pietje schreef:Ik heb net gezien dat er een artikel over de nieuwe reeks 18 is bijgekomen: http://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_18_%28Siemens%29
knap artikel! alleen een foto ontbreekt
Is het misschien niet correcter om er een 3 spanningsloc van te maken, Siemens zegt zelf toch ook dat het een 3 spanningsloc is?
Dat hangt er maar van af hoe je dat definieert. Er zijn sterke aanwijzingen dat er slechts een softwarewijziging nodig was om van de standaarduitvoering (vierspanningsloc) een driespanningsversie te maken...
Groetjes,
Rian
Neen Rian, er zijn zeker en vast onderdelen weggelaten voor 15 kV (zoals de panto en de hoogspanningsschakelaar), dus een vierspanningsloc is het zeker niet. (tenzij er een "retro-fit" gebeurt)
Driespanning wel, zij het met verminderd vermogen, maar dat is voor de meeste meerspanningslocs die onder 1,5kV kunnen rijden.
rvdborgt schreef:Dat hangt er maar van af hoe je dat definieert. Er zijn sterke aanwijzingen dat er slechts een softwarewijziging nodig was om van de standaarduitvoering (vierspanningsloc) een driespanningsversie te maken...
Neen Rian, er zijn zeker en vast onderdelen weggelaten voor 15 kV (zoals de panto en de hoogspanningsschakelaar), dus een vierspanningsloc is het zeker niet. (tenzij er een "retro-fit" gebeurt)
Wordt er in Duitsland dan een andere panto gebruikt? Ik dacht dat die redelijk standaard was.
25 kv, 15 kv en 3 kv (samen met 1500v) hebben een verschillende panto, dit alles heeft te maken met vrije ruimte profiel die van toepassing bij die spanningen. de manier waarop de draad word opgehangen
Ja , en zo komt het dat in Zwitserland en Duitsland een andere panto nodig is alhoewel daar dezelfde spanning (15kV 16,7Hz) gebruikt word.. in Zwitserland is de zig-zag namelijk minder sterk en moet er dus een smallere panto gebruikt worden , in Duitsland is de zig-zag dezelfde als bij ons , enkel de rijdraad is verschillend (wisselstroom , ander materiaal en dikte !)..
In het weekend heb ik mij beziggehouden met het aanmaken van nieuwe artikels op Wikipedia, maar wel op de Engelse versie. Niet dat de Nederlandse slecht is, maar op de Engelse is er nu éénmaal meer publiek voor internationale locseries en wordt er beter onderhouden..
Het gaat om artikels van de Voith Maxima, de Vossloh Euro 4000 en de FS E.403. Dat van de Euro 4000 bestond al voordien, maar ik heb dat artikel serieus aangevuld. De 2 andere heb ik wél zelf aangemaakt.
Edit: Ook nog eentje aangemaakt van onze "omgebouwde Taigatrommel" hier..
Ondertussen heb ik enkele artikels bijgewerkt op de Nederlandstalige Wikipedia. De nieuwe schijf HLE18 was daar nog niet vermeld, de status van de HLE27 MUX was die van in het begin, en ook de nieuwe bestelling ICE-3MF was nog niet echt bekend..
Kan het zijn dat die gegevens nog niet online staan?
Voor de HLE 18 krijg ik:
HLE 18 (Siemens
Wikipedia heeft nog geen artikel met de naam "HLE 18 (Siemens".
Start dit artikel
Zoek naar HLE 18 (Siemens in …
… andere Wikipedia-artikelen
… Wikimedia Commons (afbeeldingen, muziek, geluid en video)
… alle Wikipedia's via Google
Of bekijk …
… de lijst met pagina's waarvan de naam begint met HLE 18 (Siemens
… de lijst met pagina's die verwijzen naar HLE 18 (Siemens
Indien u zojuist deze pagina heeft aangemaakt door op "pagina opslaan" te klikken en u krijgt deze tekst, is het niet zeker dat het opslaan mislukt is. Wikipedia heeft soms een databasevertraging of de pagina kan al direct verwijderd zijn. Wacht een paar momenten of controleer het verwijderingslogboek.
En wat de andere 2 links betreft, heb ik de indruk dat het ook nog de oude informatie is.
HLE 18 (Siemens
Computers!!! :)
Ge hebt het sluit-haakje niet meegekopieerd. (wat gemakkelijk gebeurt bij het kopiëren van links, het is een beetje plagerig om in Wikipedia topics te maken met een sluit-haakje als laatste karakter)
Computergebruikers!!!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje schreef:Als ik nu op de nederlandstalige wikipedia kijk dan zie ik dat bv. de locs van de NS (zowel in dienst als historisch) vrij goed gedocumenteerd zijn. De NMBS locs daarentegen is nogal bedroevend.
Sowieso is de Belgische informatie op Wikipedia over bepaalde onderwerpen in vergelijking met de Nederlandse vaak bedroevend. Soms lees je zelfs "ons land" (waarmee Nederland bedoeld wordt) in een onderwerp dat helemaal niet exclusief over Nederland gaat. Alsof alleen Nederlanders de Nederlandstalige Wikipedia zouden lezen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
HLE 18 (Siemens
Computers!!!
Ge hebt het sluit-haakje niet meegekopieerd. (wat gemakkelijk gebeurt bij het kopiëren van links, het is een beetje plagerig om in Wikipedia topics te maken met een sluit-haakje als laatste karakter)
Computergebruikers!!!
Probleem is dat phpBB het haakje niet mee herkent als URL en je dus verkeerd terechtkomt, tenzij je zelf de url-tags er zet.
Haakjes gebruiken ze op Wikipedia redelijk veel om een onderscheid te maken tussen de termen in verschillende vakgebieden.