Pagina 2 van 3

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 23 jan 2008, 23:54
door K V B
Adler schreef:Uit het artikel dat u vermeldt kan ik niet besluiten dat de ontsporing te wijten zou zijn aan een fout van het ETCS systeem die zich bij normaal bedrijf zou kunnen voordoen.
Ik kan nu eenmaal geen link posten naar een artikel dat ik enkel op papier bezit. Volgens de Schweizer Eisenbahn Revue was er echt wel sprake van een bug.
Dat is juist de reden dat men maandenlang testen heeft gedaan alvorens de tunnel voor het normale verkeer vrij te geven om alle mogelijke fouten te kunnen vinden.
Wat betreft de tweede machinist, dat die speciale functie van achteruit evacueren van de tunnel (nog) niet werkt met ETCS lijkt me geen reden om geen enkele trein door de tunnel te laten rijden.
Het is inderdaad geen reden om niet door de tunnel te rijden. Het is echter wel zo dat ook hier men nog steeds met kinderziektes kampt.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 24 jan 2008, 09:32
door nighttrain
Ik denk dat we moeten opletten dat we niet te veel zaken met elkaar verwarren betreffende deze poblemen!
Ik denk dat ik met enige ervaring kan spreken betreffende tunneluitbating en TVM430 signalisatie.Waarom? Omdat deze manier van uitbaten soms op een snelle manier van richting moet veranderd worden,wat niet het geval is bij normale HSL uitbating. En dit voor werktreinen met hun units als in geval van incident met andere treinen.
Je moet enkele zaken onderschijden t.t.z. de captatie en display in de cabine en het uitzenden of de aanwezigheid in het spoor van de info.
Wat kan de BUG zijn?
Problemen met de procedures van de RTM controllers indien we moeten reversen b.v. de fameuze 'changement de sense des paniers de traitement". Bij het onderzoeken van hun "pieces techniques" en de daaruitvolgende commandes.. Want alles werkt via dialogen en enclenchements.Enige ervaring is vereist.
Problemen in de procedures van de treinbestuurders bv het afzonderen of het in dienst stellen van bepaalde schakelaars in geval van problemen (ZKVB,ZLIMVIT, en andere).Wat kan dat zijn : ingeval van reversing met rit op cabineindikatie,gaat de loc een bezette zone snuffelen inplaats van de vrije zone voor de staart van zijn trein..Indien de uitleg te moeiliijk zal ik hem later verduidelijken. en in het Frans spreken we van "nifler la parité".
En ingeval van total loss,gaat de bestuurder verder rijden met rit op zicht na procedureuitwisseling.We hebben zelf speciale procedures waarin hij zelfs niet meer moet stoppen voor en "reperes" en 30Km/h rijden als de volledig reisweg aangelegt wordt door de RCC (na eerste aflevering van een FREP natuurlijk).
Conclussie: geef ze nog de nodige tijd om hun procedures aan te passen,te verfijnen en het personneel te vormen door ervaring.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 24 jan 2008, 10:58
door Steven
dus beste nighttrain de conclussie van die kinderziektes is evengoed van toepassing op de lijnen met etcs in zwitserland als in belgie, nederland en andere landen. of zie ik het verkeerd?

