) hier.
Ikzelf heb ook nog een paar foto's van zowel rijtuig 8 als 9, maar die zijn zeer donker en er valt weinig op te herkennen. Ik zal zien wat ik er nog aan kan verbeteren en dan stuur ik je ze eventueel wel door..

Verder is er ook nog op dezelfde site een foto te vinden van de 17.009 ! Klik hier daarvoor. De foto is genomen op 31/08/1985, de 17009 was buiten dienst gesteld in 1983 (gezien zijn PV-nummer), en aangezien vandaag niets meer te zien is in Herbestal mag men ervanuitgaan dat ook dit rijtuig gesloopt is..

Van de "lange RIC"-pakwagens blijven er dus niet veel meer over, in tegenstelling tot de "korte" pakwagens..
Plaats reactie