Op de nieuwe CTRL kan in principe zelfs een TGV Duplex rijden. Zou dus geen probleem zijn.e49memling schreef:Vergeet niet dat de Eurostar een aangepast vrije-ruimte-profiel heeft voor Engeland. Die is een stuk kleiner dan het Europese.K V B schreef: Inderdaad. Wel zijn de normen voor de kanaaltunnel best streng. Te streng eigenlijk. Het zou beter zijn indien men voor de grote tunnels in Europa een norm zou hanteren. Kan men een HST stel bouwen dat in een keer geschikt is voor de kanaaltunnel, de Lötschberg tunnel en de nieuwe Gotthard tunel.
Wat ik echter bedoel is dat de ontwikkeling en bouw van HST stellen een stuk goedkoper kan als iedereen in Europa het eens zou zijn aan welke normen ze moeten voldoen, en men dan een stel dat overal kan rijden kan bouwen.
Het idee om treinstellen met variabele spoorwijdte te gebruiken duikt in Zwitserland af en toe op. Er is wel een markt voor een rechtstreekse trein Zürich luchthaven - St. Moritz...Misschien bruikbaar met verwisselbare assen voor de smalspoorlijntjes in Zwitserland.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()