Torhout/Beernem: Rolstoelgebruiker tweemaal niet geholpen in
Ik bedoel Borgworm waar de laatste IC A van de dag stopt, een MS 96 en natuurlijk niet Borgloon. Net zoals De Panne in de zomermaanden waar ik toen geen personeel ben tegengekomen.KB schreef: [Off topic, maar ik kon het niet laten!] Sommige mensen die in België wonen zijn blijkbaar ook wel een beetje de voeling met de Belgische spoorwegen verloren ... .
Borgworm dus. Ik ben dringend toe aan rust....in Bremgarten dankzij een uitnodiging?

Er zijn (dacht ik toch) in Europa twee standaard hoogtes voor perrons: 55 cm en 76 cm. (Uitzonderingen zijn hier Nederland en het VK). Zwitserland heeft er voor gekozen om alle perrons op 55cm te brengen. Treinstellen als de Flirt van Stadler hebben hun vloer op 55cm boven de rail.Steven schreef:voor het gen is men ni van plan hoge perrons te plaatsen, maar VERhoogde perrons, het gaat dus om de bewuste tussenmaat van perrons die men al op vele kleinere stopplaatsen ziet opduiken als men er aan vernieuwing doet, merchtem heeft er zo onder meer al gekregen sinds daar aan renovatie is gedaan (als enigste op heel L60 tot nu toe), andere plaatsen zoals angleur, Chenée, Bierges-Walibi zijn van die plaatsen waar men deze hoogte heeft toegepast.
Welke hoogte gebruikt de NMBS?
In principe is 55cm hoogte voldoende. Men kan zelfs eventueel enkel een deel van het perron op die hoogte brengen. Bij de RBS bijvoorbeeld worden rolstoelgebruikers in Bern met bordjes er op gewezen dat ze voor bepaalde stations in het eerste rijtuig plaats moeten nemen. Op de kleinere stations is immers enkel een deel van het perron verhoogt.
Het werkt wel, en het wordt ook gebruikt. Ik zie regelmatig mensen in een rolstoel op de treinen van de RBS, en die rollen zonder hulp aan of van boord.
Wat de overheid gewoon zou moeten doen is de NMBS een deadline stellen. Gewoon in het beheerscontract vast laten leggen dat vanaf een bepaalde datum de treinen toegankelijk dienen te zijn voor rolstoelpatienten.
ok en deadline is goed, maar dan moet de overheid als hoofdaandeelhouder in nmbs en infrabel wel niet beginnen met de geldkraan dicht te draaien. voor een bedrijf dat zo al zwaar achter zit op schema (wegens eerder grote besparing uit de regeringen van vroeger) kan je moeilijk dergelijke verwachting hebben, men probeert nu zo goed en kwaad als het kan de geleden achterstand op vlak van infra zoveel mogelijk in te halen, maar met de beschikbare middelen die er zijn moet je geen wonderen verwachten.