Pagina 2 van 3

Geplaatst: 23 jun 2007, 18:20
door dentheo
Bibke schreef:Als ik zie wat er allemaal gebeurt is, is dit geen overbodige luxe.

Maar ik denk als men die gebeurtenissen naar de burger had gecommuniceerd, hadden veel mensen wel begrip kunnen opbrengen.
Het is al enkele jaren "politiek correct" deze zaken NIET te communiceren....

Geplaatst: 23 jun 2007, 23:05
door Bibke
dentheo schreef:
Bibke schreef:Als ik zie wat er allemaal gebeurt is, is dit geen overbodige luxe.

Maar ik denk als men die gebeurtenissen naar de burger had gecommuniceerd, hadden veel mensen wel begrip kunnen opbrengen.
Het is al enkele jaren "politiek correct" deze zaken NIET te communiceren....
Dat klopt.

Geplaatst: 24 jun 2007, 01:48
door JC
Nog maar eens het beste bewijs dat een gedeelte van het personeel van de NMBS enkel maar denkt aan staking als er iets niet in orde is.

De reizigers hebben hier niets mee te maken, hoe spijtig het ook is voor de slachtoffers van de vandalenstreken. Ik had alleszins niet de minste sympatie gehad voor de actie.

Geplaatst: 24 jun 2007, 03:12
door Steven
JC schreef:Nog maar eens het beste bewijs dat een gedeelte van het personeel van de NMBS enkel maar denkt aan staking als er iets niet in orde is.

De reizigers hebben hier niets mee te maken, hoe spijtig het ook is voor de slachtoffers van de vandalenstreken. Ik had alleszins niet de minste sympatie gehad voor de actie.
tja tot jij ooit in gelijkaardige positie zit en ook ni meer weet met welk hout pijlen te maken. is zien hoe je dan zelf zou reageren. van aan de kant roepen wat je het best niet mag doen kan iedereen, een degelijk goed voorstel geven dat iedereen aanvaardbaar vind als alternatief is andere koek.

Geplaatst: 24 jun 2007, 06:55
door Adler
Steven schreef:
JC schreef:Nog maar eens het beste bewijs dat een gedeelte van het personeel van de NMBS enkel maar denkt aan staking als er iets niet in orde is.

De reizigers hebben hier niets mee te maken, hoe spijtig het ook is voor de slachtoffers van de vandalenstreken. Ik had alleszins niet de minste sympatie gehad voor de actie.
tja tot jij ooit in gelijkaardige positie zit en ook ni meer weet met welk hout pijlen te maken. is zien hoe je dan zelf zou reageren. van aan de kant roepen wat je het best niet mag doen kan iedereen, een degelijk goed voorstel geven dat iedereen aanvaardbaar vind als alternatief is andere koek.
Het zou misschien al veel helpen als men al die politiek benoemde directieleden in Brussel zou vervangen door bekwame mensen.
De enige reden waarom de directie in dit geval zo snel heeft gereageerd op de stakingsdreiging is dat Antwerpen-Berchem een strategisch knooppunt is en men waarschijnlijk torenhoge schadeclaims vreesde van de NS en de havenbedriiven als al het verkeer naar Nederland en de havens van Antwerpen en Rotterdam 24h plat lag door een staking van de mensen van de blokpost in Berchem.
Dit zou een negatieve invloed hebben op HUN ( de heren in Brussel ) prestaties en dat is het enige wat telt.

Geplaatst: 24 jun 2007, 09:18
door Dietrich
'k Vraag mij één ding af, die parking is voor personeelsleden en is normaal beveiligd. Wat als een hoop pendelaars zich parkeert op een onbeveiligde parking bij een station en ze constateren 's avonds dat er ook talloze auto's beschadigd zijn, gaan die dan ook mogen klagen bij de NMBS (aangenomen dat de parking NMBS-eigendom is)?

