Pagina 2 van 2

Geplaatst: 09 jun 2007, 14:08
door SteC
MIjn broer zat in de trein in kwestie. Ze zijn inderdaad met een veel te korte trein geëvacueerd geweest. Ik zat toen in de ICG van 17u20 in Oostende (nummer weet ik niet van buiten). In Gent was er al een vertragen wegens problemen met tante Trees bij het uitrijden van de kennedytunnel. Vanaf Aalter werd er op tegenspoor gereden, en de Knokke-Blankenberge zat er nog achter.

Geplaatst: 09 jun 2007, 16:12
door Trainspotterke
Mijn relaas van gisteren:

Ik stapte te Merelbeke op de L-trein Mechelen - Gent - Brugge. Te Gent-Sint-Pieters bleef ik gewoon zitten, dus heb ik niets van de aankondigingen op het perron gehoord. Net voor de halte in Bellem, kwam de conducteur ons vertellen dat de L-trein beperkt was tot Aalter, waar wij op zijspoor 1 aankwamen. Daar kregen we onmiddellijke aansluiting op de P-trein 8002 Schaarbeek - Oostende gesleept door de 1602, die aankwam op spoor 2 (tegenspoor!) te Aalter. Van Aalter tot in Brugge hebben we op tegenspoor gereden en bedienden we ook nog eens de stations van Maria-Aalter, Beernem en Oostkamp. Net voor de halte te Beernem stonden we nog een dikke vijf minuten stil omdat het spoor eerst vrij gemaakt moest worden. Te Beernem werd gewacht met de deuren te lossen tot er toestemming gegeven werd. Het stationsgebouw was met politielinten afgesloten en het slachtoffer (of hoe je hem/haar ook zou moeten noemen) lag op het perron 1, dat bij doortocht van de trein door twee politiemannen met een wit doek afgeschermd werd. Bij aankomst in Brugge stond er natuurlijk al een hele file van treinen. Wij hebben met die P-trein immers 20 minuten lang het enige beschikbare spoor tussen Aalter en Brugge bezet.

De L-treinen werden tussen Brugge en Aalter door bussen vervangen.

Toch moet ik zeggen dat de communicatie naar de reizigers toe zeer goed was. In Brugge werd er een helpdesk opgericht in het station voor reizigers met vragen.

Geplaatst: 11 jun 2007, 20:21
door Bert
Mijn relaas:

Ik kwam aan in het station van oostende en zag direct al wat er mij te wachten stond. IC naar Antwerpen (V 16.42) was reeds afgeschaft en de IC A (V 16.47) die ik ging nemen was ook al niet te bespeuren. Ondertussen stond perron 3 al volledig vol volk. Het vervangingsstel van de IC A kwam pas aan om 16.55! Nadat iedereen ingestapt was en ik besloten had om toch maar de IC C richting huis te nemen is de IC A uiteindelijk om 16.05 kunnen vertrekken. Volgens een collega-treinspotter is die langs lijn 66 en 73 gereden.
In het station van Oostende was er nergens sprake van één of ander ongeval. Ik dacht eerst dat er terug een defect was (één van de zovele :roll: ).
Dan maar naar 'Trainspotterke' gesms't en ik wist direct wat er gebeurd was. :wink:

Geplaatst: 11 jun 2007, 20:53
door Henk
Ik kwam aan in het station van oostende en zag direct al wat er mij te wachten stond. IC naar Antwerpen (V 16.42) was reeds afgeschaft en de IC A (V 16.47) die ik ging nemen was ook al niet te bespeuren. Ondertussen stond perron 3 al volledig vol volk. Het vervangingsstel van de IC A kwam pas aan om 16.55! Nadat iedereen ingestapt was en ik besloten had om toch maar de IC C richting huis te nemen is de IC A uiteindelijk om 17.05 kunnen vertrekken.
Ik heb die trein genomen: we werden inderdaad omgeleid langs Lichtervelde. Helaas zaten we eerst achter de L-trein Brugge-Kortrijk, vanaf Lichtervelde dan achter de IR De Panne-Landen, echt vlot ging het dus niet. Net voor Deinze gingen we op tegenspoor om de IR voorbij te steken in Deinze. Goed 18u.20 kwamen we in Gent aan, er werd aangekondigd dat een trein naar Antwerpen om 18u.25 zou vertrekken van spoor 2. Daar stond die eerst aangekondigd met +10, plotseling werd aangekondigd dat deze trein ook was omgeleid via Lichtervelde en 35 minuten vertraging zou hebben. We hadden dus evengoed in Oostende kunnen wachten i.p.v. op de overvolle IC-A te stappen, maar goed, zoiets was wellicht nog niet te voorzien. Wanneer de trein iets over 19 uur dan Gent binnenreed, wordt plotseling aangekondigd dat hij beperkt werd tot Sint-Niklaas en dat reizigers naar Antwerpen de IC-C van 19u.05 moesten gebruiken, die kort daarna ook binnenkwam. Die trein vertrok dan ook met +10 en het ging evenmin vlot, want we zaten tot Sint-Niklaas natuurlijk net na de IC-G... Met nog een extra stop in Antwerpen-Zuid erbij kwamen we uiteindelijk om 20u.10 in Berchem aan. Normaal had ik daar om 18u.14 moeten zijn...
Totale reistijd Oostende-Berchem: 3uur en 28 minuten, 1uur 56 minuten langer dan normaal: niet om iedere week te doen!

Geplaatst: 11 jun 2007, 20:55
door Henk
Bert schreef:In het station van Oostende was er nergens sprake van één of ander ongeval. Ik dacht eerst dat er terug een defect was (één van de zovele
Dit heb ik toch horen omroepen in Oostende, men sprak van 'een persoonsongeval' en dat weet je meestal hoe laat het is...

Geplaatst: 11 jun 2007, 21:07
door Bert
Henk schreef:
Bert schreef:In het station van Oostende was er nergens sprake van één of ander ongeval. Ik dacht eerst dat er terug een defect was (één van de zovele
Dit heb ik toch horen omroepen in Oostende, men sprak van 'een persoonsongeval' en dat weet je meestal hoe laat het is...
ah niets van gehoord, waarschijnlijk was ik er toen nog niet. Ik had enkel gehoord dat het vervangingstel binnen enkele ogenblikken zou binnenkomen.

Geplaatst: 11 jun 2007, 21:27
door Trainspotterke
In Brugge was er toch ook een beetje chaos.

Zo heb ik op de display van spoor 8 in twee minuten tijd, drie bestemmingen zien verschijnen. :P