Pagina 2 van 2
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 28 jun 2010, 18:45
door Steven
gewoon even de site raadplegen kan helpen
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... p/Stations
hier de lijst en mogelijkheden die alle stations bieden waar je internationaal kan kopen. Je moet dus rekening houden met een kassa voor onmiddellijk vertrek of voorverkoop en daarvoor verschillen de uren al eens zoals op de site staat aangeduid.
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 28 jun 2010, 19:50
door FireSea
Ja, maar je begrijpt mijn punt volgens mij niet helemaal.
Ik heb die pagina waar jij naar verwijst wel degelijk bekeken en goed ook, maar op die pagina staat het volgende bij categorie-1-stations, waar Turnhout ook onder valt:
Van 8u30 tot 18u30 (Brussel-Zuid van 8u tot 20u) kan u er terecht voor het volledige internationale aanbod van de NMBS.
Vóór 8u30 en na 18u30 kan u hier enkel internationale tickets voor onmiddellijk vertrek verkrijgen (d.w.z. aankoop, naverkoop of info voor een vertrek op dezelfde dag of op de volgende dag)
Dus overdag kan ik op station Turnhout terecht voor het volledige internationale aanbod van de NMBS.
Maar, kijk je bij de Stationsinformatie-pagina van Turnhout, lees je het volgende:
Van 08:30 tot 18:30: verkoop en naverkoop van een beperkt gamma producten internationaal verkeer
Van openingsuur tot 08:30 en van 18:30 tot sluitingsuur: verkoop en naverkoop van een beperkt gamma producten internationaal verkeer, beperkt tot het vertrek op de dag zelf en de dag nadien
Aan de loketten van dit station kan je je internationale biljetten afhalen die je via internet of telefonisch bestelde en betaalde
Dus volgens deze pagina kan ik overdag op station Turnhout terecht voor niet het volledige internationale aanbod van de NMBS.
Dat bedoel ik er dus mee dat de NMBS zichzelf tegenspreekt. En voortgaande daarop vraag ik me dan ook af wat er onder dat "beperkte gamma" valt, of de Bnl Tourrail daar wel of niet onder valt...
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 28 jun 2010, 22:48
door rvdborgt
FireSea schreef:Nou spreekt de NMBS zichzelf tegen, want station Turnhout wordt genoemd als een station in de categorie 1, maar als je bij stationsinformatie van Turnhout kijkt, wordt er gesproken van een beperkt gamma aan internationale vervoersbewijzen. Weet iemand of Turnhout de Bnl Tourrail wel of niet verkoopt? Want Turnhout zou makkelijk en goedkoop te doen zijn, even met de auto de grens over... Ze vermelden bij Turnhout niet wat er overdag onder een beperkt gamma valt.
Die beperking valt wel mee volgens mij. Turnhout valt in dezelfde categorie als bv. Leuven en ik heb niet het idee dat er hier veel beperking is in het assortiment. Ik dank dus dat je de Benelux Tourrail dus ook in Turnhout kunt kopen. De Lijn rijdt overigens ook van o.a. Tilburg naar Turnhout.
Groetjes,
Rian
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 29 jun 2010, 08:14
door Tom024
Ik heb vorig jaar inderdaad ook een Tourrail gekocht. Aan het loket te Arnhem zei men dat dat door NS niet meer wordt verkocht, daar kon ik een (veel duurdere) interrail kopen. Echter, in Belgie verkoopt men het inderdaad wel. Turnhoyut is dan een prima (bereikbare) keuze vanuit NL, evenals Luik-Guillemins (maar dan zul je in het Frans moeten spreken).
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 29 jun 2010, 09:34
door FireSea
OK, nou dan moet het gewoon geen probleem zijn... Degenen met wie ik de Tourrail ga maken, komen uit de omgeving van Tilburg, dus Turnhout zou sowieso al heel erg handig zijn, ook om vandaan het Belgische net op te gaan...
