Pagina 2 van 3
Geplaatst: 10 mei 2007, 23:06
door Shrek
Robin schreef:hangt er geen lijstje ofzo in de cabine zodat de TB weet waar hij moet stoppen of hoe gaat dat in z'n werk?
voor zijn neus ligt de dienstfiche op A4-formaat

Geplaatst: 10 mei 2007, 23:12
door Mechanik
en toch kun je vergeten van ergens te stoppen ...

Geplaatst: 10 mei 2007, 23:15
door Robin
mss soort van GPS in cabine hangen en laten omroepen wanneer je er bijna bent.
"het volgende station is 3km verderop, begin remming"
"het volgende station is 100m verderop, indien u vergat te remmen zwaai naar de wachtende

"
Geplaatst: 10 mei 2007, 23:19
door Steven
Mechanik schreef:en toch kun je vergeten van ergens te stoppen ...

idd een kleine verstrooidheid volstaat, macht der gewoonte is ook iets gevaarlijk. zo hebben wij in de week in onze reeks geen enkel ic die in vilvoorde stopt, tijdens het weekend weer wel, ge ziet het gevaar al om de hoek sluipen natuurlijk. heb het nog niet voorgehad maar op dergelijke manier zijn er al stations gemist.
Geplaatst: 11 mei 2007, 09:23
door Adler
Shrek schreef:Robin schreef:hangt er geen lijstje ofzo in de cabine zodat de TB weet waar hij moet stoppen of hoe gaat dat in z'n werk?
voor zijn neus ligt de dienstfiche op A4-formaat

In Duitsland is men op dit gebied weeral eens veel verder dan hier.
Daar wordt het hele ritschema met alle haltes, de toegelaten snelheden en ook de tijdelijke snelheidsbeperkingen door werken op een computerscherm getoond in de bestuurderscabine. Dat is niet alleen veel handiger maar spaart ook een enorme hoeveelheid dagelijks drukwerk en papier. De computer heeft ook steeds de meest actuele informatie over werken op de lijn.
Geplaatst: 11 mei 2007, 09:54
door Steven
daar heeft men dat al sinds jaar en dag, vroeger had men datzelfde in boekvorm en die boeken lagen in elke stuurpost. echter 1 opmerking, duitsland kent het begrip referentiesnelheid niet, wij wel, wat dus al een verschil uit maakt. duitsland telt dus al veel minder snelheidsaanduidingen met borden, terwijl bij ons alles met borden langs de lijn staat.
Op alle lijnen staat de nodige driehoeken, men plaatst er zelfs nog bij op die plaatsen waar onduidelijkheid kon bestaan naar hernemen van snelheden toe. we gaan er dus nog verder op vooruit (op een groot aantal dingen is men jaloers in het buitenland => eenvoudige manier van seinen langs het spoor, eenvoudig manier van rijden tussen links en rechts). op vele lijnen staan er bordjes die een stopplaats aankondigen (de eerste drie letters van die stopplaats in witte letters op blauwe achtergrond), deze bordjes komt men iets sneller tegen in vlaanderen dan wallonie. deze zijn ooit geplaats met de bedoeling van lijnstudie te vereenvoudigen.
Geplaatst: 11 mei 2007, 11:31
door e49memling
En Jezus zeide: "Degene die zonder fouten zijn werpe de eerste steen..." en één voor één dropen ze af...
Geplaatst: 11 mei 2007, 12:23
door pietje
e49memling schreef:En Jezus zeide: "Degene die zonder fouten zijn werpe de eerste steen..." en één voor één dropen ze af...
niet te luid zeggen, sebiet beginnen ze in schaarbeek opnieuw
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=2318
Geplaatst: 15 mei 2007, 03:28
door sable
In duitsland krijgt men toch wel een snelheids herhalingsbord na elke groep wissels (maar niet na inrit wissels). Anders zou je de snelheid niet mogen opvoeren na de wissel waar een snelheidsbeperking opgelegd word.
Geplaatst: 17 mei 2007, 12:24
door Terminus
Gisteren is een trein tussen Brussel en Dendermonde vergeten te stoppen in Sint-Gilis (voor Dendermonde). Gelukkig moesten er maar drie reizigers afstappen. De treinbegeleider, wiens dienst er in Dendermonde op zat, heeft ze 'als service' met de wagen naar huis gebracht...
(er was trouwens een goede reden waarom de trein uitzonderlijk niet stopte, maar dit terzijde)
Geplaatst: 17 mei 2007, 13:02
door Jochen
Terminus schreef:
(er was trouwens een goede reden waarom de trein uitzonderlijk niet stopte, maar dit terzijde)
ZIjnde...?
Kben tb te FDR... ge kun't mij desnoods via pm sturen

Geplaatst: 18 mei 2007, 21:06
door Stijn D.C.
Robin schreef:mss soort van GPS in cabine hangen en laten omroepen wanneer je er bijna bent.
"het volgende station is 3km verderop, begin remming"
"het volgende station is 100m verderop, indien u vergat te remmen zwaai naar de wachtende

"
Kpeis dat ge zot wordt

(niet gij, maar die bestuurder, van die GPS)
Geplaatst: 19 mei 2007, 00:33
door KB
Robin schreef:mss soort van GPS in cabine hangen en laten omroepen wanneer je er bijna bent.
"het volgende station is 3km verderop, begin remming"
"het volgende station is 100m verderop, indien u vergat te remmen zwaai naar de wachtende

"
Een GPS-systeem is ook niet onfeilbaar want door mensen gemaakt ...
Geplaatst: 19 mei 2007, 01:52
door Robin
KB schreef:Robin schreef:mss soort van GPS in cabine hangen en laten omroepen wanneer je er bijna bent.
"het volgende station is 3km verderop, begin remming"
"het volgende station is 100m verderop, indien u vergat te remmen zwaai naar de wachtende

"
Een GPS-systeem is ook niet onfeilbaar want door mensen gemaakt ...
mja zo kan de TB zien waar de volgende halte is waar hij moet stoppen.
wat ik veronderstel bij een TB die een halte voorbij rijd is dat hij zich vergiste van station, vergat te remmen of gewoon te laat geremd en dan toch maar doorgereden.
Of het moest zijn dat een tb een station voorbij rijden uit veiligheidsomstandingheden (komt dit ooit voor trouwens?)
Geplaatst: 19 mei 2007, 12:02
door Steven
tja ok leuk idee maar wanneer moet die gps dan werken? alle keren je moet stoppen (ik word zot van zo een stem te horen als ik stoptrein doe he, je hebt er geen idee van hoeveel keer bepaalde stoptreinen stoppen)
indien de stem enkel mag reageren als je verstrooid zou zijn? dan is het zo al te laat want je bent al voorbij het rempunt. dan komen we bij het geval dat je er niets aan kan doen.
stel je rijdt met sprinters (ms86, duikbril) en remt aan de nipte kant voor een stopplaats, op dat zelfde moment denkt de ontremmingsinstallatie dat er iets verkeerd gaat (om welke reden ook) en die lost de remmen(spuien genaamd, deze doet dat bij vermoeden van blokkeren van de wielen). dan heb je volgens de reglementering maar 1 ding te doen, noodrem. dan nog zal je voorbij de voorziene plaats van stilstand uitkomen.
om maar effe aan te tonen dat je de bestuurder niet noodzakelijk iets kan verwijten.