De NMBS kan die personeelsparking beveiligen, maar daarmee is het probleem niet opgelost (waarschijnlijk verschuift het alleen maar). Ik zou eens willen weten hoeveel procent van de werkende mensen die met de wagen komen hun wagen op een bewaakte plaats kunnen zetten. Heb alleszins nog geen enkel camera'tje gezien op de parking te Zottegem. :roll:

Er is maar 1 oplossing voor dit probleem en dat is de daders vatten, het werk van politie en gerecht. Ik praat het dus zeker niet goed, maar ik vind niet dat de NMBS hier schuldig is, de schuldigen zijn de vandalen en niemand anders. En met deze actie zou de reiziger ook nog eens de dupe geworden zijn. :?

Geplaatst: 24 jun 2007, 09:33
door Bibke
Je kan misschien hulp aan Laurette Onkelinx vragen! :lol:

Geplaatst: 24 jun 2007, 10:00
door dentheo
JC schreef:Nog maar eens het beste bewijs dat een gedeelte van het personeel van de NMBS enkel maar denkt aan staking als er iets niet in orde is.
Ik ken weinig firma's waar men staakt als alles in orde is....

Geplaatst: 24 jun 2007, 10:57
door RIDCO
De NMBS werkt momenteel aan de realisatie van de bewaking met camera's van de parkings in de stations . Momenteel zijn o.a. in het station Mechelen (middengang, lokettenzaal en parking) al camera's geplaatst en zullen deze eerstdaags aangesloten worden en operationeel zijn. Het moet duidelijk zijn dat ook in deze materie prioriteiten moeten gesteld worden, maar men mag aannemen dat op korte termijn heel wat stations zullen voorzien zijn van camerabewaking.

Er is jaren weinig geïnvesteerd in deze zaken, dus nu ook niet beginnen schieten op de NMBS, trouwens het is niet de NMBS die vandalisme pleegt.

Ik vind dat de overheid uitbaters van parkings zou moeten verplichten (uitbatingsvergunning) om camerabewaking te woorzien. Voordeel : misschien minder vandalisme, en dus ook minder werk voor politiediensten en parketten, zodat deze zich kunnen bezig houden met andere problemen.

Geplaatst: 24 jun 2007, 12:18
door Steven
tja het probleem is dat in antwerpen op korte tijd al de parkings aan de stations geprivatiseerd zijn zowel boven als onder de grond in berchem is het betaalparking van q-park, ze hadden echter geen ruimte voorzien voor personeel die vroeger altijd plaats had voorzien op die parkings toen ze nog door de nmbs werden uitgebaat. wie de parking centraal station in handen heeft weet ik niet, ook q-park?

Geplaatst: 24 jun 2007, 13:17
door Adler
Steven schreef:tja het probleem is dat in antwerpen op korte tijd al de parkings aan de stations geprivatiseerd zijn zowel boven als onder de grond in berchem is het betaalparking van q-park, ze hadden echter geen ruimte voorzien voor personeel die vroeger altijd plaats had voorzien op die parkings toen ze nog door de nmbs werden uitgebaat. wie de parking centraal station in handen heeft weet ik niet, ook q-park?
Ik lees in een ander bericht dat de camera's en de slagbomen niet meer zouden functioneren.
Op de website van Q-Park lees ik het volgende bij hun Bedrijfsfilosofie en Missie:

Q-Park functioneert als een klantgerichte, vooruitstrevende en innovatieve parkeerorganisatie. Via het leveren van constante kwaliteit komt de organisatie tegemoet aan de wensen van klanten en opdrachtgevers. Kwaliteit levert Q-Park in termen van snelheid, comfort, veiligheid en service.
Q-Park onderscheidt zich van concurrenten door een uniek kwaliteitsniveau in customer services en parkeerdiensten.


Overigens is ook de parking aan het Centraal station van Q-Park. Ik lees hierover:

Prima samenwerking tussen Q-Park en de NMBS: De NMBS, eigenaar van de infrastructuur, tekende een concessieovereenkomst met Q-Park voor 15 jaar.

