Pagina 2 van 12

Geplaatst: 17 apr 2007, 16:29
door Steven
ik heb die qoute niet gemaakt en het gaat om een intervieuw, dacht dat het betreffende intervieuw ook openbaar geweest was, maar ben nie meer zeker

Geplaatst: 17 apr 2007, 18:48
door belgiumrailnmbs
het komt van extraweb, en is ook in blad Connect 19 blz 8 (jan.) verschenen die de meeste in de vuilbak gooien, dus geen bedrijfsgeheim. Staat en stond ook in Spoorwegjournaal, Op de baan, Metro, kranten enz enz enz. dus niet echt nieuws

Geplaatst: 19 apr 2007, 08:43
door carlos
Steven schreef:weinig zinvol aangezien de nmbs al een product heeft dat sneller gaat bobby, namelijk thalys genaamd, ze willen hun eigen product niet te veel concurrentie aandoen he er zal altijd een wezenlijk verschil moeten blijven he
De opmerkingen van Bobby zijn nochtans terecht:

1) nmbs gaat er prat op dat zij standaard taurussen gekocht hebben, nu heeft taurus als maximum snelheid 230 km/u, dus als de NMBS t18 maar 200km/u kan heeft men dus een wijziging gevraagd (optie) om minder snel te kunnen dan een standaard loc.

2) i11 mag vandaag maar 200 km/u, maar zoals Bobby zegt zal i11 vermoedelijk wel hogere snelheden aankunnen; komt daarbij dat locs worden aangekocht om deze gedurende 25 a 40 jaar te gebruiken, dus in de toekomst zouden er rijtuigen kunnen komen die sneller dan 200 km/u kunnen.

Steven, uw opmerking is deels terecht: een vervoersmaatschappij wenst geen concurrentie te hebben met haar HST trein; nochtans alle inkomsten van een gewone trein zijn 100% voor NMBS, alle inkomsten voor Thalys-HST zijn voor Thalys, waarvan NMBS slechts 30% krijgt; dus uiteindelijk brengt (bv) een ticket Luik-Brussel met een gewone trein meer op voor NMBS dan eenzelfde ticket met Thalys

Geplaatst: 19 apr 2007, 09:05
door Steven
de taurussen bestaan in verschillende standaardversies, moet maar is gaan zien op de site
http://www.transportation.siemens.com/t ... rinter.htm
de basisversie is 200 tot(of?) 230 km/u het is de laatste kolom maar dan als U2 ipv U4

Geplaatst: 19 apr 2007, 09:10
door Hobbes
En wat is het nut van een locomotief bestemd voor klassiek binnenlands verkeer die meer dan 200km/h aankan?
Met veel moeite zijn hier en daar baanvakken al omgevormd naar 160km/h (tussen Gent en Beernem, Brugge en Oostende bv), de rest van de lijnen is in het beste geval 140 km/h en in vele gevallen zelfs minder.
Lijn 124 bv is volledig 120 km/h...
In de toekomst zullen er misschien hogere snelheden mogelijk worden op meerdere lijnen maar hoeveel jaar gaat dat nog duren...? :wink:

Geplaatst: 19 apr 2007, 09:14
door Steven
ni voor die nieuwe loc al lang afgeschreven is en om dat ene stukje van 50 km waar hij dan eventueel echt sneller zou kunnen is het ook wat zinloos :-) de lijnen die nog zouden moeten aangepast worden zullen in eerste instantie naar 160 omgeschakeld worden daar waar het kan, het is misschien ooit bedoeling L50A tot brugge op 200 te brengen, maar dat is zeker nog niet voor morgen.

Geplaatst: 19 apr 2007, 09:42
door Adler
Ik denk dat het met de korte afstanden in ons land weinig zin heeft om op de klassieke lijnen sneller te gaan rijden dan 160 km/h.
Alle lijnen zijn op de piekuren toch al oververzadigd en ik zie niet goed in hoe men daar nog treinen gaat tussenkrijgen die 200 km/h rijden.
Nog afgezien van het feit dat dan ook het hele klassieke seinsysteem moet herzien worden.

Geplaatst: 19 apr 2007, 09:46
door Steven
dat is geen probleem die seinen. etcs zal altijd meer mogelijkheden bieden dan het huidige systeem (dat goed is tot 160 km/u) en aangezien in de toekomst toch overal etcs komt is het optrekken van bepaalde lijnen (zoals de 50A naar gent, die toch al overwegvrij is om dit te kunnen doen alsook de 36 N) geen enkel probleem (over welke tijdsperiode we hier moeten spreken is wat tasten in de mist)

Geplaatst: 19 apr 2007, 10:11
door Adler
Steven schreef:dat is geen probleem die seinen. etcs zal altijd meer mogelijkheden bieden dan het huidige systeem (dat goed is tot 160 km/u) en aangezien in de toekomst toch overal etcs komt is het optrekken van bepaalde lijnen (zoals de 50A naar gent, die toch al overwegvrij is om dit te kunnen doen alsook de 36 N) geen enkel probleem (over welke tijdsperiode we hier moeten spreken is wat tasten in de mist)
De seininrichting mag dan misschien geen probleem meer zijn als overal ETCS is maar ik zie echt niet in hoe men treinen die 200 km/h rijden kan gaan tussenvoegen tussen de tragere treinen. De grootste afstand tussen 2 IC stations in ons land is misschien 50 km. Je kan dit niet vergelijken met bv. Duitsland waar een IC trein soms meer dan 2h rijdt zonder ergens te stoppen.
Als men ziet welke gemiddelde snelheid men vandaag bij ons maar haalt zelfs met de snelste IC-treinen heeft een hogere snelheid dan 160 km/h volgens mij geen enkele zin op de bestaande lijnen.

