Pagina 2 van 3
Geplaatst: 14 jun 2007, 23:32
door Wover
Eigenlijk zou de NMBS ook eens wat harder mogen optreden tegen filmpjes op youtube bv. Daar staan massa's filmpjes waar ze stoefen over hun werkjes, en dat kan echt geen probleem zijn om ze op te sporen (net zoals bij die tbg die gefilmd was). Ook staat er op youtube een filmpje over hoe sporen kort te sluiten, dat mag ook wel eens verwijderd worden

.
Geplaatst: 15 jun 2007, 12:38
door Adler
In het activiteitenverslag 2006 van de NMBS-groep lees ik dat de NMBS de volgende maatregelen heeft genomen voor graffitibestrijding:
- een didactische video
- het aanleggen van een database
- het plaatsen van afsluitingen rond spoorbundels.
Ik denk dat die bendes zich weinig zullen aantrekken van zo een video en of een gewone afsluiting zonder prikkeldraad hen kan tegenhouden twijfel ik ook aan.
Ons land blijkt bovendien een soort paradijs te zijn voor graffiti-taggers want ik hoorde van iemand van de NMBS dat er zelfs bendes vanuit Frankrijk naar hier komen.
Waarom ziet men bv. in Zwitserland geen enkele wagon met graffiti ? Misschien dat men daar nog een besef van normen heeft of dat de straffen er veel strenger zijn.
Geplaatst: 15 jun 2007, 12:58
door Steven
euh adler

in zwitserland zijn die er ook hoor maak u geen zorgen, heb ze al zelf gezien (niet op foto gezet), enkel ligt het % van voorkomen van da soort zaken lager.
Geplaatst: 15 jun 2007, 13:28
door Adler
Steven schreef:euh adler

in zwitserland zijn die er ook hoor maak u geen zorgen, heb ze al zelf gezien (niet op foto gezet), enkel ligt het % van voorkomen van da soort zaken lager.
Ok, ik had moeten zeggen bijna nooit
Bij ons daarentegen moet men al goed zoeken om een motorstel te vinden die niet is beklad ( geweest ).
Geplaatst: 15 jun 2007, 19:43
door Bert
Adler schreef:Ik denk dat die bendes zich weinig zullen aantrekken van zo een video en of een gewone afsluiting zonder prikkeldraad hen kan tegenhouden twijfel ik ook aan.
Zie eens naar die afsluiting van de bundel in Dendermonde. Daar zou ik niet graag met mijn broek aanhangen zenne.

Geplaatst: 15 jun 2007, 19:49
door Steven
idd de afspanningen die men recent in dendermonde en aalst plaatste is bovenaan voorzien van drie rijen draad met........... pinnekes

maar aangezien 1 zijde (daar waar de sporen de afspanning ingaan) open is .......