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 24 jan 2008, 11:07
door Adler
Steven schreef:dus beste nighttrain de conclussie van die kinderziektes is evengoed van toepassing op de lijnen met etcs in zwitserland als in belgie, nederland en andere landen. of zie ik het verkeerd?
Volgens mij dus juist niet.
De kleine problemen die KVB aanhaalt voor de LBT in Zwitserland betekenen niets in vergelijking met de problemen die men heeft voor de HSL4/HSL Zuid.
In Zwitserland rijden elke dag tientallen treinen op een veilige manier door de LBT met ETCS.
Hier kan men zelfs nog geen enkele trein laten rijden (als men er al zou hebben).
Men heeft bij de HSL4/HSL Zuid enkele blunders van fouten gemaakt die niet meer terug te schroeven zijn.
Ten eerste heeft men gekozen voor de laatste release van ETCS die nog nergens gebruikt wordt en blijkbaar nog vol problemen zit.
Ten tweede heeft men treinstellen besteld bij AnsaldoBreda die al 2 jaar te laat zijn en waarvan nog geen spoor is te bekennen.
Dat er ook nog geen Thalyssen zijn is ook niet te verwonderen.
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om daar Thalyssen te laten rijden.
High Speed Alliance heeft een concessie van 15 jaar voor het exploiteren van het vervoer op de HSL Zuid/HSL 4 en hebben daar juist die AnsaldoBreda stellen voor besteld die nu niet kunnen geleverd worden.
Thalys,een onderneming in Franse handen, heeft daar in feite niets mee te maken en zal ook niet staan te springen om nu proefkonijn te zijn op een lijn die met haken en ogen aaneen hangt.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 24 jan 2008, 11:21
door nighttrain
Steven schreef:dus beste nighttrain de conclussie van die kinderziektes is evengoed van toepassing op de lijnen met etcs in zwitserland als in belgie, nederland en andere landen. of zie ik het verkeerd?
Ik denk van niet,maar wie ben ik.
daarom zegde ik ook dat ik meer denk in day to day operationnele problemen,die soms snel kunnen aangepast worden. door diepere opleiding van de operatoren,treinbestuurders,de support diensten,en kleine aanpassingen van het rollend materiaal.
Ik mag toch aannemen dat hun systeem de commissioning periode heeft doorstaan. Dus heeft het toch minstens enkele malen feilloos gewerkt. Het zit hem soms in kleine hoekjes.
bv in geval van reversing,zal de bestuurder een schakelaar draaien(ZCAB), indien nu net die schakelaar een gebrek vertoont zal het niet lukken maar is het systeem niet slecht enz enz..
Daarom heb ik ook gezegd onderscheid te maken tussen Locs en spoorinstallaties.
Het voorbeeld en conclussie kan zijn dat ze dagdagelijk operationneel zijn en veilig exploiteren.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 24 jan 2008, 11:25
door nighttrain
Ten tweede heeft men treinstellen besteld bij AnsaldoBreda die al 2 jaar te laat zijn en waarvan nog geen spoor is te bekennen.[/quote]
Dit laatste is een echte ramp.Het is onbegrijpelijk dat deze nog treinen mogen maken. tot de dag van vandaag hebben we nog problemen met hun wagons.We hebben zelf bepaalde wagons zelf moeten afwerken met ET techniekers terplaatse om de levering te bespoedigen

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 24 jan 2008, 14:23
door msts.be
Inderdaad, jullie begeleiderwagens waar de truckers inzitten zijn nagenoeg volledig dezelfde als de tussenrijtuigen van de ETR500, en die stammen inderdaad van.. Ansaldo&co..

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 25 jan 2008, 21:17
door dentheo
K V B schreef:
Adler schreef:Uit het artikel dat u vermeldt kan ik niet besluiten dat de ontsporing te wijten zou zijn aan een fout van het ETCS systeem die zich bij normaal bedrijf zou kunnen voordoen.
Ik kan nu eenmaal geen link posten naar een artikel dat ik enkel op papier bezit. Volgens de Schweizer Eisenbahn Revue was er echt wel sprake van een bug.
Het is inderdaad geen reden om niet door de tunnel te rijden. Het is echter wel zo dat ook hier men nog steeds met kinderziektes kampt.
Ik vind het een zeer "redelijk" verhaal.
Ook wat er juist gebeurd is, namelijk het vergeten copieren van enkele lijnen code bij het corrigeren van de eerste fout.
Correctie van de eerst fout schept er een tweede, heel klassiek maar het blijft gebeuren...
Nu zit men met het probleem dat "honderden" lokomotieven de nieuwe software versie moeten krijgen, terwijl anderen de laatste nog niet hadden.
De loks met de voorlaatste versie kunnen wel achteruit "blind" de tunnel uit, die met de laatste softwareversie NIET.
Men "koopt" zich tijd door de overgangsmaatregelen, maar de boel blijft draaien.
Welke ambtenaar zou hier zulke beoordeling "kunnen" maken, "durven" maken en dan nog in de pers komen...ik vind prachtig dat het "kan", "chapeau" voor die Zwitsers.
Misschien moeten we die journalist eens vragen om een artikel te plegen over de HSL naar Nederland, die "politieke" verhaaltjes die wij altijd krijgen....

