TMTHALYS schreef:De Italianen waren heel wat goedkoper dan Siemens en Alsthom. Dus kochten de Hollanders, hun reputatie getrouw, hun stellen daar.
Goedkoper , maar waarom moest men bij Ansaldo gaan bestellen als men weet dat die hun reputatie de dieperik is ingegaan de laatste 5 jaar ?
Ik som even op :
-DSB (Deense spoorwegen) bestellen nieuwe 'hoogwaardige' dieselstellen in 2001.Ze moesten in dienst zijn in 2003.De 2 pre-productiestellen staan weg te roesten ergens in Aarhus..

Doel is ze volgend jaar in dienst te krijgen , als tijdelijke oplossing heeft men al de even probleemgevallen ICE-TD stellen van de DB gehuurd.. (ICE-TD = dieselversie van ICE-T , ze zijn beide kantelbakstellen , met tilt dus)
-De FS (of Trenitalia om meer specifieker te zijn) bestelde in 2003 een 30-tal driespanningslocs (3/15/25kV) , eerst bekend onder de naam "E403C" , later hernoemd naar E403.Ondertussen is het al maar een tweespanningsloc meer geworden (15kV eruit om de kostprijs te drukken en omdat de daarvoor eerst bedoelde serie E412 eindelijk in Oostenrijk en later dit jaar in Duitsland toegelaten is) , ze zijn een jaar te laat afgeleverd , diverse componenten ontbreken (vandalisme ?) en het ziet er niet echt naar uit dat de locs snel in dienst komen.
Dit kan echter ook te maken hebben omdat de locs feitelijk voorzien zijn om snelle containertreinen tegen 160 km/u over de HSL te slepen , en omdat er nog maar 1 (en een stuk van de tweede) HSL in dienst is zal men willen wachten tot er minstens een drietal in dienst zijn..
-Komen we bij het TSR-stel , de opvolger van de TAF (Treno Alta Frequentazione , een dubbeldekker eerder
hier besproken..) besteld door FNM (Ferrovie Nord Milano).Wat eerst een compleet nieuw stel moest worden is een 3/4 kopie geworden van de TAF , te laat geleverd en ook niet alles is 100% in orde..
Ik zeg het , sinds Ansaldo en Breda gefuseerd zijn is het meer dan bergaf gegaan in Italië.. de order van de E403 zie ik dus ook meer als protectionistisch/bevoordeling van de eigen fabrikanten dan als een degelijk afgewogen order met concurrentie van Siemens en Bombardier (Alstom past niet in dit rijtje want zij kunnen geen geschikte loc afleveren , nee ook geen aangepaste 'Prima 6000')..
Alstom pikt de orders dan voor Pendolino's en MINUETTO-derivaten, Bombardier gaat met de E464 en de modernisering/ombouw van de oude ETR500-motorwagens in E414 lopen , en Siemens blijft (voorlopig ?) met lege handen achter.De orders bij Ansaldo zullen ver de laatste zijn , misschien kunnen ze nog op hun paard van signalisatie (ETCS via hun dochter AnsaldoSignal) wedden , maar dat zal dan ook alles zijn.