Maar ik had even wat zekerheid nodig. Want straks staan we daar 's ochtends vroeg, klaar om op pad te gaan en dan hebben ze 'm niet... Ik was gisteren nog in de buurt van de grens, dus ik wipte maar even langs bij het loket van Essen om navraag te doen. Maar die man wist ook gewoon niks van vervoerbewijzen die het station zelf niet verkoopt. Over Turnhout kon hij me niks vertellen. Dus vandaar de onzekerheid...
Maar goed, ik denk dat het duidelijk is zo! Moet lukken! Dat wordt een ritje met De Lijn 450.
Bedankt voor alle informatie!
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 14 jul 2010, 19:42
door dreuzel
Er is nog iets aan de benelux tourrail dat ik me al langer afvraag:
Zijn de lijntjes in het noorden van Nederland (o.a. Friesland) die niet door NS bediend worden ook inbegrepen?
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 14 jul 2010, 20:33
door treinbruno
Ja
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 16 jul 2010, 22:02
door dreuzel
Bestaat er in dit verband een risico op discussies met de conducteur?
Probleem is dat, zoals gezegd, in Nederland de Benelux Tourrail niet meer gecommercialiseerd is en dus ook nergens bij tarieven en reisvoorwaarden vermeld wordt. De fiche op NMBS Europe verwijst ook enkel naar NMBS, CFL en NS (wel op de netten, misschien zit het hem daar).
Puur uit interesse: wordt die Benelux Tourrail dan beschouwd als gelijkgesteld met een Dagkaart, of eerder als een soort nationale Interrail?
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 16 jul 2010, 22:50
door Tjuk02
Ik heb er nooit problemen mee gehad bij een controle door Arriva.
Ik heb wel één keer moeten uitleggen wat een BNL tourrail was, maar na de uitleg knipte die mijn pass gewoon af en was alles in orde.

Overigens is het de vraag of je gecontroleerd wordt, de meeste privaat maatschappijen hebben alleen controles van vliegende brigades. Bij Arriva heb ik regelmatig een controle gehad, maar bij Syntus slechts 2x en bij Connexxion & Veolia nooit een controle meegemaakt.
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 17 jul 2010, 00:36
door groentje
Je kan het altijd nog eens navragen aan het loket in pakweg Maastricht, Amersfoort of Leeuwarden, natuurlijk. Dit product stamt nog uit de tijd dat er geen Syntussen, Veolia's en andere Connexxions op Nederlandse sporen reden, dus ik veronderstel dat de geldigheid niet is gewijzigd, en die lijnen nog steeds toegankelijk zijn. Bovendien, zeker van een Belgische toerist verwachten ze vaak niet dat hij weet wat kan en niet kan, heb ik de indruk

Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 17 jul 2010, 10:07
door kika
Heb hem wel eens gebruikt toen ik voor mijn werk naar Harlingen Haven moest, de Arriva controleur daar deed er wel moeilijk over ('Hé dat ken ik niet, even navragen hoor.') En een halve minuut later was alles in orde. Sowieso ook al vaker NS-personeel gehad wat vreemd opkeek. Ik vermoed dat op Interliners en hun hernoemde buslijnen het anders zit, misschien kan Rian daar wat over vertellen?
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 19 jul 2010, 15:53
door FireSea
Wat heeft de Bnl Tourrail met Interliners en andere bussen te maken? Daar kun je ook niet met gewone treinkaartjes in.
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 19 jul 2010, 20:23
door kika
FireSea schreef:Wat heeft de Bnl Tourrail met Interliners en andere bussen te maken? Daar kun je ook niet met gewone treinkaartjes in.
Het interlinertariefsysteem was vergelijkbaar met hoe bijvoorbeeld Fyra of ICE tegenwoordig zijn: toeslagkaartje + bvb. een zomerzwerfkaart was mogelijk, of 40% met VDU. Maar of dit ook combineerbaar is/was met de Benelux Tourrail weet ik dus niet.
Re: Benelux tourrail, bestaat hij nou nog wel of niet?!
Geplaatst: 21 jul 2010, 13:39
door FireSea
Dan lijkt het me logischer als ze gewoon een OV-supplement toevoegen aan de Bnl Tourrail, zoals dat ook bij de NS Zomertoer e.d. kan: vrij reizen met alle bussen, trams en metro's in NL.