wimpiespoor schreef:
Nederlandse machinisten vallen ook in het buitenland onder de Nederlandse arbeidstijdenwet als ze een Nederlandse werkgever hebben. Die wet regelt goed en degelijk de rustpauzes van werknemers. Een Nederlandse werknemer is, net als zijn werkgever, strafbaar als die voorgeschreven pauzes niet in acht neemt. Net als in het beroepsvervoer over de weg. Het gaat daarbij zowel om de arbeidsomstandigheden van de bestuurder zelf, als de veiligheid voor anderen. Dat het bij de NMBS klaarblijkelijk een zootje is met de werk- en rusttijdenregelingen, hoeft nog niet te betekenen, dat anderen er in België dus ook maar een loopje mee moeten nemen.
Wim
Tja in het verleden helaas aan den lijve ondervonden dat bepaalde mensen hier denken dat TB constant moet bollen en geen enkel recht op pauze heeft :
-doordat er op een groot deel vh af te leggen traject overwegen en seinen gestoord waren , had ik groot deel vd rit in "rit op zicht " moeten rijden + hopen overwegen aan "SF05" enz , daardoor had ik 40 a 45 min vertraging (dus 3u of meer in abnormale omstandigheden waarbij pak meer concentratie nodig was dan bij normale rit ).
Dus bij aankomst in eindstation vd trein had ik al 10min ervoor moeten vertrokken zijn voor de terugrit .
Dus normaalgezien had ik in dat staton 30 min om v front te veranderen , iets te eten of eens naar WC te gaan .
Ik kwam toe , reizigers stapten uit , ik deed frontverandering : was nog maar net aan andere kant of persoon met walkietalkie op perron was al naar blokpost aan het roepen :" hij kan direct rijden , hij gaat rijden ,...." , terwijl ik MS nog moest opstellen , volgfiche invullen , radio instellen , Alasca-sms verzenden => ik heb toen ook even pauze genomen om toiletbezoek te doen en voornoemde handelingen tegen rustig tempo uitgevoerd zonder abnormaal traag te werken of den boel te rekken .
Bij de terugrit waren de problemen onderweg nog niet volledig opgelost , dus dat was serieus aantal uur bijna onderbroken rijden in moeilijke omstandigheden met amper aantal min voor frontwissel .