Ritten verenigingen verboden op Belgische net(?)
De beslissing tot '5404' is genomen omdat dit de enige historisch correcte livrei is.
TSP heeft de 202.020 met enkele koplampen en enkele gele band, daarom behoudt de Holdingloc alles dubbel. MAAR...in deze versie reden de locs nooit met het 6-cijferige nummer!
Waarom dan wel voor de restauratie? Dat was het gevolg van de afscheidsrit 54 in de jaren 90, waar een verkeerde livrei werd aangebracht.
De Märklin-loc zou dezelfde versie moeten vertonen als de versie waarin de loc zal buitenkomen.
greetz
TSP heeft de 202.020 met enkele koplampen en enkele gele band, daarom behoudt de Holdingloc alles dubbel. MAAR...in deze versie reden de locs nooit met het 6-cijferige nummer!
Waarom dan wel voor de restauratie? Dat was het gevolg van de afscheidsrit 54 in de jaren 90, waar een verkeerde livrei werd aangebracht.
De Märklin-loc zou dezelfde versie moeten vertonen als de versie waarin de loc zal buitenkomen.
greetz
Allez, d'er is een verduidelijking nodig 
HOE WAS HET TOT 11/06:
Door aanvaarding van Europese regels in nationale wet op 01/01/2007, kan historisch rollend materieel niet meer op Belgische sporen rijden. Dit is een puur administratieve materie, niet een technische: Europa wil een scheiding tussen de beheerder van de infrastructuur (Infrabel) en de gebruikers (NMBS, DLC, Rail4chem,...). Dit zijn 'operatoren'. Enkel een operator kan treinen verzekeren. Om een operator te zijn moet je over een exploitatielicentie en een veiligheidscertificaat beschikken. Noch de NMBS-Holding (verantwoordelijk voor het officieel historisch materieel), noch de private verenigingen (bv. TSP) kunnen operator worden. Ze kunnen wel de hulp van een erkende operator inroepen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun ritten. In België is de NMBS de enige reizigersoperator (blijft dat tot 2017), en wil deze verantwoordelijkheid niet dragen. Daarom onderzoeken wij bij de NMBS-Holding - samen met Infrabel - een 'stand alone case' voor ons eigen én voor de verenigingen (bv. TSP). Deze discussies zijn nog steeds aan de gang omdat het niet evident is niet in contradictie te treden met de Europese regels. De ritten liggen dus stil tot het bevoegde Ministerie één van onze projectteksten toch goedkeurt. Hoe kan er in afwachting wel worden gereden met historisch materieel
1. reizigers: M2 en K rijtuigen gesleept door een locomotief die nog in het normale park van de NMBS zit.
2. goederen: enkel bijzondere transporten, dat kan met een privéloc, maar die moet dan worden bestuurd door een cargobestuurder in dienst
HOE IS HET VANAF 11/06:
Het dossier dat we bij de NMBS Holding (Hist. Patr.) samen met Infrabel opmaakte, werd eindelijk vanaf 11/06 door het ministerie goedgekeurd, de ritten zijn dus - ongelofelijk maar waar - eindelijk weer mogelijk, binnenkort volgt wel meer nieuws hierover
greetz

HOE WAS HET TOT 11/06:
Door aanvaarding van Europese regels in nationale wet op 01/01/2007, kan historisch rollend materieel niet meer op Belgische sporen rijden. Dit is een puur administratieve materie, niet een technische: Europa wil een scheiding tussen de beheerder van de infrastructuur (Infrabel) en de gebruikers (NMBS, DLC, Rail4chem,...). Dit zijn 'operatoren'. Enkel een operator kan treinen verzekeren. Om een operator te zijn moet je over een exploitatielicentie en een veiligheidscertificaat beschikken. Noch de NMBS-Holding (verantwoordelijk voor het officieel historisch materieel), noch de private verenigingen (bv. TSP) kunnen operator worden. Ze kunnen wel de hulp van een erkende operator inroepen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun ritten. In België is de NMBS de enige reizigersoperator (blijft dat tot 2017), en wil deze verantwoordelijkheid niet dragen. Daarom onderzoeken wij bij de NMBS-Holding - samen met Infrabel - een 'stand alone case' voor ons eigen én voor de verenigingen (bv. TSP). Deze discussies zijn nog steeds aan de gang omdat het niet evident is niet in contradictie te treden met de Europese regels. De ritten liggen dus stil tot het bevoegde Ministerie één van onze projectteksten toch goedkeurt. Hoe kan er in afwachting wel worden gereden met historisch materieel
1. reizigers: M2 en K rijtuigen gesleept door een locomotief die nog in het normale park van de NMBS zit.
2. goederen: enkel bijzondere transporten, dat kan met een privéloc, maar die moet dan worden bestuurd door een cargobestuurder in dienst
HOE IS HET VANAF 11/06:
Het dossier dat we bij de NMBS Holding (Hist. Patr.) samen met Infrabel opmaakte, werd eindelijk vanaf 11/06 door het ministerie goedgekeurd, de ritten zijn dus - ongelofelijk maar waar - eindelijk weer mogelijk, binnenkort volgt wel meer nieuws hierover

greetz
Ik raad aan dat iedereen die hieromtrent vragen heeft rechtstreeks contact opneemt met het TSP of eventueel andere bevoegde instanties. (tt44ta46)
Speculaties of foutieve informatie verspreiden is uit den boze. Dit dossier
is nog steeds niet 100% in orde en in het belang van het dossier vraag ik voorzichtig om te springen met gesprokkelde geruchten.
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Henk
TSP.
Speculaties of foutieve informatie verspreiden is uit den boze. Dit dossier
is nog steeds niet 100% in orde en in het belang van het dossier vraag ik voorzichtig om te springen met gesprokkelde geruchten.
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Henk
TSP.