Geplaatst: 12 apr 2007, 20:33
Adler schreef:Volgens de formule P=F*v kan de kracht maar 0 worden bij oneindige snelheid. Bij de maximum snelheid van 120 km/h zal je dus wel nog een F hebben die niet 0 is. Trouwens als de trekkracht zou nul worden zou de trein geen millimeter meer vooruit komen.steamfreak schreef:Fout, de hyperbool heeft bij 120km/h nog een paar ton trekkracht, en de hyperbool zou ver moeten reiken om in de buurt van 0 te komen.
Het is de debietregeling in de dieselmotor zelf die de beperking oplegt![]()
AHA
Bij een recht vlak spoor moet bij een constante snelheid altijd nog de luchtweerstand en de wrijving van de wielen op het spoor en alle wrijvingen in de overbrenging overwonnen worden.
Steven heeft ook gelijk dat die diesellok eigenlijk een elektrische lok is vermits een elektrische motor de traktie levert. Eigenlijk moet je dus eerst naar de karakteristieken kijken van die elektrische motoren.
Als de lok geen trekkracht meer kan leveren kan hij alleen zijn eigen nog aandrijven maar niets meer trekken. Blijkbaar snijdt de snelheidsmeter de dieseltoevoer af , maar dat kan je nooit simulren met wiskunde is gewoon een fageknipte hyperbool op 120 km/h. Zo zal de trekkracht bij okmh ook nooit oneindig zijn. Maximaal +- 30% van eigengewicht van de lok, anders is het slippen geblazen; bij een ongelijke gewichtsverdeling over de assen zelfs nog sneller...