Geplaatst: 19 apr 2007, 10:22
door Steven
daarom ook dat er maar twee lijnen zijn waar die 200km/u eventueel zou doorgaan 50 A tot brugge en de 36N, heb hier thuis een kaart liggen van belgische net met huidige en toekomstige snelheden van lijnen op. (onder voorbehoud natuurlijk). er zijn nog lijnen die men wil aanpassen hoor (niet naar 200 wel verhogen van bestaande snelheden)
50A 160 ->200 (tot brugge)
36N 160 ->200
36 140 ->160
124 120 ->160 (tot nijvel en 140 tot luttre)
73 120 ->140
59 140 ->160
139 90 ->100
154 90 ->100
25 140 ->160

is op een kaartje van april 2003 dus deze info is indicatief wat ze toen dachten, deze info kan ondertussen al gewijzigd zijn

Geplaatst: 19 apr 2007, 10:51
door Adler
Ik heb eens een kleine berekening gemaakt.
De afstand Brussel-Zuid tot Brugge langs de 50A bedraagt 92,3 km.
Stel dat op 70 km hiervan aan maximum snelheid kan gereden worden.
Bij 160 km/h duurt dit 26,25 min, aan 200 km/h duurt dit 21 min.
Ik weet niet of die 5 minuten tijdswinst die enorme investering waard zijn.
Vergeet ook niet dat het verschil in energieverbruik tussen 160 en 200 enorm is.

PS. (niet direct te maken met dit onderwerp), ik heb eens de Technische Netkaart 9700.cdr afgeprint op A1 formaat (poster formaat). Op deze kaart staan alle sporen in detail, ook alle tunnels en ophaalbruggen. Prachtige kaart.

Geplaatst: 19 apr 2007, 11:27
door ziemon
de taurussen bestaan in verschillende standaardversies, moet maar is gaan zien op de site
http://www.transportation.siemens.com/t ... rinter.htm
de basisversie is 200 tot(of?) 230 km/u het is de laatste kolom maar dan als U2 ipv U4
in principe bestaat er alleen een basis platform, en zijn deze opgevoerde typen gewoon een voorbeeld van wat er mogelijk is, en hier vemeld omdat deze reeds betsaan. De belgische HLE18 is weer een totaal nieuwe configuratie, ES60U3 zoals we weten. In principe zijn snelheden van 140 tot 230 kmh mogelijk, 1 tot 4 spanningen, breedspoor of normaalspoor, enz enz. Deze eigenschappen hebben dus geen directe verhouding tot elkaar. Het is natuurlijk de truc om met 1 platform alle 100en verschillende eisen van vele verschillende ondernemingen toch de te kunnen voldoen.

Het zou me overigens niet verbazen dat men geen afwijkende draaistellen gaat bouwen voor de HLE18 en dat er dus gewoon de stellen onderkomen welke ook al onder alle andere Tauri zitten, zodat men technisch dus een lok heeft voor max 230 km/h.

Geplaatst: 19 apr 2007, 12:35
door pietmol
ziemon schreef:
in principe bestaat er alleen een basis platform, en zijn deze opgevoerde typen gewoon een voorbeeld van wat er mogelijk is, en hier vemeld omdat deze reeds betsaan. De belgische HLE18 is weer een totaal nieuwe configuratie, ES60U3 zoals we weten. In principe zijn snelheden van 140 tot 230 kmh mogelijk, 1 tot 4 spanningen, breedspoor of normaalspoor, enz enz. Deze eigenschappen hebben dus geen directe verhouding tot elkaar. Het is natuurlijk de truc om met 1 platform alle 100en verschillende eisen van vele verschillende ondernemingen toch de te kunnen voldoen.

Het zou me overigens niet verbazen dat men geen afwijkende draaistellen gaat bouwen voor de HLE18 en dat er dus gewoon de stellen onderkomen welke ook al onder alle andere Tauri zitten, zodat men technisch dus een lok heeft voor max 230 km/h.
ES60U3? de '3' staat toch voor het aantal spanningen waaronder deze loc kan opereren. HLE18 is toch maar een 2-spanningsloc.

Geplaatst: 19 apr 2007, 12:48
door Adler
pietmol schreef: ES60U3? de '3' staat toch voor het aantal spanningen waaronder deze loc kan opereren. HLE18 is toch maar een 2-spanningsloc.
3kV DC, 25kV AC en 1,5 kV DC

http://www.railcolor.net/ES/index.html

Geplaatst: 19 apr 2007, 12:51
door Joris
Hallo,
pietmol schreef: ES60U3? de '3' staat toch voor het aantal spanningen waaronder deze loc kan opereren. HLE18 is toch maar een 2-spanningsloc.
Dat is die 1.5kv die de nieuwe 18 voor korte tijd aankan.
Btw: zou die loc dan wel naar Aachen kunnen rijden, in tegenstelling tot de reeks 13?
Groeten,
Joris De Mol