Ritten verenigingen verboden op Belgische net(?)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

De beslissing tot '5404' is genomen omdat dit de enige historisch correcte livrei is.

TSP heeft de 202.020 met enkele koplampen en enkele gele band, daarom behoudt de Holdingloc alles dubbel. MAAR...in deze versie reden de locs nooit met het 6-cijferige nummer!

Waarom dan wel voor de restauratie? Dat was het gevolg van de afscheidsrit 54 in de jaren 90, waar een verkeerde livrei werd aangebracht.

De Märklin-loc zou dezelfde versie moeten vertonen als de versie waarin de loc zal buitenkomen.

greetz
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Zo zal de 5404 er dus gaan uitzien: (en dus ook de Märklinloc)
Groeten,
Joris De Mol
Bijlagen
De 5404 tijdens de expo in het Casino in Blankenberge.
De 5404 tijdens de expo in het Casino in Blankenberge.
IMG00142.jpg (78.94 KiB) 5584 keer bekeken
Afbeelding
5941

Bericht door 5941 »

TSP en de NMBS en andere verenigingen mogen weer legaal rijden op het net

yes eindelijk
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

5941 schreef:TSP en de NMBS en andere verenigingen mogen weer legaal rijden op het net

yes eindelijk
vanwaar heb je dit gehoord??
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

5941 schreef:TSP en de NMBS en andere verenigingen mogen weer legaal rijden op het net

yes eindelijk
Volgens laatste nummer van TSP was alles veroorzaakt door NMBS , niet Infrabel (netbeheerder)????
Of zou de vertaling haakjes hebben ?
5941

Bericht door 5941 »

ik heb daar een mail over gehad over dat het in orde is
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

Allez, d'er is een verduidelijking nodig ;-)

HOE WAS HET TOT 11/06:

Door aanvaarding van Europese regels in nationale wet op 01/01/2007, kan historisch rollend materieel niet meer op Belgische sporen rijden. Dit is een puur administratieve materie, niet een technische: Europa wil een scheiding tussen de beheerder van de infrastructuur (Infrabel) en de gebruikers (NMBS, DLC, Rail4chem,...). Dit zijn 'operatoren'. Enkel een operator kan treinen verzekeren. Om een operator te zijn moet je over een exploitatielicentie en een veiligheidscertificaat beschikken. Noch de NMBS-Holding (verantwoordelijk voor het officieel historisch materieel), noch de private verenigingen (bv. TSP) kunnen operator worden. Ze kunnen wel de hulp van een erkende operator inroepen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun ritten. In België is de NMBS de enige reizigersoperator (blijft dat tot 2017), en wil deze verantwoordelijkheid niet dragen. Daarom onderzoeken wij bij de NMBS-Holding - samen met Infrabel - een 'stand alone case' voor ons eigen én voor de verenigingen (bv. TSP). Deze discussies zijn nog steeds aan de gang omdat het niet evident is niet in contradictie te treden met de Europese regels. De ritten liggen dus stil tot het bevoegde Ministerie één van onze projectteksten toch goedkeurt. Hoe kan er in afwachting wel worden gereden met historisch materieel

1. reizigers: M2 en K rijtuigen gesleept door een locomotief die nog in het normale park van de NMBS zit.
2. goederen: enkel bijzondere transporten, dat kan met een privéloc, maar die moet dan worden bestuurd door een cargobestuurder in dienst


HOE IS HET VANAF 11/06:

Het dossier dat we bij de NMBS Holding (Hist. Patr.) samen met Infrabel opmaakte, werd eindelijk vanaf 11/06 door het ministerie goedgekeurd, de ritten zijn dus - ongelofelijk maar waar - eindelijk weer mogelijk, binnenkort volgt wel meer nieuws hierover ;-)

greetz
Bert

Bericht door Bert »

Eindelijk! 8)

Het ritje gisteren met de 201.010 en een paar L-rijtuigen was dus het allereerste ritje zonder ommeweg. :)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Zeer goed nieuws!
Maar wat ik me wel afvraag: had men dit probleem niet zien aan komen, en kunnen vermijden door de NMBS bevoegd te laten zijn voor het historisuch patrimonium, en niet de Holding?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Is het nu nog zo dat historisch materiaal mag rijden? Want blijkbaar mag het niet meer wegens een of andere overtreding
5941

Bericht door 5941 »

ja


maaar voor 500 m in het station van Ciney mag de 64169 geen reizigers slepen dus dees weekend reden bussen tussen ciney en braibant

gr hans
PM_36
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jul 2007, 14:23

Bericht door PM_36 »

Ik raad aan dat iedereen die hieromtrent vragen heeft rechtstreeks contact opneemt met het TSP of eventueel andere bevoegde instanties. (tt44ta46)
Speculaties of foutieve informatie verspreiden is uit den boze. Dit dossier
is nog steeds niet 100% in orde en in het belang van het dossier vraag ik voorzichtig om te springen met gesprokkelde geruchten.

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Henk
TSP.
Bert

Bericht door Bert »

5941 schreef: maaar voor 500 m in het station van Ciney mag de 64169 geen reizigers slepen dus dees weekend reden bussen tussen ciney en braibant
Dat lijkt mij wel logisch na 30 juni... :roll:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Bert schreef:
5941 schreef: maaar voor 500 m in het station van Ciney mag de 64169 geen reizigers slepen dus dees weekend reden bussen tussen ciney en braibant
Dat lijkt mij wel logisch na 30 juni... :roll:
Wat bedoel je?

Op 1 juli werd er nog gereden tot in Ciney station.
Bert

Bericht door Bert »

Er zijn nogal wat dingen misgelopen die dag. Degene die meewaren op die fotorit zullen het wel weten.
Plaats reactie