Pagina 2 van 2

Geplaatst: 20 sep 2007, 23:12
door Asterix
Brussel - De financiering van de publiek-private samenwerking (pps) voor het Diabolo-project is niet op tijd afgerond. Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, zegt dat ze dicht bij een akkoord staan, maar dat een technische kwestie nog niet is uitgeklaard.


Het Diabolo-project moet de luchthaven van Zaventem verbinden met de autosnelweg E19. Op de middenberm van de E19 komt een spoorweg tussen Mechelen en Schaarbeek. Dat moet het mogelijk maken voor reizigers uit Mechelen en Antwerpen om zonder overstap aan Brussels Airport te geraken.

Vrijdag 07/09 was een persconferentie gepland over de afronding van de pps-procedure voor de financiering van de Diabolo. Maar die werd op de valreep afgelast omdat de teksten voor de 'financial closing' nog niet rond zijn.

Wat die 'technische kwestie' precies is en welke privépartners bij de procedure betrokken zijn, wil Infrabel liever niet kwijt. Maar ze zou wel zeer dicht bij een akkoord staan. De private partner zou 280,3 miljoen euro besteden aan de ontsluiting van de luchthaven.


© FM Brussel

Geplaatst: 02 okt 2007, 18:58
door Asterix
Brussel - Er is een akkoord over de financiering van de Diabolo. Dat is de spoorverbinding tussen de luchthaven Brussels Airport en de snelweg E19. Door de Diabolo zal vanaf 2012 het station van de luchthaven rechtstreeks aansluiten op de grote assen van het Belgische en buitenlandse spoorwegnet.

Eind oktober kan er eindelijk begonnen worden met de uitvoering van het Diabolo-project. Infrabel heeft de nodige financiering rond voor een zogenaamde Publiek-Private Samenwerking of PPS.

"Zo zijn we zeker dat de kostprijs van de constructie gerespecteerd zal worden. En we zijn ook zeker dat het project tegen 2012 klaar zal zijn," zegt Luc Lallemand, gedelegeerd-bestuurder van Infrabel, over de voordelen van de PPS.

Het project kost ongeveer 540 miljoen euro. Daarvan betaalt Infrabel 250 miljoen euro. De private partners, het Duitse HSH Nordbank AG en het Australische Babcock & Brown, betalen de rest.

De Diabolo moet het noorden van de luchthaven ontsluiten. Dat betekend dat er een ondergrondse spoorverbinding komt tussen Brussels Airport en een nieuwe spoorlijn Schaarbeek - Mechelen. Dat gebeurt via de middenberm van de E19.

Dat is niet alleen belangrijk voor een directe aansluiting van de luchthaven met het noorden van het land, Diabolo heeft vooral een internationaal belang.

"Strategisch ongelooflijk belangrijk," beweert Lallemand. "Nu sluit onze nationale luchthaven niet aan op het hst-net. Maar in 2012 zal de luchthaven kunnen concurreren met stations als Charles de Gaulle en Schiphol."


© FM Brussel / tvbrussel

Re: financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem

Geplaatst: 22 apr 2008, 12:09
door Bartjedj
De spoorlijn langsheen de autoweg begint steeds meer en meer concreet vorm te krijgen, zoals verschillende leden ook al gezien zullen hebben.
Echter: we kunnen geen omelet bakken zonder de eieren te breken.

Mogelijk jaar lang hinder in Machelen
di 22/04/08 - Op 5 mei gaan renovatie- en aanpassingswerken van start aan het bruggencomplex op het knooppunt van de Brusselse binnenring met de E19 in Machelen. De werken zullen bijna een jaar duren en mogelijk voor verkeershinder zorgen.

Vanaf 5 mei wordt het verkeer op de lus Antwerpen-Zaventem van het verkeersknooppunt E19 met de binnenring omgeleid. De omleiding zal vermoedelijk tot begin april 2009 van kracht blijven.

De omleiding zal twee rijstroken behouden, maar er zullen snelheidsbeperkingen gelden. Zo mag je niet sneller rijden dan 90, 70 en 50 km per uur.

Het inhaalverbod dat op dat tracé van de E19 al van kracht is, blijft geldig. Om veiligheidsredenen worden er op de tijdelijke afrit ook vluchtheuvels aangelegd.

De werkzaamheden dienen als voorbereiding van de aanleg van een nieuwe spoorlijn in het kader van het Diaboloproject, de nieuwe spoorlijn die de verbinding van de luchthaven Brussel-Nationaal met Brussel en Antwerpen moet verbeteren.

Het kostenplaatje van de werken wordt geraamd op 5,7 miljoen euro. De rekening wordt betaald door de Vlaamse overheid.

Bron:De Redactie.be

BDJ