Strikte regelgeving voor treinbestuurders

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Bericht door Steven »

awel wim, zelfs een prive firma vereist enige flexibiliteit, het staat nu eenmaal ni goed in uw dossier als ge bekend zijn als een dwarsligger :twisted: :twisted: :twisted: . want als iedereen voor elke minuut die hij minder pauze heeft zo lastig gaat doen.... (trouwens lees goed wat ik al eerder schreef, ze staan op de omwisseling te kijken, als de heren pauze hebben moeten ze ni op de handen van een ander staan kijken, trouwens komt heel slecht over naar het publiek want die zien dat ook, zeker voor ns bestuurders want die zijn in uniform)

samengevat prive of overheid stel u een klein beetje flexibel op en zit niet te zagen op een werkje van twee a vijf minuten. als jij (voor zover je al zou werken) ook zo doet zullen uw collega's (zeker belgische) snel veeel over u roddelen, ge komt dan over als LUI :twisted:
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Ik moet Steven gelijk geven.
Helaas ken ik ook personeel van beide landen en over het algemeen zijn de NLers veel stugger en luier dan die van de NMBS.
Zeker bij het overdragen en de laatste handelingen op een trein.
De NSer is al lang aan de koffie voor dat de trein stil staat. Terwijl de NMBSer nog staat na te praten met zijn collega's.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Het lijkt misschien dat ik het op de spits wil drijven, maar zo is het niet. Natuurlijk mag enige flexibiliteit verlangd worden. Maar dan wel in de sfeer van geven en nemen. En als het om rusttijden gaat: het lijkt me dat als je er een rit van een paar uur op hebt zitten, en je staat weer voor een rit van een paar uur, dat je rust dan gerespecteerd moet worden. Als je dan bij uitzondering gevraagd wordt wat van je rusttijd weg te geven, alla. Maar als het geen uitzondering meer is en er wordt op voorhand door de leiding wel gedacht: die doet het wel eventjes, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat iemand dan zegt: bekijk het maar.
Oja, ik zelf ben de 61 gepaseerd, ik heb een gewone fulltime baan, ik hoop tot mijn 65e door te kunnen blijven werken, mijn lunchpauzes schieten er meestal bij in, en m'n overwerk wordt niet betaald.
Wim
Steven

Bericht door Steven »

als treinbestuurder verwacht men enige flexibiliteit, is zelfs de eerste omschrijving die men geeft aan een treinbestuurder, een flexibel iemand, een locwissel is geregeld voorzien. ergens op staan kijken terwijl je het zelf kan doen? sorry maar dat komt voor mij over als heel lui, je staat op mijn haden te kijken terwijl je dazelfde werk ook kan?

als de onderhoudsmannen van een gemeente dit zouden doen bevestigen ze cliche's als een treinbestuurder dit doet eist hij zijn rust op????
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

wimpiespoor schreef:Het lijkt misschien dat ik het op de spits wil drijven, maar zo is het niet. Natuurlijk mag enige flexibiliteit verlangd worden. Maar dan wel in de sfeer van geven en nemen. En als het om rusttijden gaat: het lijkt me dat als je er een rit van een paar uur op hebt zitten, en je staat weer voor een rit van een paar uur, dat je rust dan gerespecteerd moet worden. Als je dan bij uitzondering gevraagd wordt wat van je rusttijd weg te geven, alla. Maar als het geen uitzondering meer is en er wordt op voorhand door de leiding wel gedacht: die doet het wel eventjes, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat iemand dan zegt: bekijk het maar.
Oja, ik zelf ben de 61 gepaseerd, ik heb een gewone fulltime baan, ik hoop tot mijn 65e door te kunnen blijven werken, mijn lunchpauzes schieten er meestal bij in, en m'n overwerk wordt niet betaald.
Wim
Ik volg je hier wel in: ik ben voor strikte afspraken over hoe alles moet gebeuren. Ik kan begrijpen dat men zijn recht laat primeren om een pauze te hebben. Zijn er dan geen machinsten van de ns die dit specifieke geval aankaarten bij hun chefs? Die moeten hier toch van op de hoogte zijn? Ik kan niet anders dan besluiten dat de hierarchische meerderen gewoon erg slecht werk leveren en niet weten wat er leeft op de werkvloer: Dat is des te schandaliger als je bedenkt dat zij meestal veel meer verdienen: van slecht management gesproken. En dan verwonderd zijn dat er gestaakt wordt. Die bazen weten heel goed: als er gestaakt wordt, zullen de reizigers wel janken op de bestuurders en ander stationspersoneel... zij blijven steeds buiten schot en comuniceren doorgaans erg slecht... Welk wapen blijft er dan nog over? .... Juist ja...
Bibke

Bericht door Bibke »

Miljaarde schreef:Ik kan niet anders dan besluiten dat de hierarchische meerderen gewoon erg slecht werk leveren en niet weten wat er leeft op de werkvloer.