Geplaatst: 15 jun 2007, 20:23
door Bart
Steven schreef:idd de afspanningen die men recent in dendermonde en aalst plaatste is bovenaan voorzien van drie rijen draad met........... pinnekes
In Sint-Niklaas Oost hebben ze die ook geplaatst.
Maar ik vrees voor het resultaat.
Nu mogen ze die bundels nog zo hard afschermen, iemand die wil graffiti spuiten, zal het ook spuiten.
Er is volgens mij maar 1 mogelijkheid.
Die bundels gedurende enkele maanden laten bewaken door een veiligheidsfirma, in samenwerking met de spoorwegpolitie.
Om alzo die mannen op heterdaad te laten betrappen.
Alleen is dat een enorm dure oplossing, maar het telkens verwijderen van die graffiti en herspuiten van die treinstellen is dat ook.........
Ik ben ervan overtuigd moesten ze dat elke keer in de media verspreidden dat er een graffiti spuiter is betrapt, en de daarmee overeenstemmende factuur bij vermelden, dat dat probleem zichzelf zal oplossen, of tenminste doet verminderen.
Geplaatst: 15 jun 2007, 21:34
door Dietrich
Ik denk ook dat die afrasteringen niet veel helpen, of je zou ze zeer stevig + over een lange afstand moeten plaatsen, als ze inderdaad maar 100 meter verder rond moeten lopen zullen ze dat wel doen.
Geplaatst: 16 jun 2007, 22:13
door Duikbril AM86
am62 schreef:Dietrich schreef:Heb het al vaak gezegd, dat men zorgt voor een beschermende laag, wat het ook mag kosten. Ik geloof niet dat zoiets meer kost dan al die herschilderingen en het afschrapen van die graffiti. Het herschilderen van dit motorstel is dus weeral een nuloperatie van x honderden/duizenden(?) euro's.
Wanneer de lamp gaat branden bij de NMBS zal blijkbaar nog niet voor direct zijn.
Over de veiligheidsdienst kan ik weinig goeds zeggen op dit vlak, de allereerste M6-stuurstand zat binnen de twee weken ook al onder de graffiti. Dan stel ik vast dat men gewoon niks van beveiliging uitvoert, zelfs op nieuw materieel dat nog in testfase is.
Droom zalig verder, neem nu de nieuwe dienstregeling.. die is al bezig nog voor m'n een nieuw spoorboekje uitgeeft.. de NMBS leeft gewoon in het verleden.
Tja, communiceren is iets wat de NMBS nog moet leren!!
De NMBS leert gewoon niet uit haar fouten uit het verleden of stelt ook niets in het werk om zo een zaken te voorkomen!
Geplaatst: 18 jun 2007, 20:08
door Stijn82
Ik ben daarnet naar huis gebracht door stel 833 als ik me niet vergis, het zag er (van buiten althans) uit als nieuw! Geen grafiti te bespeuren...
Geplaatst: 18 jun 2007, 20:51
door Adler
Stijn82 schreef:Ik ben daarnet naar huis gebracht door stel 833 als ik me niet vergis, het zag er (van buiten althans) uit als nieuw! Geen grafiti te bespeuren...
Dan zal het ondertussen al verwijderd zijn
Geplaatst: 18 jun 2007, 23:23
door Bart
Adler schreef:Stijn82 schreef:Ik ben daarnet naar huis gebracht door stel 833 als ik me niet vergis, het zag er (van buiten althans) uit als nieuw! Geen grafiti te bespeuren...
Dan zal het ondertussen al verwijderd zijn
Awel, ik wou er eerst niet op reageren.
Maar stel 833 heeft pas vorige week de atelier verlaten, en stond vorige week mooi te blinken op Schijnpoort (zonder 1 streepke graffiti), en is trouwens ook voorzien van nieuwe koplampen.
Ms 811 dat ook nog maar een kleine maand herspoten is, is wel al opnieuw voorzien van graffiti. 1 rijtuig is langs één zijde volledig grijs gespoten. De ramen zijn wel al opnieuw zuiver gemaakt.
Geplaatst: 19 jun 2007, 06:43
door Adler
Bart schreef:[Awel, ik wou er eerst niet op reageren.
Maar stel 833 heeft pas vorige week de atelier verlaten, en stond vorige week mooi te blinken op Schijnpoort (zonder 1 streepke graffiti), en is trouwens ook voorzien van nieuwe koplampen.
Ms 811 dat ook nog maar een kleine maand herspoten is, is wel al opnieuw voorzien van graffiti. 1 rijtuig is langs één zijde volledig grijs gespoten. De ramen zijn wel al opnieuw zuiver gemaakt.
Sorry maar ik kan nog altijd getallen van 3 cijfers lezen hoor.
Ik heb zeker 10 minuten naast dit stel gestaan in Antwerpen-Centraal.
Ik zeg u dat ik de 833 gezien heb in Antwerpen-Centraal -2 op 13 juni 2007 omstreeks 18.00 u en waarvan het eerste rijtuig tenminste langs 1 kant volledig onder de graffiti zat. Ik heb het nummer en de datum zelfs genoteerd in een notaboekje.
De nieuwe koplampen (met leds) heb ik ook opgemerkt. Ik heb misschien 1 foute veronderstelling gemaakt, nl. dat de datum 30/5/2007 vermeld op het motorstel bij RG de datum van verlaten van de CW is, dit kan evengoed de datum van binnenkomst of een datum daartussen zijn, ik weet niet wat de conventies zijn in dit verband.
Goed, ik neem aan dat met de moderne oplosmiddelen waarover men beschikt, zeker bij een pas herspoten nog glad oppervlak, dit bijna zonder sporen na te laten, kan verwijderd worden.
Als ik de 833 nog eens zie, zal ik kijken of er nog sporen zijn, zeker bij de zwarte rubber rond de ramen moet dit nog te zien zijn.
Geplaatst: 19 jun 2007, 11:00
door Robin
822 en 844 zijn ook wel toe aan een opknapbeurt als je het mij vraagt

Geplaatst: 19 jun 2007, 19:18
door Adler
Robin schreef:822 en 844 zijn ook wel toe aan een opknapbeurt als je het mij vraagt

Robin, ik schat dat minstens 90% van de breaks en varkensneuzen rondrijden met graffiti op. Bij sommige breaks is de graffiti al zoveel keer afgekrabt dat enkel nog de gele grondlaag verf zichtbaar is op sommige plaatsen. Dit is een echt schandaal, dus misschien zou je beter de nummers opnoemen die geen opknapbeurt nodig hebben.