Geplaatst: 30 okt 2007, 22:58
op sommige plaatsen ligt er in de antwerpse premetro al een 3de rail op normaalspoor, op andere plaatsen zijn de dwarsliggers er al op voorzien. Dus wie weet komt er ooit zo'n echt metronetwerk 

Dat zou fantastisch zijnShrek schreef:op sommige plaatsen ligt er in de antwerpse premetro al een 3de rail op normaalspoor, op andere plaatsen zijn de dwarsliggers er al op voorzien. Dus wie weet komt er ooit zo'n echt metronetwerk
Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomendDietrich schreef:Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
ik bedoel een 3de rail die niet onder spanning staat en 1435 mm van de andere rail ligtWover schreef:Een derderailsysteem lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak, dus ik zie niet in waarom ze heel het netwerk zouden uitrusten met een derderailsysteem...
Of Rome:RV1428 schreef:Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomendDietrich schreef:Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
bijvoorbeeld Madrid:
Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).
De stellen van de A lijn zijn proper en modern, maar die van lijn B in video 1 en 3Wover schreef:Of Rome:RV1428 schreef:Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomendDietrich schreef: Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
bijvoorbeeld Madrid:
Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).
http://nl.youtube.com/watch?v=B0Y8joQxiLs
http://nl.youtube.com/watch?v=lsObTSpl2OU
http://nl.youtube.com/watch?v=OP8QNei0f-4
http://nl.youtube.com/watch?v=Zrs_xqd4WIo
De stellen die daar op de A-lijn rijden vind ik de beste waar ik ooit heb ingezeten, qua uitzicht dan toch, comfort is bijna in elke metro hetzelfde.
Derde rail is goedkooper dan bovenleiding maar zoals je zegt gevaarlijker zeker in buitenlucht. De tunnels met bovenleiding zijn gebouwd om er meteen metrotreinen door te laten rijden.Dietrich schreef:Zou het niet kunnen dat de lijnen in die twee steden vroeger bedoeld waren voor premetro (dus trams)? Wat is er trouwens het goedkoopste systeem, derde rail of draad? Dacht dat het probleem van derde rail vooral lag bij de veiligheid, daarom dat men deze amper toepast in de buitenlucht.