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 26 jan 2008, 00:31
door Steven
Adler schreef:Dat er ook nog geen Thalyssen zijn is ook niet te verwonderen.
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om daar Thalyssen te laten rijden.
.
zover ik weet is dat een lijn van 300 km/u die NS/KLM stellen gaan maar voor 250 per uur dus is thalys de firma die het grootste rendement voor haar materieel uit haar lijn kan halen, maakt die lijn gewoon deel uit van het europese hsl netwerk. trouwens thalys heeft/ had ook beloftes ivm de snellere reistijden van parijs naar amsterdam.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 26 jan 2008, 11:47
door Adler
Steven schreef:
Adler schreef:Dat er ook nog geen Thalyssen zijn is ook niet te verwonderen.
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om daar Thalyssen te laten rijden.
.
zover ik weet is dat een lijn van 300 km/u die NS/KLM stellen gaan maar voor 250 per uur dus is thalys de firma die het grootste rendement voor haar materieel uit haar lijn kan halen, maakt die lijn gewoon deel uit van het europese hsl netwerk. trouwens thalys heeft/ had ook beloftes ivm de snellere reistijden van parijs naar amsterdam.
Als die Ansaldo rommel nog 10 jaar op zich laat wachten zal men wel geen andere keuze hebben.
Maar het was initieel zeker niet de bedoeling om elk uur een Thalys te laten rijden van Brussel naar Amsterdam.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 26 jan 2008, 12:57
door Steven
dat is op onze lijn 1 richting londen ook niet het geval. is deze lijn daarom minder voor eurostar dan voor thalys in mijn ogen niet, het land heeft voorzien in een hsl net wie er als eerste gebruik van maakt is toch beetje ondergeschikt vind ik dan. trouwens ten tijde van de plannen hier in belgie (we spreken van meer dan 15 jaar terug toen het hsl net op tafel lag) was er volgens mij nog geen sprake van het albatros project (zoals de huidige benelux genoemd word)

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 26 jan 2008, 13:24
door Adler
Steven,

Bij de bestelling van de Ansaldo stellen destijds heeft men bewust gekozen voor stellen met een max. snelheid van 250 km/h omdat men dit voldoende vond voor deze lijn en omwille van energie besparingsredenen (het energieverbruik bij 300 km/h ligt stukken hoger dan bij 250 km/h).
Het was toen de bedoeling dat deze stellen de Benelux treinen van vandaag volledig zouden vervangen en volgens het plan had dit al lang moeten gebeurd zijn.
Ik stel nu ook al vast dat er op de site van HSL-Zuid en NSHiSpeed zelfs met geen woord meer over die Ansaldo stellen wordt gesproken. Blijkbaar heeft men er zich al bij neergelegd dat ze toch niet kunnen geleverd worden.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 26 jan 2008, 13:26
door Steven
euh ja die redenen betwist ik niet, ik wilde gewoon zeggen dat de plannen van die HSl al veeel ouder zijn dan de plannen van het type trein dat er over gaat rijden er zitten wat jaren tussen, iemand eigenlijk al is gezocht op de site van de fabrikant of er enige uitleg staat ivm stellen benelux?

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 26 jan 2008, 13:53
door Adler
Steven schreef:euh ja die redenen betwist ik niet, ik wilde gewoon zeggen dat de plannen van die HSl al veeel ouder zijn dan de plannen van het type trein dat er over gaat rijden er zitten wat jaren tussen, iemand eigenlijk al is gezocht op de site van de fabrikant of er enige uitleg staat ivm stellen benelux?
Op de site van AnsaldoBreda is daar niets van terug te vinden.
De tab Products werkt niet en de tab News geeft een pagina waar het laatste nieuwsbericht dateert van maart 2005 !
Onbegrijpelijk dat men bij zo een firma een miljardenorder plaatst.

Re: Lötschberg-Basistunnel officieel geopend

Geplaatst: 26 jan 2008, 14:10
door Steven
ok, terug naar het onderwerp, de basistunnel dus, dacht dat we ergens anders al een onderwerp hadden ivm die stellen.