i11 schreef:En wij Belgen en NL'ers maar wachten dat eindelijk de ETCS-software werkt en het ETCS materieel er is.
Pas op , in feite is het beter een back-up systeem te voorzien tot alles werkt , maar ik vind het schandalig dat de SNCF nu maar denkt dat ze verder geen ETCS moet installeren op haar treinen

Enkel de POS is van fabriek af uitgerust met ETCS , TGV Dasy zal het ook wel van de fabriek af hebben (aangezien op Perpignan-Barcelona ETCS-2 zal komen) , de BB27000 en BB37000 hebben het niet van fabriek maar zijn er op voorbereid.Magere balans als je het mij vraagt ..
OK , wij hebben ook nog geen enkel materieel uitgerust met ETCS (buiten HLD6264 en 1 HLE13) , maar hebben al tenminste lijnen met ETCS en zijn van zin om dit in een aanzienlijk snel tempo te installeren op onze lijnen.. De SNCF heeft naast de LGV Est en de LGV Rhin-Rhône (opening 2010) geen plannen om de klassieke lijnen uit te rusten met ETCS..
DB en NS is eenzelfde verhaal : DB heeft enkel Leipzig-Berlijn met ETCS , alhoewel de definitieve toelating al 1,5 jaar geleden door het EBA was afgeleverd verkeert ETCS nog altijd "in proefbedrijf".Bij problemen valt men terug op LZB I80 (op de lijn is dubbel CIR-ELKE II met ETCS-2 geïnstalleerd).Uitgerust materieel : de ICE-1 die naar Zwitserland rijden (en die de ETCS voor de Zwitserse NBS gebruiken , de uitrusting werd betaald door de Zwitserse overheid

) , 3 BR101 en 2 ICE-3MF (406 080 & 406 081 , de ICE-3M voor Frankrijk).. Ook niet al zoveel dus..
NS dan : enkel HSL-Zuid en Betuweroute met ETCS , Amsterdam-Utrecht voorlopig op proef met ETCS , maar er zal eerder op ATB-EG worden gereden (aangezien V-IRM nog niet uitgerust zijn met ETCS en nog niet geschikt zijn voor de voorziene 200 km/u).. Materieel uitgerust met ETCS : BB21 Motorpost en enkele 6400 locs.. dit is wel héél mager..
Enige land dat voorlopig met kop en schouders er bovenuitsteekt is Zwitserland dat zowel én de lijnen snel aan het uitrusten is met ETCS én tractiematerieel van ETCS voorziet : als ik het uitgerust materieel daarvan moet opnoemen heb ik aan één post niet genoeg.Ik vind het wel spijtig dat de Zwitsers enorm getreuzeld hebben door niet eerder hun HSL aan volle snelheid te berijden , aangezien ETCS tijdelijk buiten werking gesteld was en er op lichtseinen werd gereden , wat de max.snelheid terugbracht tot 160 km/u.. maar goed , ze zijn nu zeker van hun stuk en zijn voorlopig de beste leerling van de klas..
Wat ik de andere landen (vooral Duitsland , Frankrijk , Nederland en Italië) dus verwijt is dat ze alle soorten reden kunnen verzinnen om maar niét ETCS te moeten installeren.Ik begrijp , men wilt enerzijds de eigen industrie redden en de dure installatiekosten voor een nieuw systeem vermijden , maar ooit gaat men het toch moeten installeren ! Nederland en Italië zijn goed in verbeterde versies van hun oude systemen te installeren (resp ATB++ en SCMT) , maar ja dan moet ik onze TBL-1+ ook meerekenen.Maar eigenlijk is TBL-1+ niet minder of meer de Belgische benaming van ETCS-1 , meer zelfs ze zijn volledig compatibel.SCMT is dmv een STM (Specific Transmission Module) , een soort software , compatibel met ETCS-1 , ATB++ is dat echter NIET.ATB-NG is dan weer wél compatibel met ETCS-1 , echter in gedeeltelijke mate..
Je ziet maar , een enorm aantal seinsystemen maar het eigenlijke doel , namelijk 1 eenheidssysteem verkrijgen word door allerlei factoren maar bemoeilijkt.. zucht
