Pagina 2 van 5
Geplaatst: 24 sep 2007, 12:00
door ziemon
jammer, hopelijk volgende meer geluk!
en er komen mogelijk nog snel wat leuke kleuren bij, vandaag wordt de 1116 280 in zwart gepresenteerd:

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 14:53
door Stecco
Beste tot m'n grote verbazing heb ik de v357 max met opschrift afgelopen week (17/1) tegengekomen op de E19 net voor Breda (komende van Rotterdam) Daar stond hij achter een brug geparkeerd op het nieuwe HST traject.
Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 17:46
door Accelerat
Oh hij is nu weer in Breda.
Als ge soms morgen weer daar langskomt en hem weer ziet, zout ge mij dan een PM kunnen sturen? Dan kan ik er meteen op afgaan.

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 18:33
door Shrek
Stecco schreef:
Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
als het spel daartegen al open is

ik dacht wel dat de brussel-amsterdam met bombardiers gereden ging worden en helemaal niet met siemensen

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 22:23
door Steven
Stecco schreef:
Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
de 60 van de nmbs gaan een andere kast hebben, de nieuwe generatie komt er al aan, momenteel is men bezig met dergelijke kasten al te gebruiken voor portugese locs

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 22:24
door Bert
Shrek schreef:Stecco schreef:
Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
als het spel daartegen al open is

ik dacht wel dat de brussel-amsterdam met bombardiers gereden ging worden en helemaal niet met siemensen

yep, met TRAXX locomotieven reeks 186.

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 22:26
door Steven
en die traxx locs blijven er ook maar tot de italiaans brol ze komt vervangen

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 22:28
door Bert
Steven schreef:en die traxx locs blijven er ook maar tot de italiaans brol ze komt vervangen

Dat die Italiaanse brol maar ginder blijft.

ik heb liever een traxx ervoor.

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 22:44
door pietje
Eerst zien voor ik (ver)oordeel.
Ik rij trouwens liever met een trein tegen 250 kmph dan tegen 160

Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 22 jan 2008, 23:30
door ziemon
Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
de 1216 050 is meestal in NL omdat de ook door Siemens gebouwde beveiligingsystemen op de HSL-Zuid te testen. Net zo makkelijk en goedkoop om er een eigen machine voor te gebruiken, die ook nog een beetje snel kan....
De SNCB Reeks 18 is eigenlijk vrijwel hetzelfde als de 1216, alleen met een ander cabine-ontwerp.
simon!
Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 02 feb 2008, 08:18
door Spiketrain
sncf-sncb schreef:Oh hij is nu weer in Breda.
Gisteren wederom gespot vanaf de E19/A16 bij de verbindingsbogen van de HSL met hoofdbaan Lage Zwaluwe-Breda.
Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 02 feb 2008, 13:38
door Steven
ziemon schreef:Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
de 1216 050 is meestal in NL omdat de ook door Siemens gebouwde beveiligingsystemen op de HSL-Zuid te testen. Net zo makkelijk en goedkoop om er een eigen machine voor te gebruiken, die ook nog een beetje snel kan....
De SNCB Reeks 18 is eigenlijk vrijwel hetzelfde als de 1216, alleen met een ander cabine-ontwerp.
simon!
die oostenrijkse serie is toch niet gemaakt om ook op 3.000 V te kunnen rijden? wel op 15.000 V
Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 02 feb 2008, 14:58
door msts.be
Jawel, maar omdat er verwarring aan het ontstaan is zal ik even verduidelijken.
Er bestaan dus van de Taurus 3 verschillende versies:
1) Taurus I = ÖBB 1016 (enkel 15kV)
2) Taurus II = ÖBB 1116 (15kV + 25kV), MÁV/GySEV 1047, BR 182, Dispolok ES64U2 enz
3) Taurus III = ÖBB 1216 (3, 15 en 25kV. 1,5kV module zit er altijd in maar is bij de meeste locs gedeactiveerd door de software.) , SZ 541, RTS 1216.9 enz.
De kenmerken waardoor je ze kunt herkennen zijn de volgende:
Taurus I & II hebben dezelfde kast en hebben één enkele toegangsdeur rond het midden. Taurus III heeft 2 toegangsdeuren per cabine, en het dak heeft langs de zijkant een metalen beplating (bij Taurussen I & II is het dak langs de zijkant open). En natuurlijk heeft deze ook 4 pantografen i.t.t. 2 bij de Taurus I & II.
Er is wel een loctype dat de kenmerken van de 2 heeft: de Arriva/ALEX BR183. Deze heeft de kast van een Taurus III (dus 4 toegangsdeuren, beplating op het dak), maar heeft maar 2 pantografen en kan enkel op 15 en 25kV rijden. Dus deze is een uitzondering op de reeks van hierboven.
Onze HLE 18 zal technisch gebaseerd zijn op de Taurus III, maar krijgt een nieuwe kast vanwege de nieuwe Europese crashnormen. Deze kast zal zéér gelijkaardig zijn aan die van de Portugese LE4700-locomotieven, waarvan er al een paar designtekeningen zijn, en die het eerste loctype van de nieuwe lijn ES2007 zal zijn.. Onze loc zal wel tweespannig zijn (3 + 25kV, verminderd vermogen op 1,5kV).
Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 02 feb 2008, 21:34
door pietje
msts.be schreef:Onze loc zal wel tweespannig zijn (3 + 25kV, verminderd vermogen op 1,5kV).
dus 3 spanning, de naam ES60U3 zegt het al: 6000KW, 3 spanningen.
Bijna alle meersysteemslocs geven minder vermogen op 1.5kV, zeker als het max vermogen meer dan 5 MW is, anders wordt het een probleem van stroomafname.
5MW/1.5kV is meer dan 3kA, dat verdeeld wordt over 2 panto's is toch meer dan 1500Ampère over het contactpunt van de bovenleiding, wat zéér veel is
Re: Taurus Vmax 357
Geplaatst: 02 feb 2008, 21:38
door dentheo
pietje schreef:msts.be schreef:Onze loc zal wel tweespannig zijn (3 + 25kV, verminderd vermogen op 1,5kV).
dus 3 spanning, de naam ES60U3 zegt het al: 6000KW, 3 spanningen.
Bijna alle meersysteemslocs geven minder vermogen op 1.5kV, zeker als het max vermogen meer dan 5 MW is, anders wordt het een probleem van stroomafname.
5MW/1.5kV is meer dan 3kA, dat verdeeld wordt over 2 panto's is toch meer dan 1500Ampère over het contactpunt van de bovenleiding, wat zéér veel is
Het ligt volgens mij inderdaad niet aan de traktieinstallatie zelf ...die heeft toch ongeveer 1500 V op zijn tussenkring ? Of is die spanning aan het stijgen door de evolutie van de electronica ???