Pagina 2 van 6

Geplaatst: 20 mei 2007, 07:10
door Shrek
een 50-tal hybride stelletjes zou mss geen slechte vervanging zijn :P

Geplaatst: 20 mei 2007, 09:21
door Adler
Ik vind toch dat de NMBS deze voorvallen nogal licht opvat of in elk geval weinig informatie geeft hierover. Dat er tot nu toe bij de verschillende branden geen slachtoffers zijn gevallen is puur geluk denk ik. Bij de beelden op tv was gisteren duidelijk te zien dat een groot deel van het interieur sterk beschadigd was door de brand.
Wat als er eens brand uitbreekt in een volledig bezet motorstel en er paniek uitbreekt bij de reizigers? Hoeveel tijd vraagt het om de trein tot stilstand te brengen, de deuren te openen en alle inzittenden te laten uitstappen langs de 2 smalle deuren op een plaats waar geen perron is? Of in het ergste geval als de deuren niet meer zouden openen de evacuatie langs een raam te laten gebeuren?
Als bij dezelfde reeks een aantal keren brand ontstaat betekent dit toch duidelijk dat er een ernstige constructiefout is. Kent men deze fout of doet men wel voldoende onderzoeken om de fout op te sporen?
Als dit zich in Duitsland had voorgedaan, had het EBA (Eisenbahn Bundesamt) de hele reeks al lang aan de kant laten zetten om de oorzaak op te sporen en een afdoende oplossing te vinden. Of in het ergste geval de toelating definitief in te trekken zoals is gebeurd met de volledige reeks ICE-TD.
In ons land is het het Directoraat-generaal Vervoer te Land die de vergunningen aflevert maar ik heb nog nooit een onderzoek weten gebeuren of een toelating weten intrekken.
Waarschijnlijk moet er weer eerst een ongeval gebeuren met tientallen doden en gewonden voor men in actie schiet, zoals steeds het geval is in dit land.

Geplaatst: 20 mei 2007, 11:00
door ostbahnhof
Adler schreef:Hoeveel tijd vraagt het om de trein tot stilstand te brengen, de deuren te openen en alle inzittenden te laten uitstappen langs de 2 smalle deuren op een plaats waar geen perron is? Of in het ergste geval als de deuren niet meer zouden openen de evacuatie langs een raam te laten gebeuren?
.
klopt, heb je die wagens al eens goed bekeken?
1 deel heeft zelfs maar aan smal deurtje vooraan, iedereen moet daar door of via de overloop naar het andere stuk! ??
Foto van Jeroen:
http://www.treinfoto2000.be/februari2007/Merelbeke.jpg

Geplaatst: 20 mei 2007, 12:09
door Wover
af en opstappen gebeurt redelijk vlot hoor, via de middenste deur toch.

Bij een volledig bezet stel zal er wel geëvacueerd kunnen worden binnen de 40-50 seconden, als de deuren aan beide kanten opengaan kan dat zelfs in minder dan een halve minuut.

Ik vraag me eigenlijk af wie hier elke dag op een 41 moet zitten, want ik zit er toch elke week 3-4 keer op, en zo slecht als iedereen ze hier doet lijken zijn ze niet hoor.

Over de brand dan denk ik dat er gebrekkig onderhoud gebeurt in de TW Hasselt, aangezien het de voorbije maanden enkel op de lijn Antwerpen - Hasselt/Neerpelt is dat er oververhitte motoren zijn, terwijl op de andere lijnen waar er met de 41 gereden wordt veel minder problemen zijn, terwijl dat toch stoptreindiensten zijn waar de motoren intensief belast worden...

Geplaatst: 20 mei 2007, 12:11
door Patrick
Afbeelding Ik veronderstel dat de stof van die zetelkes van onbrandbaar materiaal is?

Geplaatst: 20 mei 2007, 12:35
door paljas
Allemaal een beetje hypothetisch hé, Adler....

Geplaatst: 20 mei 2007, 13:02
door Molenbruch Y.
Hallo,

Ik was toevallig ter plaatse op het moment van het gebeuren. Ik zat in
trein IR e 3231 Hasselt/Neerpelt - Antwerpen, die eveneens om 11 uur
in Geel passeert, maar dan in de andere richting.

Op het moment zelf had ik niet door wat er aan de hand was. Wij hebben
7 minuten stilgestaan in Geel, en vervolgens verdergereden, maar de
trein in de andere richting is blijven stilstaan (en had toen dus al 9
minuten vertraging). Net na mijn vertrek moet de brand zijn
uitgebroken. In tegenstelling tot wat vrtnieuws.net beweert, zat die
trein aardig vol hoor, dat herinner ik me nog klaar en duidelijk.
Ik kan jullie de exacte nummers van de getroffen motorwagens wel
geven: vooraan de 4151 (->Neerpelt), in het midden de 4131 (->Neerpelt) en achteraan de 4153 (->Hasselt). Naar verluidt gaat het om de 4131 die is uitgebrand; dat was dus de dieselmotorwagen die zich in het midden bevond.

Groeten,

Geplaatst: 20 mei 2007, 13:11
door Joris
Hallo,
Kunnen we hier eens een lijstje maken van de sauna 41'ers?
4117: Mol, 2002
41??: Charleroi,2005
41??: Antwerpen, 2007
4131: Geel, 2007
Wie kan aanwullen, doe gerust!
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 20 mei 2007, 13:27
door Dietrich
ostbahnhof schreef:klopt, heb je die wagens al eens goed bekeken?
1 deel heeft zelfs maar aan smal deurtje vooraan, iedereen moet daar door of via de overloop naar het andere stuk! ??
Foto van Jeroen:
http://www.treinfoto2000.be/februari2007/Merelbeke.jpg
Een 41 heeft smalle deuren aan elk uiteinde langs elke kant, en een dubbele deur langs beide kanten naar het midden toe. Elke bak maar 1 dubbele deur aangezien op die plaatsen ook nog het chemisch toilet zit langs de ene kant en de ruimte met klapstoelen langs de andere kant.

