Pagina 2 van 2

Geplaatst: 25 mei 2007, 16:07
door msts.be
Shrek schreef:de nmbs komt ook regelmatig slecht in het nieuws, maar dat beinvloedt nooit hun zakencijfer :wink:
Om dat ze voor een enorm deel gedekt worden door de regering en de politiek hé (zeg mij nu eens welke raad van bestuur van de NMBS niet politiek benoemd is :roll: ).. niet moeilijk dat dat hun zakencijfer nooit beïnvloed , de politiekers smukken de balans maar op..

Zo ga je natuurlijk nooit een goed onafhankelijk bedrijf krijgen.. :?

Geplaatst: 25 mei 2007, 20:04
door Miljaarde
cijfers nmbs: ( in miljoenen euro)

Geconsolideerde omzet: 2006 2.754,4 2005 2.594,6 (+ 6,2)


EBITDA(operationele cashflow) Is de maatsaf voor de brutowinst van een bedrijf voor aftrek van belastingen, afschrijvingen op leningen en afschrijvingen op activa
2006 132,0 2005 43,2 (+205,6 %)

Ebitda is positief voor reizigers, maar blijft negatief voor de goederen , al is hier een verbetering van 66 % Globaal genomen sluit de nmbs boekjaar 2006 af met positieve operationele cashflow van 3,5 miljoen euro. (een voorsprong van 107% op het vooropgestelde businessplan)

Netto globale resultaat bereikt -67,6 miljoen euro, een verbetering van 45%

Jannie Haeck: Het financieel evenwicht voor 2008 is binnen handbereik. Dit is te danken aan e groei van het aantal reizigers en een verhoogde productiviteit van het personeel. Deze bedrijfsprestatie maakt de treinreiziger alweer bijna 3% goedkoper voor de staat
Productiviteit is in 2006 gestegen met 8,3% tov 2005

Geplaatst: 25 mei 2007, 20:08
door Miljaarde
aandelen kopen vanaf 2008 zou ik zeggen :D En wat die dotaties betreft, ik denk dat daar nu veel strenger op wordt toegezien dan vroeger, want de operatoren op het goederenvervoer houden alles nauwlettend mee in de gaten, met Ers is er trouwens alweer een nieuwe operator op de belgische markt

Geplaatst: 26 mei 2007, 23:47
door MaiKeg
K V B schreef: Als we dan de NMBS regionaliseren, en met "De Lijn" fuseren kunnen we het voortaan over "de Spoorlijn" hebben.
Neen, want ook De Lijn is enkel maar een commerciële benaming voor de VVM, wat de afkorting is voor de officiële benaming Vlaamse Vervoersmaatschappij... Zo heb je dat ook bij de TEC wat in weze voor "Transport en Commun" staat, terwijl de officiële benaming SRWT (Société Régionale Wallonne du Transport) is. Enkel de MIVB/STIB en de NMBS/SNCB hebben dezelfde officiële als commerciële naam.

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 27 mei 2007, 07:47
door Adler
MaiKeg schreef:Enkel de MIVB/STIB en de NMBS/SNCB hebben dezelfde officiële als commerciële naam.
Om juridisch helemaal juist te zijn zou je in officiele documenten zoals contracten, eigenlijk moeten spreken over 'De naamloze vennootschap van publiek recht N.M.B.S.'

Geplaatst: 27 mei 2007, 13:25
door steved
MaiKeg :

SRWT : holdingmaatschappij met eigen statuten en raad van beheer. Deze wordt gecontroleerd door de Waalse gewestregering (via de MET = ministerie van openbare werken)

TEC : 5 maatschappijen die instaan voor de dagelijkse werking van het openbaar vervoer. Ook met eigen budget, statuten en raden van beheer

in casu : 6 maatschappijen !

gr, Steve

Geplaatst: 27 mei 2007, 18:54
door Accelerat
NMBS gebruikt als commerciële benaming toch ook B of B-Rail...

Re: NMBS wil naar de beurs vanaf 2008

Geplaatst: 31 mei 2007, 07:53
door pietmol
Patrick schreef:Mits de schulden onder controle zijn, en het bedrijf geïntegreerd blijft (= personen en goederenvervoer).
Zegt mijnheer Descheemaecker.
Njet, zeggen ACOD en mijnheer Tuybens (betere stiptheid, betere communicatie, toegankelijkheid stations, enz.) :)

NMBS zal niet als geheel naar de beurs gebracht worden: wie wil er nou aandeelhouder worden van een overgepolitizeerd bedrijf dat verlieslatend is?

sommige winstgevende onderdelen van het bedrijf kunnen misschien wel naar de beurs gebracht worden, maar dit staat gelijk met het houden van een uitverkoop.

Geplaatst: 04 jun 2007, 23:35
door Miljaarde
Voor aandeelhouders telt alleen wat men er zelf aan heeft. Als een bedrijf winst maakt, dan is er vanzelf interesse. Zelfs al heet dat bedrijf dan NMBS. Wie bvb aandelen heeft gekocht van Belgacom indertijd, kan tegenwoordig zijn winst uittellen. (ter info: staat Belgie heeft nog altijd bijna de helft van de aandelen in Belgacom)