Pagina 2 van 3

Geplaatst: 30 okt 2007, 22:58
door Shrek
op sommige plaatsen ligt er in de antwerpse premetro al een 3de rail op normaalspoor, op andere plaatsen zijn de dwarsliggers er al op voorzien. Dus wie weet komt er ooit zo'n echt metronetwerk :P

Geplaatst: 31 okt 2007, 13:26
door RV1428
Shrek schreef:op sommige plaatsen ligt er in de antwerpse premetro al een 3de rail op normaalspoor, op andere plaatsen zijn de dwarsliggers er al op voorzien. Dus wie weet komt er ooit zo'n echt metronetwerk :P
Dat zou fantastisch zijn :!: :!: :!: :!:
Enig idee waar dat zou kunnen zijn in de spookpremetro misschien :?:

Geplaatst: 31 okt 2007, 15:18
door Wover
Een derderailsysteem lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak, dus ik zie niet in waarom ze heel het netwerk zouden uitrusten met een derderailsysteem...

Geplaatst: 31 okt 2007, 16:32
door Dietrich
Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).

Geplaatst: 31 okt 2007, 17:40
door RV1428
Dietrich schreef:
Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomend
bijvoorbeeld Madrid:
Afbeelding Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).

Geplaatst: 31 okt 2007, 18:26
door Shrek
Wover schreef:Een derderailsysteem lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak, dus ik zie niet in waarom ze heel het netwerk zouden uitrusten met een derderailsysteem...
ik bedoel een 3de rail die niet onder spanning staat en 1435 mm van de andere rail ligt :wink:
ik dacht dat aan de lijn richting sportpaleis gezien te hebben. In station diamant ligt de rail er niet maar zijn de dwarsliggers er wel op voorzien :P

Geplaatst: 31 okt 2007, 18:37
door Wover
RV1428 schreef:
Dietrich schreef:
Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomend
bijvoorbeeld Madrid:

Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).
Of Rome:

http://nl.youtube.com/watch?v=B0Y8joQxiLs
http://nl.youtube.com/watch?v=lsObTSpl2OU
http://nl.youtube.com/watch?v=OP8QNei0f-4
http://nl.youtube.com/watch?v=Zrs_xqd4WIo

De stellen die daar op de A-lijn rijden vind ik de beste waar ik ooit heb ingezeten, qua uitzicht dan toch, comfort is bijna in elke metro hetzelfde.

Geplaatst: 31 okt 2007, 19:13
door RV1428
Wover schreef:
RV1428 schreef:
Dietrich schreef: Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomend
bijvoorbeeld Madrid:

Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).
Of Rome:

http://nl.youtube.com/watch?v=B0Y8joQxiLs
http://nl.youtube.com/watch?v=lsObTSpl2OU
http://nl.youtube.com/watch?v=OP8QNei0f-4
http://nl.youtube.com/watch?v=Zrs_xqd4WIo

De stellen die daar op de A-lijn rijden vind ik de beste waar ik ooit heb ingezeten, qua uitzicht dan toch, comfort is bijna in elke metro hetzelfde.
De stellen van de A lijn zijn proper en modern, maar die van lijn B in video 1 en 3 :?

Geplaatst: 31 okt 2007, 19:23
door Dietrich
Zou het niet kunnen dat de lijnen in die twee steden vroeger bedoeld waren voor premetro (dus trams)? Wat is er trouwens het goedkoopste systeem, derde rail of draad? Dacht dat het probleem van derde rail vooral lag bij de veiligheid, daarom dat men deze amper toepast in de buitenlucht.

Geplaatst: 31 okt 2007, 19:36
door RV1428
Dietrich schreef:Zou het niet kunnen dat de lijnen in die twee steden vroeger bedoeld waren voor premetro (dus trams)? Wat is er trouwens het goedkoopste systeem, derde rail of draad? Dacht dat het probleem van derde rail vooral lag bij de veiligheid, daarom dat men deze amper toepast in de buitenlucht.
Derde rail is goedkooper dan bovenleiding maar zoals je zegt gevaarlijker zeker in buitenlucht. De tunnels met bovenleiding zijn gebouwd om er meteen metrotreinen door te laten rijden.

Geplaatst: 31 okt 2007, 19:46
door Dietrich
Dan moet er toch een reden zijn geweest om bovenleiding te hangen ipv derde rail. De nadelen zijn niet echt van toepassingen in ondergrondse tunnels (die normaal niet voor het publiek bereikbaar zijn - tenzij in de stations zelf natuurlijk).

Geplaatst: 31 okt 2007, 21:15
door Shrek
de reden dat er in antwerpen bovenleiding hangt is omdat er "tijdelijk" trams in moeten rijden he :P als er ooit een echte metro komt komt er misschien wel een 3de rail bij. Als :P

Geplaatst: 31 okt 2007, 21:21
door Steven
ook rijden deze lijnen nog een aanzienlijk stuk bovengrond, vermoedelijk zal er nog eerst serieus wat meer van deze lijnen in tunnels moeten komen voor men overweegt over te schakelen op derde rail.

Geplaatst: 31 okt 2007, 21:55
door Dietrich
Ik weet dat het in Antwerpen zo is, daarom dat het ook een premetrostelsel is en geen echte metrolijnen. :P

Ik vraag mij eerder af waarom men in Madrid en Rome bovenleiding gebruikt terwijl deze duurder is dan een derde rail.

Geplaatst: 31 okt 2007, 23:14
door Wover
Het heeft ook alvast niets met normaalspoor of smalspoor te maken, want de metro in Rome is normaalspoor en in Antwerpen is de premetro smalspoor.