Afstappen op zo een stel is gewoon een ramp, ik rij af en toe eens mee in een L-trein tussen Aalst en Burst. Vooral in de rijd dat er 41'ers waren ingezet als P-trein naar Brussel door de brand aldaar en deze trein naar Aalst maar 1 MW was ipv 2, het duurt eeuwen voor je eruit geraakt. Langs de smalle deuren kan je gewoon amper door als je al eens een tas mee hebt. En wat als er mensen met een rolstoel meerijden en deze staan langs de enige dubbele deur van een kant? Als er dan eens brand uitbreekt op de plaats waar de motor zit (naar het midden toe) en je zit in die bak gevangen dan kan je niets anders dan via die kleine deuren (of je slaat een raam in).

Conclusie deze stellen zijn een ramp om te evacueren vergeleken met de meeste andere stellen en rijtuigen. Heeft men ooit wel eens brandoefening gedaan? Waarschijnlijk niet aangezien de NMBS het zelfs niet nodig vond om een prototype te laten bouwen.
Ik vraag me eigenlijk af wie hier elke dag op een 41 moet zitten, want ik zit er toch elke week 3-4 keer op, en zo slecht als iedereen ze hier doet lijken zijn ze niet hoor.
Ik zit er regelmatig op en ik klaag niet echt over hun prestaties maar het interieur vertoont al gebreken hoor. Buiten de vuiligheid en slijtage aan vuilbakken enz begint de vloer precies al te dansen in sommige stellen, d.i. dat wanneer er iemand naast je passeert dat je gans de vloer voelt zakken inclusief de zetels waar je op zit. Dit is toch niet normaal? En nee die persoon en ik wegen zeker geen 100 kilo.

Geplaatst: 20 mei 2007, 13:27
door trainfreak
Joris schreef:Hallo,
Kunnen we hier eens een lijstje maken van de sauna 41'ers?
4117: Mol, 2002
41??: Charleroi,2005
4137: Antwerpen, 2007
4131: Geel, 2007
Wie kan aanwullen, doe gerust!
Groeten,
Joris De Mol
De 4137 was die van in Berchem, als je die bedoeld?

Geplaatst: 20 mei 2007, 13:31
door Adler
paljas schreef:Allemaal een beetje hypothetisch hé, Adler....
Ik weet één zaak: een trein vliegt zo maar niet in brand.
En als op 1 week tijd dit 2 maal gebeurt bij hetzelfde type moet men toch wel gaan denken dat er echt iets grondig mis is.
Bovendien is het zo dat men geen enkel raam kan openen en het dus zaak is om bij rookontwikkeling zo snel mogelijk het rijtuig te verlaten.
Een MW41 heeft 150 zitplaatsen. Of die bij volle bezetting kan ontruimd worden binnen de minuut zoals iemand anders hier zei, daar heb ik toch mijn twijfels over. Bovendien moet je daar nog de tijd bijtellen om de trein tot stilstand te brengen en de deuren te openen.
Het wordt dus hoog tijd dat men de oorzaak vindt van die branden.

Geplaatst: 20 mei 2007, 13:40
door Wover
150 plaatsen en laat ons zeggen dat er per seconde iemand uitkan per deur, en twee per seconde int midden, dus dat zijn 4 mensen per seconde die eruit kunnen. 150 / 4 = +-40 seconden dus. Misschien een beetje te optimistisch, maar 1 minuut lijkt me toch te doen, en de 150 plaatsen zullen ook nooit allemaal bezet zijn ;).

Geplaatst: 20 mei 2007, 14:31
door Dietrich
Dat is wel zeer optimistisch he.

Punt 1, de mensen zitten nooit gelijkmatig verdeeld op dezelfde afstand van die deuren.

Punt 2, bij brand slaan mensen in paniek dus ze zullen zeker geen rijtjes gaan vormen om door die deuren te stappen aan 1/sec.

Punt 3, als er een brand is zoals in dit geval en de vlammen slaan tot aan het plafond dan heb je al een barriere waar niemand kan passeren. Als er in die bak voor het vuur 50 mensen zitten (kan perfect want de motor zit naar het uiteinde) dan moeten deze alle 50 door 1 enkel deurtje. Als je de paniek in acht houdt dan haal je die mensen misschien op 1,5 minuten eruit.

Geplaatst: 20 mei 2007, 14:32
door Steven
dietrich op het uiteinde achter de stuurpost heb je langs iedere kant een deur, dus twee deuren.

Geplaatst: 20 mei 2007, 14:35
door Dietrich
Ja en je gaat mensen zomaar laten afstappen langs beide kanten ook op een dubbelsporige lijn? Je moet altijd het worst case scenario in acht nemen he, het is niet van als ... of als ... dan zouden ze er wel uit geraken op x sec. Wat belangrijk is te denken van wat er kan mislopen als je eens rijdt op een lijn met aan de andere kant ook actief verkeer, dan kan je die deurtjes aan de ene kant al vergeten he.

En een MW41 rijdt wel degelijk soms op dubbelsporige lijnen, voorbeeld lijn 89.