Pagina 2 van 2
hey
Geplaatst: 06 sep 2007, 12:10
door dino
Ben naar mijn eigen oogarts geweest en er is niks aan te doen..
Hij zei dat het afhangt van de vereisten...
Omdat mijn linkeroog minder goed werkt,heb ik minder dieptezicht.
Pfff,ik hoop dat ik nog een kans maak.
Want heb in het dagelijkse keven niets last hiervan!
Geplaatst: 06 sep 2007, 14:50
door Bordensteker
Misschien
hoeft er ook wel helemaal niets aan gedaan te worden ...
Ik heb onlangs ergens gelezen dat een privé-piloot onder bepaalde voorwaarden zelfs met maar één oog mag vliegen. 'Dieptezien' is namelijk bij de landing van een gewoon vliegtuig helemaal niet belangrijk, in tegenstelling tot wat veelal gedacht wordt. Want je kijkt tijdens de landing niet naar beneden, maar recht vooruit! Je schatting van de hoogteverandering gebeurt terwijl je recht vooruit kijkt. Naar de grond dichtbij kijken en met die informatie sturen lukt echt niet. Dat is vergelijkbaar met dat je niet snel kunt autorijden als er mist is en je alleen de vangrail en de grasrand rechts van de auto kunt zien, of alleen de strepen op het asfalt vlak bij de auto. Je moet iets in de verte in het zicht hebben om goed stabiel te kunnen sturen.
Het dieptezien door middel van het in de hersenen onbewust vergelijken van de beelden van twee ogen werkt trouwens maar tot ongeveer 9 meter afstand! Op grotere afstand gebruikt je brein andere methoden.
(Bij helikopters zou het vlak voor de landing weleens anders kunnen zijn; er zitten dan ook speciale ramen bij de voeten van de vliegers in veel helikopters.)
Autorijden is in veel gevallen een veel zwaardere opdracht voor de ogen.
Met één oog heb je (als het andere helemaal niet zou werken) wel een beperking van het gezichtsveld, maar dat is op het spoor minder bezwaarlijk dan op de weg.
Ik las dat van die piloten in de medische eisen in de JAR-FCL regels (Joint Airworthiness Requirements - Flight Crew Licensing), maar daar stond er niet duidelijk bij waaróm dat verantwoord is. Ik heb daarom nog even verder gezocht, en vond ergens anders het volgende (wat ik een paar jaar geleden ook al eens ergens gezien had):
Depth perception, itself, is a collection of abilities. For example, there are many ways to judge the relative distances of objects using just a single eye and one-eyed people do just fine at perceiving depth of things that are farther from them than 30 feet. However, bring two objects closer to the one-eyed person than 30 feet and distance judgement becomes less accurate than that of the person with two eyes.
Bron:
http://core.ecu.edu/psyc/grahamr/DW_331 ... 2.1.2.html (net boven de afbeelding met de flessen).
Ik wens je succes!
In jaren dat ze weinig treinbestuurders nodig hebben kom je misschien met dit verhaal niet ver, maar ze hebben nu veel mensen nodig en het zou jammer zijn om een geschikte kandidaat onnodig in de kou te laten staan.
Geplaatst: 06 sep 2007, 15:18
door dino
Inderdaad,dat is een hele logische uitleg...
Hopen dat men er bij CPS ook zo over denkt.
Thanks
Geplaatst: 06 sep 2007, 15:23
door Steven
dino schreef:Inderdaad,dat is een hele logische uitleg...
Hopen dat men er bij CPS ook zo over denkt.
Thanks
CPS beslist enkel maar of je mag doorgaan of niet, het is de nmbs die beslist aan wat haar bestuurders moeten voldoen. CPS gaat dus niet zelfstandig de medische eisen bepalen aan wat een treinbestuurder of andere bediende moet voldoen.
Geplaatst: 06 sep 2007, 15:39
door Bordensteker
Hieronder toch even de vindplaats van de teksten over piloten.
Het komt uit de tegenwoordig geldende Europese regelgeving.
JAR-FCL 3 (Joint Airworthiness Requirements – Flight Crew Licensing - Medische eisen)
Hoofdstuk 13, Luchtvaartoogheelkunde
- Paragraaf 9.1: Stereopsis (vooral wat hier staat is interessant)
Paragraaf 9.6: Diepte zien
Paragraaf 13: Eénogigheid.
Te lezen in:
http://www.ivw.nl/nl/Images/FCL%203%20A ... 5-6877.pdf (3,4 MB groot)
(Dit is een beschermde tekst. Je zult eventueel schermkopieën moeten maken; je kunt geen tekstdelen knippen en plakken.)
In Nederland geldt alleen de Nederlandse versie van JAR-FCL en alleen als die is opgenomen in de Nederlandse wet- en regelgeving.
Maar in de oorspronkelijke Engelstalige tekst staat in wezen hetzelfde.
Geplaatst: 06 sep 2007, 16:38
door dino
Inderdaad de NMBS beslist dat,en dat is juist mijn vraag.
Wat zijn hun eisen voor het dieptezicht?
Geplaatst: 06 sep 2007, 23:56
door KB
dino schreef:Inderdaad de NMBS beslist dat,en dat is juist mijn vraag.
Wat zijn hun eisen voor het dieptezicht?
Al geprobeerd de NMBS zelf te contacteren hierover?
Geplaatst: 07 sep 2007, 10:22
door dino
Ja,maar wordt van de ene naar de andere dienst verwezen...

,heb antwoord gekregen van nmbs,dieptezicht is vereist...
hmmmmm