
Wissel op slechts één spoor.
Dit soort ontspoortong gebruikt men ook om te verwijden dat bij bv een verkeerde opduwbeweging, wagons per ongeluk bij een firma binnengeduwd worden...
Alhoewel, daar werkt men meestal met wissels met sleutels of klauwen.
Als een wagon ontspoort en 'in de grond rijdt', is de schade minder groot dan wanneer hij onbedoeld een firma binnenrijdt of op straat rijdt.
Alhoewel, daar werkt men meestal met wissels met sleutels of klauwen.
Als een wagon ontspoort en 'in de grond rijdt', is de schade minder groot dan wanneer hij onbedoeld een firma binnenrijdt of op straat rijdt.
Wordt gebruikt om privé-spoor van het publieke net te scheiden. Zodat er niets ongewild (vb bij rangeringen) op het publieke net kan komen.
Een andere methode is het gebruik van een "hond". Is een soort van blok dat met een vergrendeld op het spoor wordt geplaatst, zodat de los geslagen wagens daar op botsen.
De wissels zijn meestal ook gesloten, maar hebben niet de bedoeling om "losgeslagen" wagens tegen te houden. Als ze daar zouden stilstaan, dan botst de aanstormende trein toch nog tegen die wagen.
Een andere methode is het gebruik van een "hond". Is een soort van blok dat met een vergrendeld op het spoor wordt geplaatst, zodat de los geslagen wagens daar op botsen.
De wissels zijn meestal ook gesloten, maar hebben niet de bedoeling om "losgeslagen" wagens tegen te houden. Als ze daar zouden stilstaan, dan botst de aanstormende trein toch nog tegen die wagen.
Dat klopt denk ik niet (zie foto).Hoefnix schreef:De wissels zijn meestal ook gesloten, maar hebben niet de bedoeling om "losgeslagen" wagens tegen te houden. Als ze daar zouden stilstaan, dan botst de aanstormende trein toch nog tegen die wagen.
De wissel van de aftakking naar IKEA, vlak voor Genk Goederen, staat ook altijd open.