Na een beetje zoekwerk ben ik wat meer te weten gekomen over een paar andere "lange RIC"-pakwagens..
Om terug even het lijstje van Breva te nemen:
Breva schreef:
17.001 - NMBS
17.005 - SSN
17.008 - BVS, gesloopt 2005
17.010 - Walter Ley, Montzen
? 17.019 )
? 17.020 ) NMBS, No.s 8 en 9 van de koninklijke trein
De rijtuigen 8 en 9 van de koninklijke trein staan in het "museum" van Haine-St-Pierre en zijn dus nog voorhanden. Deze zijn nog in een enorm goede staat en waarschijnlijk zo goed als rijvaardig. Ik weet niet of deze ook tentoongesteld zijn geweest op "Leve de Trein" op 15 en 16 september 2007, de rest van de koninklijke trein stond daar toen wel.
Van het rijtuig nr. 8 is er een foto te vinden op de site van Patrick Tassignon (dgrr)
hier.
Ikzelf heb ook nog een paar foto's van zowel rijtuig 8 als 9, maar die zijn zeer donker en er valt weinig op te herkennen. Ik zal zien wat ik er nog aan kan verbeteren en dan stuur ik je ze eventueel wel door..
Verder is er ook nog op dezelfde site een foto te vinden van de 17.009 ! Klik
hier daarvoor. De foto is genomen op 31/08/1985, de 17009 was buiten dienst gesteld in 1983 (gezien zijn PV-nummer), en aangezien vandaag niets meer te zien is in Herbestal mag men ervanuitgaan dat ook dit rijtuig gesloopt is..
Van de "lange RIC"-pakwagens blijven er dus niet veel meer over, in tegenstelling tot de "korte" pakwagens..