Ze komen akelig dichtbij. De ow die vermeld wordt in het VRT-nieuws is ow15. Gelukkig ben zo'n 20 jaar geleden afgeschaft.
OW13? Bracht ongeluk? :)
Niet echt, het was een schitterende plek om te wonen (1955 - 1967) veel te kort, met andere woorden, maar wel op een leeftijd dat de jaren nog eeuwen lijken.
Het was wel een onwaarschijnlijk gevaarlijke OW: in de scherpe bocht van lijn 94 net voor het vroegere station van Beert-Bellingen, en in een straatje van niemendal dat zelf ook een bocht maakte van bijna 90 ° alvorens de sporen te kruisen. Het straatje zelf ging dan ook nog flink bergaf. Met recht en reden afgeschaft dus, al werd mijn moeder aldus werkloos (1963) en ik vermoed dat dit de aanzet was voor mijn ouders om andere oorden op te zoeken. In 1967 verlieten we het toch wel wat gehavende OW-huis, er kwam nog een koppel na ons, maar zo 'n 10 jaar later ging het onherroepelijk tegen de vlakte.
Brussel - De NMBS overweegt om het koper in hun leidingen te beveiligen met een GPS zodat dieven gemakkelijker opgespoord kunnen worden. Het treinverkeer werd de afgelopen maanden meermaals in de war gestuurd door technische problemen die te wijten waren aan koperdiefstal.
Om een oplossing te vinden om de toenemende koperdiefstallen te stoppen, heeft de NMBS een speciale werkgroep opgericht. Frédéric Petit van Infrabel: "Naast al onze andere maatregelen hebben we ook een werkgroep in het leven geroepen. In die werkgroep zitten de verschillende partners zoals de spoorwegen en verschillende bouwbedrijven. Samen bekijken ze de mogelijke pistes waarmee het probleem van de koperdiefstallen een halt toegeroepen kan worden."
Eén van die pistes is het beveiligen van het koper met een GPS systeem om dieven op te sporen. Dat systeem wordt nu al bij dure auto's toegepast. Daarnaast bekijkt Infrabel ook de piste om zoveel mogelijk koperkabels te vervangen door glasvezelkabels.
Dinsdag ondervond het treinverkeer tussen Doornik en Brussel nog hinder door een doorgeknipte kabel in Edingen, het werk van koperdieven. De treinen reden daardoor met een uur vertraging.