Uiteraard moet men flexibel zijn maar dat men systematisch zijn rusttijden moet opofferen kan niet.
Trouwens vrachtwagenchauffeurs zijn zelfs strafrechtelijk in fout wanneer ze hun rusttijden niet voldoende zijn.
Maar zijn de hiërarchische meerderen er zich wel degelijk van bewust?
Bestaat er dan bij de NMBS geen dienst Quality?
Dan zijn er toch geijkte procedures om dit aan te kaarten.
En als dan de NMBS aan Quality doet, kan dit niet genegeerd worden.
Jean

Bericht door Jean »

wimpiespoor schreef: Nederlandse machinisten vallen ook in het buitenland onder de Nederlandse arbeidstijdenwet als ze een Nederlandse werkgever hebben. Die wet regelt goed en degelijk de rustpauzes van werknemers. Een Nederlandse werknemer is, net als zijn werkgever, strafbaar als die voorgeschreven pauzes niet in acht neemt. Net als in het beroepsvervoer over de weg. Het gaat daarbij zowel om de arbeidsomstandigheden van de bestuurder zelf, als de veiligheid voor anderen. Dat het bij de NMBS klaarblijkelijk een zootje is met de werk- en rusttijdenregelingen, hoeft nog niet te betekenen, dat anderen er in België dus ook maar een loopje mee moeten nemen.
Wim

Tja in het verleden helaas aan den lijve ondervonden dat bepaalde mensen hier denken dat TB constant moet bollen en geen enkel recht op pauze heeft :

-doordat er op een groot deel vh af te leggen traject overwegen en seinen gestoord waren , had ik groot deel vd rit in "rit op zicht " moeten rijden + hopen overwegen aan "SF05" enz , daardoor had ik 40 a 45 min vertraging (dus 3u of meer in abnormale omstandigheden waarbij pak meer concentratie nodig was dan bij normale rit ).

Dus bij aankomst in eindstation vd trein had ik al 10min ervoor moeten vertrokken zijn voor de terugrit .

Dus normaalgezien had ik in dat staton 30 min om v front te veranderen , iets te eten of eens naar WC te gaan .

Ik kwam toe , reizigers stapten uit , ik deed frontverandering : was nog maar net aan andere kant of persoon met walkietalkie op perron was al naar blokpost aan het roepen :" hij kan direct rijden , hij gaat rijden ,...." , terwijl ik MS nog moest opstellen , volgfiche invullen , radio instellen , Alasca-sms verzenden => ik heb toen ook even pauze genomen om toiletbezoek te doen en voornoemde handelingen tegen rustig tempo uitgevoerd zonder abnormaal traag te werken of den boel te rekken .

Bij de terugrit waren de problemen onderweg nog niet volledig opgelost , dus dat was serieus aantal uur bijna onderbroken rijden in moeilijke omstandigheden met amper aantal min voor frontwissel .
Jean

Bericht door Jean »

Een vrachtwagen- of bus-chauffeur mag maar x-aantal uur rijden (dacht 4) en is dan verplicht zoveel rustpauze te nemen ,waarna er weer max X-aantal uur gereden mag worden ( is 1 uur minder dan voor de rustpauze ) , daarna moet er een langere rustpauze volgen .

Europese overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (A.E.T.R.).
(B.S. 12.07.1978

Artikel 7: Onderbrekingen.
1. Na 4 1/2 uur rijden moet de bestuurder een onderbreking van ten minste 45 minuten in acht nemen, tenzij hij aan een rusttijd begint.

2. Deze onderbreking kan worden vervangen door onderbrekingen van ten minste 15 minuten elk, die zodanig in de rijtijd of onmiddellijk daarna worden ingelast dat aan de bepalingen van lid 1 wordt voldaan.

3. Tijdens deze onderbrekingen mag de bestuurder geen andere werkzaamheden verrichten. In de zin van dit artikel worden wachttijd en tijd die niet aan het stuur wordt doorgebracht in een rijdend voertuig, op een veerboot of in een trein, niet aangemerkt als «andere werkzaamheden».

4. Onderbrekingen die overeenkomstig dit artikel worden ingelast, mogen niet als dagelijkse rusttijd worden beschouwd.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=66&no ... 2008:40:13

http://www.wegcode.be/wegvervoer/tacho/bs/561-06.pdf

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=116&node=hfdst2#art6
sweek

Bericht door sweek »

Ik weet dat er hier in Londen op de Underground bij aankomst bij de terminus de machinist uitstapt, en er aan de andere kant van de trein een andere machinist instapt. Dit is een stuk sneller en met frequenties van 20-30 treinen per uur is dit systeem ook nodig. De uitgestapte machinist krijgt dan ook een pauze, en stapt in een van de volgende treinen weer in.

Wordt dit systeem nergens anders toegepast om dit soort problemen op te lossen?
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

sweek schreef:Ik weet dat er hier in Londen op de Underground bij aankomst bij de terminus de machinist uitstapt, en er aan de andere kant van de trein een andere machinist instapt. Dit is een stuk sneller en met frequenties van 20-30 treinen per uur is dit systeem ook nodig. De uitgestapte machinist krijgt dan ook een pauze, en stapt in een van de volgende treinen weer in.

Wordt dit systeem nergens anders toegepast om dit soort problemen op te lossen?
In Eupen wordt dit veel toegepast! :wink:
Niet om extra tijd te winnen, niet dat dat nodig is, maar om de machinisten hun uurke rust te kunnen geven.
Plaats reactie