De Q in Q-Park staat trouwens voor Quality. Ik kan het dus allemaal niet zo goed meer volgen wat hier aan de hand is.
Stonden die beschadigde auto's nu op die parking van Q-Park of daarbuiten ?

Geplaatst: 24 jun 2007, 13:20
door Steven
die stonden er buiten :-) nmbs heeft ni echt voorzien in een deel voor personeel in de parkings van q park, was dit wel gebeurd was er een minder groot probleem van in het begin volgens mij :-)

Geplaatst: 24 jun 2007, 13:23
door Adler
Steven schreef:die stonden er buiten
Dat is nochtans niet wat hobbes zegt in zijn bericht.

Geplaatst: 24 jun 2007, 13:35
door Hobbes
Toch even een paar misverstanden uit de wereld helpen:

1) de parking waar dit gebeurd is (aan de Posthovenlei te Berchem) wordt wel degelijk uitgebaat door Q-Park!.

2) deze parking is voor iedereen (betalend uiteraard) toegankelijk, dus ook voor de gewone pendelaar.(er was trouwens minstens 1 auto bij van een reiziger, dus niet alleen van het personeel).

3) voor alle duidelijkheid: dit is niet het eerste geval van inbraak/diefstal op deze parking, dit probleem sleept al jaren aan (met ups en downs).
Zelfs bij de politie worden ze het stilaan beu dat er elke week iets gebeurt op die parking en niemand zijn verantwoordelijkheid neemt.
De laatste maanden zijn het vooral ingeslagen ruiten en diefstal uit auto's, een jaar of twee geleden werden er gewoon heel auto's gestolen.

4) de fameuze camera's op de parking hebben gewerkt,vroeger werden deze beelden opgenomen op blok 12 en een maand bijgehouden.
Sinds Qpark de parking heeft overgenomen worden de beelden niet meer opgenomen...

De reactie's van sommigen hier getuigen van ongelooflijk veel begrip voor deze problemen.
Ben eens benieuwd hoe deze personen zouden reageren als hun auto voor de zoveelste keer wordt gevandaliseerd op de parking van hun werk?
Auto's in de prak geslagen? wat kan mij dat schelen? als MIJN trein maar op tijd is...
Treinbegeleider in elkaar geslagen? wat kan mij dat schelen? als MIJN trein maar op tijd is...
Zal de ziekte van deze tijd zijn zeker?

De oplossing voor het parkingprobleem is dus dat we nu op de ondergrondse parking te Berchem mogen gaan staan, welke toch iets veiliger zou moeten zijn.

Nogmaals: NIEMAND staakt graag bij ons he, het is alleen spijtig dat de directie alleen maar bereid is tot luisteren als er met harde acties wordt gedreigd...

Geplaatst: 24 jun 2007, 14:05
door Adler
Hobbes schreef: Nogmaals: NIEMAND staakt graag bij ons he, het is alleen spijtig dat de directie alleen maar bereid is tot luisteren als er met harde acties wordt gedreigd...
Hobbes, bedankt voor de toelichting, dit maakt het allemaal wat duidelijker.
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de directie in dit en veel andere problemen maar in actie schiet als er stakingen zijn of met stakingen gedreigd wordt.
Toch vraag ik me af of er geen fundamenteler probleem is bij de NMBS-groep. De NMBS-groep is nog altijd een zeer logge mastodont met een enorme hierarchie en bureaucratie. Volgens mij zijn veel problemen daardoor zelfs niet gekend bij diegenen die er iets zouden kunnen aan doen tot op de dag dat ze met hun neus op de feiten worden gedrukt door een staking of dreiging tot staking.
Toen Etienne Schouppe enkele jaren geleden heeft voorgesteld om heel de groep onder te verdelen in een aantal units, elk met een duidelijk afgelijnde verantwoordelijkheid (zoals bv. bij de DB het geval is), waren het juist de werknemers die hier vierkant tegen waren. Misschien had dit veel problemen opgelost.